HEISANN: Denne Ford-en, som ble kjøpt gjennom en merkeforhandler, skulle få ettermontert xenon-lys for 1.500 kroner. Problemet var bare at bilen ikke var godkjent for xenon-lys, noe kjøperen oppdaget på EU-kontroll. Saken er dessverre ikke unik.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/Privat
HEISANN: Denne Ford-en, som ble kjøpt gjennom en merkeforhandler, skulle få ettermontert xenon-lys for 1.500 kroner. Problemet var bare at bilen ikke var godkjent for xenon-lys, noe kjøperen oppdaget på EU-kontroll. Saken er dessverre ikke unik. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke/PrivatVis mer

Kjøper biler med ulovlige xenon-lys

Både privatpersoner og forhandlere selger biler som aldri skulle vært på norske veier.

Allerede i 1999 advarte DinSide mot "snarveier til xenon-lys". Det nye lyset, som blir stadig mer vanlig i moderne biler, er nemlig ikke bare lyspærer du uten videre kan skru inn selv. Xenon-lys er et helt system, med en rekke krav.

Det kreves først og fremst tre ting for at du skal få lov til å bruke xenon-pærer i billyktene dine:

  • Bilen må ha automatisk høydejustering av lyktene. Det vil si at lyset justeres opp og ned, blant annet basert på vekt i bilen, slik at man ikke blender møtende bilister.
  • Lyktene skal ha spylere. Dette fordi smuss på lyktene kan bryte lyset feil, og blende andre bilister.
  • Selve lyktene forøvrig skal være typegodkjent til bruk med xenon-pærer. Alt dette kan totalt koste mangfoldige tusen kroner å få ettermontert.
Oppfyller ikke bilen din alle disse kravene, er det ulovlig å bruke xenon-pærer.

Likevel kjøper nordmenn både nye og gamle biler med ulovlige xenon-lys, helt uten å vite det.

Les også: "Å spare 5.000 kroner på xenon når bilen kjøpes, kan bli et tap på det dobbelte når bilen selges"

Nye og gamle biler

Fra 2009 frem til i dag har Forbrukertvistutvalget (FTU) behandlet fire saker som går direkte på ulovlige xenon-lys. Her har kundene blitt lovet xenon-biler uten å vite at pærene er ulovlig installert. Dette ble gjerne oppdaget på EU-kontroll, hvor bilene ikke ble godkjent.


Faktisk er to av de fire bilene solgt av bilforhandlere; en av dem en splitter ny bil hvor xenon-pærene ble ettermontert av butikken selv. Dette er altså ikke bare et problem ved privat bruktbilsalg.

I samtlige saker har FTU gitt klager helt eller delvis medhold, og ordnet store prisavslag og erstatninger fra selger. Dette gjelder både de brukte og de nye bilene, solgt av både privatpersoner og butikker.

Med andre ord: Har du kjøpt en bil med ulovlige xenon-lys, bør du klage. Om selger nekter å ordne opp, kan du vise han denne artikkelen.

Vedtakene fra FTU skaper nemlig "presedens", noe som betyr at det FTU vedtar i én sak skal være gjeldende i alle liknende saker fremover. Og gir ikke selgeren seg da heller, kan du selvfølgelig ta hele saken til FTU selv, og forvente deg medhold.

Her er trikset for å få xenon-pærene til å vare lenger

Visste ikke om problemet

– At brukte biler selges med ulovlige xenon-lys regnet jeg med. Men jeg håper ikke merkeforhandlere også har gjort dette. Det kan vel i verste fall skje, sier teknisk direktør Tore Lillemork hos Bilimportørenes Landsforening (BIL) til DinSide.

UKJENT: Teknisk direktør Tore Lillemork hos Bilimportørenes Landsforening (BIL) visste ikke at også merkeforhandlere selger biler med ulovlige xenon-lys. Foto: Bilimportørenes Landsforening Vis mer


Og det har det: En splitter ny Mitsubishi Pajero ble i 2005 solgt av en merkeforhandler med ettermonterte xenon-lys, som senere viste seg å være ulovlige. Det samme skjedde med en brukt Ford, som du ser på bildet øverst i saken.

– Hva ville du gjort om du selv hadde kjøpt en slik bil?

– Da ville jeg forlangt å få byttet tilbake til riktige pærer, uten at det kostet meg noe. Men jeg tviler på det er en hevingsgrunn, svarer Lillemork.

Men akkurat det er ikke Forbrukerrådet helt enig i. De forteller at det skal mye til for å heve et bilkjøp, altså det å få alle pengene tilbake. Men umulig er det ikke.

– Var grunnen for at du kjøpte akkurat den bilen de flotte xenon-lysene, og du ba selger spesielt etter godkjente xenon-pærer på forhånd, noe selger ikke ordnet i ettertid, kan du ha rett på pengene tilbake, forteller kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til DinSide.

Men har du rett på alle pengene tilbake om du hever kjøpet? Nei, ikke nødvendigvis. Ifølge Halsos kan selger vanligvis trekke fra 50 øre per kilometer bilen har gått. Men du får samtidig krav på forsinkelsesrenter ved heving, som kan veie opp for noe av fratrekket.

Så mye koster det å bytte xenon-pærer – hvilket merke er dyrest?

Slik gikk det

Det mest aktuelle ved et slikt bilkjøp er å få dekket skiftingen av lyset, samt et prisavslag som skal dekke opp for verditapet. Dette fordi en bil med xenon-lys typisk vil selges dyrere enn en bil med vanlige lys.

STÅ PÅ KRAVA: Kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet oppfordrer folk til å ta saken videre til dem om ikke bilselger ordner opp. Foto: Kolonihaven/Forbrukerrådet Vis mer


Her ser du hvordan det gikk med bilkjøpene FTU har behandlet:

  • Helt ny Mitsubishi Pajero til 521.421 kroner fra bilforhandler, hvor xenon-lys ble ettermontert av butikken etter kjøperens bestilling. Kjøper oppdaget på EU-kontroll at disse var ulovlige. Tidligere hadde han betalt service på grunn av problemer med lyktene, sannsynligvis på grunn av de ulovlige xenon-pærene.
    Vedtak: Totalt 13.272 kroner i erstatning og prisavslag.
  • 1992-modell Opel Calibra for 45.000 kroner, solgt privat "som den er". Flere feil og mangler, blant annet ulovlige xenon-lys.
    Vedtak: 10.000 kroner i prisavslag.
  • 2007-modell Ford S-Max, solgt privat for 310.000 kroner med lovnad om xenon-lys. Dette var viktig for kjøperens kone, som var svaksynt. Kjøper ville heve kjøpet eller ha dekket installasjon av lovlige xenon-lys.
    Vedtak: 18.000 kroner i prisavslag, som skal dekke installasjonen.
  • 2002-modell Audi A4, kjøpt av bilforhandler for 269.000 kroner. På EU-kontroll ble ikke bilen godkjent, på grunn av ulovlig ettermonterte xenon-lys. Bilen hadde også andre mangler.
    Vedtak: 8.000 kroner i prisavslag.
Er det smugling å bruke bilverksteder i Sverige?