Kjerne-Mercedes blir nyere

Den viktigste modellen for Mercedes er blitt grundig gjennomarbeidet. Målsetninger: Økt driftssikkerhet og miljøvennliget, mer krefter og bedre kjøredynamikk samt ytterligere hevet sikkerhetsnivå.

Vis mer
Vis mer


For å få liv i modellen som er Mercedes' premium-kort i den øvre mellomklassen blir det nok vesentlig å forbedre et kvalitetsrykte som er blitt farlig frynsete etter at alt for mange biler var gjenstand for elektronisk svikt i løpet av første del av livssyklusen på siste generasjon E-klasse. Alt i alt er cirka 2.000 deler nye i den ansiktsløftede E-klasse.

Lett oppgradert ytre og interiør

Det er særlig under skallet at Mercedes har foretatt forandringer på E-klasse. Når det gjelder overflaten begrenser designendringene seg til en mer utpreget V-form på fronten med grill og støtfanger som forlengelse av det skrånende panseret. Sideskjørtene er nye, og parklysene er innovativt basert på hvite dioder. Når det gjelder interiøret har det fått nye og iøynefallende farger og materialer ifølge Mercedes. Et nytt fire-eket ratt med nye multifunksjonsknapper blir også introdusert.

Sikrere

Vis mer

Den nye E-klassen, som nå står utstilt på bilutstillingen i New York, skal ifølge produsenten igjen bli en trendsetter og sette standarder i klassen, der både BMW 5-serie og Audi A6 etterhvert fremsto som mer aktuelle enn Mercedes' alternativ.

Når det gjelder sikkerhet er det særlig innføringen av det såkalte Pre-safe-systemet, kjent fra S-klasse, ML-klasse og R-klasse, som er viktig. Pre-safe er et sikkerhetssystem basert på kollisjonssensorer. På grunn av hendelser som bilen regner med kan føre til en ulykke forbereder den seg på smellen. Seteryggen retter seg opp i mest mulig gunstig posisjon, sikkerhetsbeltene strammer seg og vinduer og eventuelt soltaket lukker seg. I tillegg kommer hodebeskyttelsen Neck-pro. Dette er ekstrautstyr som, i tilfelle påkjørsel bakfra, gjør at hodestøttene øyeblikkelig forflytter seg 4,4 centimeter forover og 3 centimeter oppover for å forhindre brutal bakoverbevegelse av hodet og dermed redusere risikoen for nakkesleng-skade. For å begrense risikoen for påkjørsel bakfra får nye E-klasse hurtigblinkende bremselys, og selve bremsesystemet er også oppgradert.

Vis mer


Nytt lyssystem

Mercedes introduserer en ny type aktivt og adaptivt frontlyssystem kalt Intelligent Light System, som er et svingbart lyktesystem som automatisk skal tilpasse seg kjøre- og værforhold. Dette kan fås som ekstrautstyr både på sedan- og stasjonsvognversjonene og har fem forskjellige lys-funksjoner. Landeveisfunksjonen skal sørge for en betydelig forbedring av synsfeltet i mørke med raskere og bedre identifisering av hindre og andre trafikanter. Motorveisfunksjonen har en enhetlig lyskegle som, i over 90 kilometer i timen, automatisk lyser opp hele veiens bredde. I forhold til foregående versjoner er synsfeltet forlenget med 50 meter i keglens sentrum.

Vis mer


Mer dynamikk

Mercedes E-klasse er kjent som noe av det mest komfortable som kan kjøres, men har blitt hengende litt etter de skarpeste konkurrentene i kjøredynamikk. Dette har nå Mercedes gjort noe med heter det i pressemeldingen. På den ene siden med et mer dynamisk oppsett på understellet sammen med bedre styrerespons, på den andre siden med et oppgradert motorprogram. Av 10 motorer har seks fått endret sin karakteristikk eller er skiftet ut. Eksempelvis understreker Mercedes at E 500 heretter akselererer fra 0 til 100 på 5,3 sekunder hvilket er raskt som en sportsbil. Dette er oppnådd ved å forsyne bilen med den relativt nye 5,5-liters V8-motoren som finnes i nye S-klasse og som leverer 388 hestekrefter og 530 newtonmeter.

Vis mer


Dette er imidlertid ikke toppmodellen hva ytelser angår. Nye E 63 AMG er nemlig en fullverdig utfordrer til BMWs M5 - og det uten turbo. Med AMGs atmosfæriske V8-motor som vi har omtalt tidligere, og som yter 514 hestekrefter i den nye E-klassemodellen, er dette ifølge Mercedes historiens sterkeste E-klasse. (De ser da bort fra diverse tuneres kreasjoner, naturlig nok!)

Flere kunder vil nok stifte bekjentskap med mer moderate motoriseringer og da særlig firesylindrede dieselversjoner. Disse er også blitt for en stor del oppgraderte. E 200 CDI presterer nå 136 hestekrefter og 340 newtonmeter, mens E 220 CDI heretter skilter med 170 hestekrefter og 400 newtonmeter. E 320 CDI (224 hester) har fått sin trekkraft forbedret til 540 newtonmeter. På bensinsiden yter E 200 med kompressor nå 184 hestekrefter.

Den oppgraderte E-klassen vil komme i salg i Europa tidlig i juni. Den vil være tilgjengelig i 29 modellvarianter, 16 sedanversjoner og 13 stasjonsvogner. Vi vil følge opp med datoer for norgeslansering og priser når disse blir tilgjengelige.

  • Store bilder finner du her.
  • Alle generasjonene av Mercedes' mellomklasse kan du se her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder