Det er en lang rekke økonomiske og praktiske fordeler ved å velge en liten bil, hevder dagens kommentar-skribent. Foto: Per Ervland
Det er en lang rekke økonomiske og praktiske fordeler ved å velge en liten bil, hevder dagens kommentar-skribent. Foto: Per ErvlandVis mer

Kjøp en liten bil!

Ikke kjøp deg ny bil uten å fundere litt over argumentene i denne artikkelen. Småbilene har nemlig overraskende mange fortrinn å skilte med.

Jada, de er trangere. Jada, de er vanligvis mindre komfortable. Og jada - småbiler vil som regel være mindre sikre enn store biler.

Likevel mener undertegnede at langt flere nordmenn kunne og burde ha valgt mindre biler enn det vi gjør i dag. Det er nemlig knyttet en lang rekke økonomiske og praktiske gevinster til det å gå et par nummer ned i bilstørrelse.

Selvsagt mener jeg ikke at alle bør kjøpe seg en minibil (inntil 350 cm) eller en småbil (351-400 cm). En del av oss - deriblant barnefamiliene - har et velbegrunnet behov for god plass i baksetene og et stort bagasjerom.

Svært mange av oss vil nok imidlertid klare oss med en moderne mini- eller småbil, ikke minst når vi snakker om nummer-to-bilen, som stadig flere familier unner seg.

Det er også viktig å være klar over at mange av dagens småbiler kan skilte med svært god plassutnyttelse og fleksible seteløsninger, noe som innebærer at de kan frakte høyere personer og større gjenstander enn det ser ut som når de betraktes fra utsiden.

Småbilen Volkswagen Polo - fra 171.000 kroner. Vis mer
«Det er også viktig å være klar over at mange av dagens småbiler kan skilte med svært god plassutnyttelse og fleksible seteløsninger»


Dessuten finnes det løsninger for deg som bare en sjelden gang har behov for å frakte med deg lange og store objekter. For eksempel vil et takstativ åpne mulighetene for å frakte svært lange gjenstander. Hvis du i tillegg kjøper eller låner en takboks, kan du også frakte lange ting tørt i regnvær.

Det er heller ikke noe i veien for å montere et tilhengerfeste på en småbil. Med en tilhenger øker lastekapasiteten voldsomt. For eksempel vil en småbil med en skaphenger på kroken kunne transportere langt mer enn det du ville ha fått plass til selv i den største familiebil.

Jogrim Aabakken er journalist i DinSide. Vis mer


Innledningsvis "innrømmet" vi at små biler som regel er mindre komfortable og mindre sikre enn større biler. I denne sammenheng må det imidlertid understrekes at småbilene har utviklet seg voldsomt de siste ti årene, noe som innebærer at mange småbiler i dag leverer overraskende høy komfort.

Det samme gjelder på sikkerhetsfronten. Når det gjelder aktiv sikkerhetsteknologi - teknologi som skal forhindre at ulykken inntreffer - er småbiler fullt på høyden. For eksempel er antiskrens-systemer (ESP) tilgjengelig i de aller fleste mini- og småbiler i dag. Også når det kommer til passiv sikkerhetsteknologi - teknologi som skal beskytte deg når ulykken først har inntruffet - er mesteparten av den nyeste teknologien tilgjengelig i de minste bilene. For eksempel kan en rekke småbiler skilte med både pyrotekniske beltestrammere, kraftbegrensere, frontkollisjonsputer, sidekollisjonsputer og hodekollisjonsputer.

Minibilen Toyota iQ - fra 155.000 kroner. Vis mer


Samtidig har selvsagt også småbilene fått avanserte karosseristrukturer med nøye utformede deformasjonssoner, noe som innebærer at mange av dem gjør det svært godt i kollisjonstester hos Euro NCAP. Hvis du kolliderer med en statisk barriere, for eksempel med et autovern eller bakenden på en annen bil, vil du derfor i prinsippet være like sikker i en femstjerners liten bil som i en femstjerners stor bil.

Sidekollisjonstester viser også at de beste småbilene klarer seg meget godt når de treffes av en annen bil i siden. Det er først hvis man frontkolliderer med en annen bil, eller når en annen bil kjører på en småbil bakfra i høy hastighet, at småbilens lavere vekt og masse - samt begrensede størrelse - virkelig vil tale mot den. Men da forutsetter vi at vi snakker om to nye biler. Grunnet den teknologiske utviklingen vil en ny og moderne småbil kunne klare seg like godt eller til og med bedre enn en eldre, større bil - også i frontkollisjon.

Les også: De fem smarteste bilkjøpene - de holder seg best i verdi

1. De økonomiske argumentene

Småbilen Hyundai i10 - fra 130.000 kroner. Vis mer

Og dermed har vi endelig kommet frem til småbilenes mange fordeler - og starter med de økonomiske:


  • Billigere: En småbil koster rett og slett mye mindre å kjøpe. For eksempel kan du få en minibil som Toyota Aygo for under 150.000 kroner. Eller en småbil som Volkswagen Polo for rundt 200.000 kroner. En stasjonsvogn eller fleksibil i mellomklassen vil vanligvis koste rundt 350.000 kroner. For ikke å snakke om en folke-SUV, som vanligvis vil koste over 400.000 kroner. Lavere pris betyr mindre bruk av oppsparte midler - eller et mindre lån. Et mindre lån innebærer lavere netto renteutgifter per måned. Og lavere renteutgifter betyr mer penger å bruke på andre ting.
  • «Dessuten er det ikke noe i veien for å montere et tilhengerfeste på en småbil. Med en tilhenger øker lastekapasiteten voldsomt.»


  • Lavere verditap: Det er ingen grunn til å anta at den gjennomsnittlige småbilen har et større prosentmessig verditap enn en mellomklassebil, snarere tvert i mot. Men la oss likevel ta utgangspunkt i at gjennomsnittsbilen - uavhengig av størrelse - har et verditap på 50 prosent over 6 år. Kjøper du en småbil til 200.000 kroner og selger den etter seks år for 100.000 kroner, har du sluppet unna med 100.000 kroner i avskrivninger - snaue 17.000 kroner per år. Kjøper du en mellomklassebil til 350.000 kroner og selger den etter seks år for 175.000 kroner, har bilen kostet deg 175.000 kroner i avskrivninger - drøye 29.000 kroner per år.
  • Småbilen Fiat 500 - fra 180.000 kroner. Vis mer


  • Lavere forbruk: En småbil er mindre og lettere enn en mellomklassebil. I tillegg vil den vanligvis ha en mindre motor og smalere dekk. Resultatet er lavere forbruk, noe som igjen betyr lavere utgifter for deg.
  • Billigere service: En småbil vil vanligvis gi lavere servicekostnader enn en større bil.
  • Billigere forsikring: En småbil vil vanligvis gi deg en lavere forsikringspremie enn en større bil.
  • Billigere dekk: En småbil har vanligvis mindre og smalere hjul enn en større bil. Dermed slipper du unna med lavere kostnader når du må bytte dem ut.
  • Småbilen Mitsubishi Colt - fra 132.000 kroner. Vis mer


  • Lavere omregistreringsavgift: Den norske omregistreringsavgiften tar utgangspunkt i bilens alder og egenvekt. Grunnet lav vekt slipper derfor småbiler unna med lavere omregistreringsavgift enn større biler. Dette er en fordel for deg hvis du velger å kjøpe en brukt småbil. Og uansett om du velger å kjøpe ny eller brukt bil, så vil en lav omregistreringsavgift være et godt argument når du skal selge den.
  • Mindre som kan gå i stykker: En småbil har normalt mindre utstyr enn større biler. Dermed er det også mindre som kan gå i stykker, noe som kan gi lavere utgifter for deg.
Les også: Norges smarteste nybilkjøp

2. De praktiske argumentene

Er du blant dem som allerede var fullstendig klar over at en småbil gir deg betydelig lavere månedlige utgifter enn en mellomklassebil? Vel, en småbil har ikke bare økonomiske argumenter å friste med. Småbiler kan også skilte med en rekke praktiske fortrinn.

Småbilen Mini One - fra 180.000 kroner. Foto: eb.andriuolo Vis mer


  • Parkering 1: Jo mindre bilen din er, jo større er sjansen for at du finner en parkeringsplass som er lang nok og bred nok.
  • Parkering 2: Jo mindre og smalere bilen din er, jo større avstand vil du ha til andre biler når du parkerer mellom dem. Og jo mindre slitsomt blir det å forlate og å ankomme den.
  • Parkering 3: Jo mindre bilen din er, jo mindre plass tar den i garasjen. Dermed har du mer plass til andre ting - samt at inn- og utstigning blir mindre slitsomt.
  • Parkering 4: Jo mindre bilen din er, jo mindre stressende vil det generelt være å parkere den.
  • Dekk 1: Jo mindre bilen din er, jo mindre hjul vil den vanligvis ha. Og jo mindre plass vil det ta å oppbevare dem.
  • Dekk 2: Jo mindre hjul bilen din har, jo lettere blir det å løfte og generelt håndtere dem i sammenheng med hjulskift vår og høst.
  • Jo mindre bilen din er, jo smidigere og mer lettkjørt vil den vanligvis være i bytrafikken, ikke minst i trange gater.
  • Småbilen Nissan Pixo - fra 113.000 kroner. Vis mer


  • Jo mindre bilen din er, jo mindre jobb er det å vaske den utvendig.
  • Jo mindre bilen din er, jo mindre jobb er det å rense lakken - og å polere den etterpå.
  • Jo mindre bilen din er, jo mindre jobb er det å støvsuge den innvendig.
  • Jo mindre bilen din er, jo mindre jobb er det å måke den for snø om vinteren.
  • Jo mindre bilen din er - og jo mindre vindusflater den har, jo mindre jobb er det å skrape is av rutene om vinteren.
  • Jo mindre kupé bilen din har, jo kortere tid vil motoren bruke på å varme den opp om vinteren (motorstørrelse og drivstofftype vil selvsagt også ha stor betydning).
  • Småbilen Suzuki Swift - fra 210.000 kroner. Vis mer


  • Jo mindre kupé bilen din har, jo kortere tid vil klimaanlegget bruke på å kjøle den ned om sommeren (kompressorstørrelsen vil selvsagt også ha stor betydning).
  • Jo mindre bilen din er, jo bedre fartsopplevelse vil den vanligvis produsere. Det betyr at du som småbileier vil ha det morsommere i lovlige hastigheter enn eiere av større biler.
  • Jo mindre bilen din er, jo mindre risiko vil det generelt være for at alvorlig skade eller dødsfall den dagen du skulle være så uheldig å kjøre på et menneske.
  • Jo mindre kupé bilen din har, jo tettere kontakt vil du faktisk ha med barna dine. Og jo lettere vil det være å stoppe og gi assistanse til barna i baksetet - uten å forlate førersetet.
  • Jo mindre bilen din er, jo mindre er risikoen for at folk maser om å få låne bilen din til flytting og lignende :)

3. De samfunnsmessige argumentene:

Småbilen Opel Corsa - fra 176.000 kroner. Vis mer

Fortsatt ikke overbevist? Vel, da får vi forsøke oss med de samfunnsmessige argumentene også. For også i det store bildet gir småbilene mange positive bidrag:


  • Jo mindre bilene er, jo mindre CO2 produserer de.
  • Jo mindre bilene er, jo mindre lokal forurensing produserer de.
  • Jo kortere bilene er, jo kortere blir køene.
  • Jo kortere og smalere bilene er, jo flere parkeringsplasser blir det å dele på.
  • Jo mindre bilen er, jo bedre samvittighet kan du med andre ord ha.

Omsider overbevist? Da kan du glede deg over at også småbil-kjøpere har en hel masse kule, spennende og velkjørende modeller å velge blant. Selv her i landet markedsføres flere enn 30 bilmodeller i minibil- og småbilklassene.

Hva med en kjøreglad Mini? En praktisk Mitsubishi Colt med fem år garanti? En prisvinnende Volkswagen Polo? En underholdende Citroën C1? En fancy Fiat 500? En luxen Mercedes-Benz A-klasse? En velkjørende Ford Fiesta? En lekker Opel Corsa? En superbillig Kia Picanto? Eller en nesten like billig Hyundai i10? Eller en enda billigere Nissan Pixo? Eller en praktisk Skoda Fabia? Eller en revolusjonerende Toyota iQ? Eller en firehjulsdrevet Suzuki Swift?

Småbilen Ford Fiesta - fra 162.000 kroner. Vis mer


Men uansett hvem av dem du velger, husk å få med antiskrens (ESP). Vi anbefaler deg også å sjekke hvordan bilen gjorde det i kollisjonstest hos Euro NCAP. Og hvis du er blant dem som prioriterer det praktiske, bør du holde deg unna tredørs-utgavene og i stedet velge en bil med fem dører.

DinSide Motors biltester finner du her.

Lykke til med småbilkjøpet! :)

Les også: DinSide Motors juveler