Kjempe-Honda med firehjulsdrift

En Honda i S-klasse-størrelse er klar for Europa, og Honda stiller med ett spennende firehjulsdriftsystem og mange tekniske godbiter.

Vis mer

Kjempe-Honda med firehjulsdrift

  1. Store bilder!
Vis mer
Vis mer


Den norske importøren vurderer å ta denne bilen til Norge, og de som slår til vil få oppleve en bil som er full av avansert teknologi og med en av markedets mest avanserte firehjulsdrift. Vanlig firehjulsdrift nøyer seg med å forskyve krefter mellom for- og bakaksel, men med systemet Honda kaller Super Handling All-Wheel-Drive system (SH-AWD) kan kreftene også porsjoneres mellom bakhjulene. Dette skjer ved hjelp av to styrte kløtsjer på bakakselen, og vil gi spesielt godt grep og akselerasjon ut av svingene. Firehjulsdrift er standard på Legend.

Fjerner støy

I utgangspunktet er det nok relativt stille om bord i nye Legend, vi regner for eksempel med at V6-motoren på 3,5 liter og 295 hestekrefter ikke produserer alt for mye støy. Likevel har Honda funnet ut at de skal redusere vind- og veistøy ytterligere ved å la musikkanlegget sende ut motfase-lydbølger slik at den lille støyen som er fjernes helt. Det er først og fremst de nevnte støyformene som reduseres, du vil for eksempel fortsatt høre sirener og sinte medtrafikanter som bruker hornet.

Pop-up panser

Fotgjengersikkerhet er satt høyere på dagsorden gjennom nye krav i kollisjonstester. Mange fabrikanter har valgt lave og sterkt fallende fronter på sine biler for å skåre høyt i disse testene, men Honda har tatt fotgjengersikkerhet ett skritt lengre ved at panseret fungerer som en litt hard kollisjonspute. I tilfelle et sammenstøt utløses sprengladninger på samme måte som i en kollisjonspute, men i dette tilfellet sørger sprengladningene for at panseret løfter seg, og gjør sammenstøtet mykere for den som er så uheldig å bli truffet.

Som vanlig i luksusklassen er også sikkerheten til de inne i bilen prioritert, og Legend er utstyrt med bilbelter som strammer seg, bremser som varmes i tilfeller der bilens oppførsel likner på en kollisjonssituasjon. Det kan være hard oppbremsing kombinert med brå unnamanøvre som setter prosessen i gang.

Full luksuspakke

Konstantfartsholder som får hjelp av en radar til å holde riktig avstand til bilen foran er på plass, det samme er frontlykter som følger rattbevegelsen og nøkkelfri atkomst. Regn også med musikkanlegg med et realt antall høytalere og fullt skinn- og treinteriør.

Vis mer
Vis mer


Legend er en stor bil, med 493 centimeter på gummisåler er den på størrelse med Audi A6 som er den største av de store bilene, og nesten like lang som luksussedaner som S-klasse og 7-serie.

Like spennende

Den nye og spreke Honda Civic er på plass i Norge i disse dager, og allerede i Geneve skal Honda vise frem den nye Civicen med den gamle Type R-motoren på 200 hestekrefter. Den kalles konseptbil, og skal være produksjonsklar tidlig i 2007.

Store bilder av Honda Legend.

Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder