Essen er antagelig verdens kuleste bilmesse: Her en fremtidsvisjon fra fortiden av Franco Sbarro. Foto: Knut Moberg
Essen er antagelig verdens kuleste bilmesse: Her en fremtidsvisjon fra fortiden av Franco Sbarro. Foto: Knut MobergVis mer

Kjempemessig bilshow

Vi går aldri lei av Essen Motor Show. Og i år er det hett nok til at vi glemmer vinterkulden som rår også her i Ruhr.

Så er det duket for Essen Motorshow, 43. årgang. Siden fredag har 500 utstillere boltret seg i de 18 messehallene pluss Galeria, som dekker totalt 110.000 kvadratmeter, til glede for cirka 300.000 tilskuere.

Størst i Europa

Essen Motorshow er Europas største tuning- og trimmingevent, men det er mye mer enn det. Her kan de som er på jakt etter sjeldent tilbehør, de heftigste bilstereoene, dekorasjonsfolie, eller det optimale trimmesettet for egen bil finne det de trenger. Men dette er også en regulær bilutstilling, ofte med fokus på høy-ytelsesprodukter og de mer spektakulære kreasjonene, men også med en del av de nyeste bestselgerne. Disse finner man også igjen i trimmet og "foredlet" utgave på tunernes egne stander.

Pengesterk bransje

Rundt mange av disse ser man delegasjoner av alvorlige menn i mørke dresser; Essen Motorshow er ansikt utad for en hel rekke bilrelaterte aktiviteter som i Tyskland, og i det øvrige bilproduserende Europa, er Big Business så det forslår.

En av de 18 messehallene der Essen Motor Show finner sted Foto: Knut Moberg
Kvinnelige blikkfang hører visst med på tuning-messe, selv om det for så vidt er masse annet gromt å se på... Foto: Knut Moberg
9ff Speed9 Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Essen Motor Show: Miss Tuning 2010 heter Kristin Zippel, og sitter her bak rattet i en 280-hesters Rieger-tunet Audi A5 3.0 TDI Quattro. Foto: Rainer Schimm/©MESSE ESSEN GmbH
Hyllemeter på hyllemeter med tilbehør... Foto: Knut Moberg
Mercedes F800 konsept Foto: Knut Moberg
Knøttliten politibil fra Brabus Foto: Knut Moberg
Loewe V8 Foto: Knut Moberg
Det vrimler av yngre klassikere Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Vermot Veritas - lavere blir det ikke Foto: Knut Moberg
Klassisk førkrigs-Mercedes Foto: Knut Moberg
En klassisk Alfa Romeo fra 30-tallet Foto: Knut Moberg
Essen er antagelig verdens kuleste bilmesse: Her en fremtidsvisjon fra fortiden av Franco Sbarro. Foto: Knut Moberg
Likbil eller maxi-taxi? I hvertfall en kraaaftig forlenget Mercedes E 500. Foto: Knut Moberg
Racing-trimmet Ford Capri Foto: Knut Moberg
Vinteren kom for alvor til Essen mens messen pågikk, og sørget for trafikkaos. Foto: Knut Moberg
Citroën GQ: En stilstudie med hybrid-motor. Forbrenningsmotoren er en 1firesylindret 1,6-Liter-som skal greie 0-100 på 4,7sekunder med en toppfart begrenset til 250 km/t samtidig som den bare slipper ut 80g CO2 per kilometer. Foto: Knut Moberg
Citroën GQ. Foto: Rainer Schimm/©MESSE ESSEN GmbH
I hall nummer 7 kan besøkere og spesialister utfolde seg på en innendørs motorsport-arena! Foto: Rainer Schimm/©MESSE ESSEN GmbH
Essen Motor Show 2010 teller cirka 500 utstillere og varer fra 27. November til 5. Desember. I de 18 messehallene på tilsammen 110.000 kvadratmeter finnes en mengde biler og andre produkter innen områdene Tuning, motorsport, sportslige biler fra serieproduksjonen samt veteraner og klssikere. Her ser vi skuespillerinne Birgitte Nielsen som deltok på messe-åpningen. Ellers er personene på bildet: Wolfgang Schöller, koordinator for Essen Motor Show, Prof. h.c. Bodo Buschmann, sjefen for Brabus, Rudolf Jelinek, borgermester i Essen, Sven Hannawald, Ex-skflyvningsverdensmester og racerkjører i ADAC GT Masters, Henning Baum, Skuespiller og Egon Galinnis, sjefen for Messe Essen. Foto: Rainer Schimm/©MESSE ESSEN GmbH


Klassiker-møteplass

Så er det de mange spesialtemaene: Hot Rods er... ja, nettopp, hot i denne 43. utgaven av Essen Motorshow. Dette er dessuten en av de viktige møteplassene for klassiker- og veteranentusiastene. I Tyskland især har dette markedet virkelig tatt av de siste ti årene; fra under 50.000 H-registrerte biler (veteranbiler som er minst 30 år gamle og fortsatt i henhold til opprinnelige spesifikasjoner) i år 2000, er tallet nå oppe i over 200.000 biler.

Dragstere, rå motorsykler og mer til

Motorsport er også tilgodesett med mye standplass og som de entusiastene vi er går det med en del tid her også selv om det ikke akkurat er DinSides hovedfokus. Noen bilder blir det allikevel - flere bilprodusenter stiller ut for å vise hva de får til på dette området. Dessuten er lastebil-racing, dragster-racing og noe av det råeste på motorsykkelarenaen til stede.

Dette er en første stemningsrapport fra Essen - vi kommer tilbake med mer om de mest spennende temaene etterhvert.