Kjøreegenskaper og interiør

Vi var en stund redd for at vi ble nødt til å slakte bilens kjøreegenskaper fullstendig. Det første eksemplaret vi kjørte var nemlig den verste understyreren vi noensinne har vært borti.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Sideveisgrepet manglet fullstendig og bilen gikk rett frem ved den minste provokasjon med rattet. Årsaken viste seg å ligge i dekkene, som var av merket Hankook. Disse var katastrofalt dårlige, noe vi fant ut da vi etterpå fikk kjøre en Getz med Michelin-dekk. Med disse dekkene blir bilen fullstendig forandret og sier fra i god tid før forhjulene slipper.

Be om Michelin

Vi regner med at den norske importøren vil holde seg langt unna Hankook-dekkene. Men for sikkerhets skyld anbefaler vi potensielle Getz-kjøpere å spesifisere at bilen skal være satt opp med Michelin-dekk.

Mykt oppsett

Et relativt mykt oppsett resulterer i at Getz krenger en del ved hard kjøring, men ikke mer enn at det er til å leve med. Og bortsett fra litt manglende stivhet ved hard svingkjøring, er kjøreegenskapene - vel å merke med ordentlige dekk - greie.

Skivebremser og EBD

Vi må understreke at vi ikke har kjørt bilen på norske veier. Likevel tar vi sjansen på å hevde at hjulopphenget er bra og at det takler de fleste ujevnheter på en komfortabel måte. Styringen er relativt presis og bilen oppleves som retningsstabil, både i høye hastigheter og ved nødbremsing. Det kan i denne sammenheng nevnes at Getz er satt opp med skivebremser på bakhjulene, noe som er unormalt i denne klassen. I tillegg er elektronisk bremsekraftfordeling (EBD) blant standardutstyret.

Vi tar med at Getz, i likhet med de fleste småbiler, er lettkjørt i byen.

Ryddig

Interiøret er på ingen måte eksklusivt, for eksempel finnes det ingen flater som er dekket av polstret plast. Når det er sagt, må det sies at interiøret er både ryddig og oversiktlig. De fleste knapper, brytere og hendler er logisk plassert og lette å betjene. De klassiske, analoge instrumentene er lette å lese og relativt elegante. Alle de fire målerne har røde nåler og fartstmåler og turteller er omkranset av aluminiumsringer. Vi kan også ta med at Hyundai har etterapet Volkswagens luftdyser, som "forsvinner" når de lukkes.

God sammenskrudd

Både koppholdere, solbrilleholder og ulike oppbevaringsrom er på plass. Det er også leselys og kjørecomputer. Sistnevnte er imidlertid usedvanlig knotete å betjene. Kjørecomputer-knappen sitter nemlig ved instrumentene. Men til gjengjeld synes interiøret å være godt sammenskrudd. Vi la i hvert fall ikke merke til noen ulyder.

Fra ustyrsnivå GL Plus er Getz utrustet med forseter som kan justeres i høyden, både i fremkant og bakkant. Sitteputen er i korteste laget, men seteryggen gir god sidestøtte.

Praktisk baksete-løsning

Bagasjerommet skal romme 297 liter, og er dermed noe større enn klassegjennomsnittet. 297 liter er selvsagt ikke spesielt mye, men Getz kan bli mye større. Ved å vippe frem de bakre sitteputene og å legge ned bakseteryggen, får man tilgang på nesten 1.000 liter. Takket være et ekstra bagasjeromsgulv blir gulvet flatt og lett å utnytte. Bakseteryggen er forøvrig delt i forholdet 60/40, slik at man kan øke lastekapasiteten samtidig som man har plass til tre personer i bilen. Egne oppbevaringsrom, belysning og innvendig lukkehåndtak er på plass.

Test kommer

Vi har ennå ikke hatt Getz på test i Norge, og tør derfor ikke å trekke altfor bastante konklusjoner. Vi ser imidlertid frem til å få Getz på test for å forsøke å finne ut om bilen på grunn av den lave prisen er et bedre kjøp enn viktige konkurrenter som Citroën C3, Ford Fiesta, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Toyota Yaris og Volkswagen Polo.

Det vi imidlertid allerede nå kan si, er at du uten tvil får mye bil for pengene om du velger Hyundai Getz.

Mer om Hyundai Getz:

  • Priser
  • Utstyr
  • Viktige konkurrenter
  • Småbil-klassen
  • Store bilder