<strong>SVART BOKS:</strong> Her er bilsporing med GPS fra svenske GPS-teknik AB. Foto: Produsenten
SVART BOKS: Her er bilsporing med GPS fra svenske GPS-teknik AB. Foto: ProdusentenVis mer

Kjør lovlig - få rabatt!

Nytt forsøk i Sverige tester nye metoder for å få bilister til å holde fartsgrensene.

Snart blir svenske biler utstyrt med en GPS som registrerer sjåførens minste bevegelser. Og vi snakker virkelig i detalj. De skal måles på:

  • Kjørelengde
  • Hastighet (målt mot tillatt hastighet på stedet)
  • Kraftig oppbremsing
  • Gjennomsnittlig drivstofforbruk - CO2-utslipp
Hvorfor i alle dager går noen med på dette frivillig?

Menn er forsikringsverstinger og de unge krasjer mest

Forsøk i 12 måneder

Det er de svenske forsikringsselskapene Folksam og SalusAnsvar som sammen med MHF (Motorförarnas Helnykterhetsförbund) og Trafikverket har lansert dette forsøket med oppstart 1. mars 2011. Og før du hopper i taket ropende på Datatilsyn og personvern, så er det greit å vite at dette er et begrenset forsøk med frivillige deltakere. Forskningsprosjektet er godkjent av den Regionala etikprövningsnämnden i Stockholm.

Det er kun 300 personer som skal delta i testgruppen. De deltakende er plukket ut blant medlemmer i MHF som har forsikring hos SalusAnsvar.

Og hensikten med forsøket er edelt nok: Ønsket er å finne ut om økonomiske belønning kan få bilister til å kjøre sikrere og mer miljøvennlig.

– Omkring halvparten av Sveriges billister kjører vanligvis opp til 10 km/t over gjeldende fartsgrense. Om de senkter snittfarten med bare 3-4 km/t, ville vi hvert år redde cirka 60 liv og redusere antall ulykker med hele 15 prosent, hevder Maria Krafft, funksjonssjef Trafikk og miljø hos Folksam.

Mange er i tvil i disse dager: Nå blir kontrollene med bilistene strengere

Holder løpende regnskap

Ved sikker kjøring, får de opp til 30 prosent rabatt på den ordinære forsikringspremien. Jo lenger kjørt innenfor fartsgrensene, jo større rabatt.

Testførerne får montert GPS-utstyr som måler hvor og hvordan de kjører. I samtid får føreren følge med på hvordan kjøringen påvirker rabatten.

GPS-dataene matches med registrerte fartsgrenser via systemet NVDB, som er svenskenes nasjonale veidatabase. Alle registrerte data samles i en database, og førerne får hver uke en sms som viser hvor stor del av kjøringen siste uke som holdt seg innenfor fartsgrensene. Førerne får også hver sin personlige innloggingsside på nett, der de kan lese mer om egen kjørestil og hvor mange prosent de har spart på forsikringspremien.

Barber drivstoffregningen: Lettere enn du tror å bruke mindre på bensin og diesel

Ned med farten, ned med forbruket

En hyggelig bivirkning av å holde farten nede, er at forbruket også synker. Det gir mindre CO2-utslipp, men minst like viktig for mange: Reduserte drivstoffkostnader.

Mer om regnskapet den fartsglade helst ikke vil se får du her