<b>KJØRING PÅ VÅTE HØSTVEIER:</b> De lovpålagte 1,6 mm er altfor lite på høsten - fagfolk anbefaler minst 3 mm på glatte høstveier. Foto: Per Ervland
KJØRING PÅ VÅTE HØSTVEIER: De lovpålagte 1,6 mm er altfor lite på høsten - fagfolk anbefaler minst 3 mm på glatte høstveier. Foto: Per ErvlandVis mer

- Kjøp nye sommerdekk på høsten!

Mange kjører med for slitte dekk på høstføre.

Høststormene er over oss mange steder i landet, og høstglatte veier ligger foran oss. Har du sjekket mønsterdybden i det siste?

Minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 millimeter, er dette godt nok på høstføre?

– Nei, det er ikke godt nok! Kjøp nye sommerdekk på høsten! oppfordrer kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

– Noen bileiere skal "på død og liv" bruke opp sommerdekkene før de skal bytte om til vinterdekk. Det er som å spille russisk rulett på høstens veier. Dette er spesielt viktig på høsten hvor muligheten for vannplaning er stor. Om sommeren velger mange å slite ut de gamle sommerdekkene, noe som fører til at dekkene er ekstra slitt når høsten kommer. Men det er nettopp da du trenger gode dekk. I nedbørspregede høstmåneder kan man fort utsettes for vannplaning. Det kan få katastrofale følger dersom man har slitte dekk, sier Engebretsen i NAF til DinSide.

Video: Slik skifter du dekk

3 millimeter

Dekkkjeden Vianor sier i en pressemelding at de har undersøkt dekkene på drøyt 100 tilfeldige biler parkert ved et kjøpesenter. 45 av bilene hadde dekk som Vianor mener er for slitte for norske høstveier. Vel hadde de fleste over minstekravet i mønsterdybde, men dette er likevel for dårlig.

Både NAF og KNA mener 3 millimeter mønsterdybde er det man minimum bør ha ved kjøring på glatte høstveier.

– Når høstløvet faller i veibanen og nedbøren kommer i bøttevis, da er det viktig å ha dekk med godt mønster, sier Engebretsen i NAF til DinSide.

– Tenk deg en bil på 1.300 kilo pluss sjåfør og noen passasjerer, farten er 80 kilometer i timen og eneste kontakt med moder jord er på størrelse med fire håndflater. Det er svært lite med tanke på bilens fart og tyngde. Med gode dekk får du et godt veigrep og reduserer risikoen for deg selv og andre som ferdes i trafikken. Godt veigrep er viktig med tanke på bremsestrekning og kjøring i sving på våt vei, spesielt høyresving hvor faren er stor for å skrense over i motgående kjørebane og frontkollidere med møtende biler, sier Engebretsen i NAF.

– Selv om du kan kjøre lovlig med mindre mønsterdybde, vil bremselengden øke betraktelig på vått og glatt føre. Det handler ikke bare om å følge lover og regler, men om å tenke på din og andres sikkerhet, sier generalsekretær Hallgeir Raknerud i KNA.

Gidder ikke kjøpe sommerdekk på høsten

Jon Bakken i dekkjeden Vianor er ikke veldig overrasket over at mange kjører med slitte dekk nå på høsten.

– På verkstedet kommer vi i kontakt med mange bilister. Om høsten er gjennomgangstonen ofte at de snart skal skifte til vinterdekk og at de derfor ikke vil bytte ut de slitte sommerdekkene før til våren, sier Jon Bakken, daglig leder Vianor Lillestrøm.

– Det er ingen skam å kjøpe nye sommerdekk på høsten. Faktisk viser det bare at bileieren tar ansvar og muligheten for et godt tilbud er også til stede da forhandlerne skal rydde plass til vinterdekkene, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Pristest sommerdekk 2011

Våt veibane gjør ganske mye med bremselengden. Dekk med 2 millimeter mønsterdybde har en bremselengde på 22,5 meter på tørr asfalt, fra 80 kilometer i timen. På våt veibane blir bremselengden 27,5 meter.

– Risikosport

Ti av de kontrollerte bilene kjørte på piggfrie vinterdekk.

– Hvordan fungerer vinterdekk på glatte høstveier, i forhold til sommerdekk?

– En del bileiere legger om til piggfrie vinterdekk for tidlig, og det er å sammenlikne med risikosport, sier Engebretsen i NAF.

Han forteller at tester av bremselengder viser at på våt asfalt i 80 kilometer i timen og 2 varmegrader, hadde piggfrie vinterdekk 15 meter lengre bremsestrekning enn med sommerdekk. Begge dekktypene var helt nye.

Det er ennå halvannen måned før du kan legge om til piggdekk. 1. november er datoen, med unntak av Nordland, Troms og Finnmark hvor datoen er 16. oktober.

Er dekkene dine riktig montert?

Pass på dette på høstveiene:

Her er tips fra NAF om hva du bør passe sørskilt på, når du skal ut på høstveiene:

  • Riktig dekktrykk er meget viktig. Husk høyere lufttrykk ved fullastet bil – tommelfingerregelen er minst 10 prosent mer enn vanlig hverdagskjøring.

  • Det har allerede vært snøføre på enkelte fjellveier – er du forberedt på det selv om det kun er høst?

  • Det er mye regn på høsten og derfor viktig at vindusviskerne er i orden. Sjekk at de tar ordentlig på ruten og at gummien ikke er løs, slitt eller blitt sprø i løpet av sommeren.

    Vindusviskeren er billigst hos merkeverkstedet

  • Frontruta sin klarhet er like viktig innvendig som utvendig. På høsten er sola lav og utfordringene store med å se et klart trafikkbilde.

  • Undersøk at alle lysene fungerer som de skal. Mange har vanskeligheter med å komme til ved frontlysene på nye biler, og kjører rundt med feilinnsatte pærer. Les derfor instruksjonsboka nøye før du setter inn nye pærer så man unngår at de for eksempel lyser for høyt.

  • Refleksvesten skal være innen rekkevidde fra førerplass og varseltrekanten burde ligge lett tilgjengelig.

    Alt om refleksvest-påbudet

  • Viktige sjekkpunkter på høsten er dekk, batteri, vindusviskere, lys, oljeskift og polering. Mye av høstsjekken kan man gjøre på egen hånd, uten hjelp fra verkstedet.