<b>TO CO<sub>2</sub>-VERSTINGER?</b> Det mener Singapores trafikale myndigheter, som ilegger Tesla Model S (her sammen med en BMW X6M med utslipp 258 g/km), en straffeskatt på 93.000 kroner for kalkulert utslipp på 222 g/km! Foto: JAMIESON POTHECARY
TO CO2-VERSTINGER? Det mener Singapores trafikale myndigheter, som ilegger Tesla Model S (her sammen med en BMW X6M med utslipp 258 g/km), en straffeskatt på 93.000 kroner for kalkulert utslipp på 222 g/km! Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Kjøpte Tesla Model S - fikk bot for høyt utslipp

En Tesla-kunde fikk den ubehagelige overraskelsen da han tok med sin Tesla til Singapore.

Det var den 4. mars at Channelnewsasia kunne melde at en Tesla Model var blitt utslippstestet og funnet for forurensende.

OPPDATERT: Les Teslas kommentarer om situasjonen nederst i saken.

Det var en privatperson ved navn Joe Nguyen som tok med sin Tesla Model S til Singapore, der man opererer med et strengt regime for kontroll av CO2-utslipp. Det lokale veivesenet, Land Transport Authority (LTA) bekrefter at dette var første gang en Model S ble testet og det dreide seg om å evaluere hvor mye CO2 elektrisitetsproduksjonen genererer.

Les også: EU-kommisjonen vedtar straffeforslag

93.000 i straff

Etter to måneders ventetid ble endelig testen gjennomført, og resultatet var den for Nguyen sjokkerende nyheten at han måtte punge ut med 15.000 Singapore-dollar eller 93.000 kroner etter dagens kurs, i straffeskatt for høyt utslipp.

Nguyen, som hadde håpet å få rabatten på 15.000 dollar i henhold til det såkalte CEVS-opplegget (Carbon Emissions-based Vehicle Scheme), for å ha innført en nullutslippsbil, men det ble altså det motsatte som skjedde.

Utslipp: Slik sparer du både penger og miljøet

Mer enn dobbelt av det offisielle

MEST SØKT: Av de mest søkte bilmerkene er Tesla på topp, etterfulgt av Golf på andre og BMW på tredje. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer


I henhold til testingen etter FNs økonomiske Europakommisjon, ble resultatet av testingen et forbruk evaluert til 444 wattimer per kilometer.

I henhold til de amerikanske spesifikasjonene skal det ikke ligge på mer enn 210.

En talsmann for LTA forklarer at en faktor på 0,5 gram CO2 per wattime ble brukt for å regne ut utslippet og dette ble 222 gram per kilometer - altså innenfor den såkalte C3-utslippsklassen som svarer til intervallet 216 til 230 gram per kilometer. Og det kvalifiserer til den omtalte straffeskatten.

Les også: Også nye dieselbiler forurenser langt mer enn lovet.

Motsatt sist

Talsmannen forklarer videre at dette ikke er første gang en elbil går gjennom sertifiseringsmølla på denne måten. I juli 2014 ble en Peugeot iOn registrert og den kvalifiserte for full rabatt.

Men skulle for så vidt tro at en bystat som Singapore ville favorisere biler som ikke slipper ut skadelige partikler og avgasser under kjøring i byens gater, men slik er altså ikke regelverket i dag.

Elon reagerer

Det hører med til historien at da Tesla big boss Elon Musk fikk nyss om Joe Nguyens viderverdigheter, kontaktet han personlig statsministeren i bystaten, Lee Hsien Loong. Noen uker før hadde denne fått en omvisning på Teslas anlegg i Silicon Valley og hadde møtt Musk i den anledning. Tesla er med andre ord i dialog med myndighetene om en endelig løsning.

Musk griper inn:

TAR GREP:Tesla-sjef Elon Musk ringte til sin bekjente, statsministeren i Singapore, for å få avklart situasjonen. Foto: TWITTER Vis mer


Oppdatert: Tesla ønsker å presisere følgende om saken

LTA har bekreftet at bilen som vår kunde importerte i 2014 kvalifiserer til innpass i kategorien for de miljømessig reneste bilene i landet, dersom den faktisk har et energiforbruk på 181 Wt/km, slik den er typegodkjent som i USA. I Singapore genererer strømproduksjon omlag 0,5kg CO2/kWt. Basert på bilens energiforbruk, som er 181 Wt/km, gir dette 90g CO2/KM.

Vi har samarbeidsinnstilte samtaler med LTA for å sikre en riktig forståelse av disse sakene og å sørge for at de tester vår kundes Model S på korrekt vis. Basert på den positive tonen i disse diskusjonene er vi trygge på snarlig løsning.