<b>BLID TOPPSJEF:</b> Her poserer Geely-toppsjef Li Shufu (til venstre på bildet), på bilmessen i Shanghai som pågår nå. Bilen er den nyeste produksjonsbilen, GC9, som er laget i samarbeid med Volvo, men som ikke deler plattform med de kommende Volvo-modellene i motsetning til den kommende Europa-erobreren. Foto: AP PHOTO/NG HAN GUAN
BLID TOPPSJEF: Her poserer Geely-toppsjef Li Shufu (til venstre på bildet), på bilmessen i Shanghai som pågår nå. Bilen er den nyeste produksjonsbilen, GC9, som er laget i samarbeid med Volvo, men som ikke deler plattform med de kommende Volvo-modellene i motsetning til den kommende Europa-erobreren. Foto: AP PHOTO/NG HAN GUANVis mer

Kinesiske Geely, som eier Volvo, kommer til Europa

Nå igjen? vil mange si. Ja for kineserne har sagt «Nå kommer vi» før. Men nå ...

Kinesiske Geely, som blant annet eier svenske Volvo Cars, skal i samarbeid med disse snart presentere en bilmodell for det europeiske markedet.

Den vil være basert på en ny felles plattform - Compact Modular Architecture - som også vil være basis for etterfølgeren til Volvo V40, som ifølge våre kilder også skal produseres i Kina.

Får elektrifisering

Geelys toppsjef, Li Shufu, har ifølge anonyme kilder sitert av telegrambyrået Reuters, besluttet at den nye modellen skal være brekkstangen for den kinesiske produsentens inntreden i det Europeiske markedet.

KINA ER KLAR: Interiøret i for eksempel en Geely GC9 bringer slett ikke tankene til billig ræl, som fordomsfulle mennesker muligens fortsetter å forbinde kinesisk biltilvirkning med. Foto: GEELY
FRA VOLVO TIL GEELY: Peter Horbury har vært designsjef hos Volvo og er del-ansvarlig for den nye modellen til Geely, GC9 (bildet). Foto: GEELY
MONDEO-INSPIRERT? Linjene til Geely GC9 kunne nok slå an i Europa. Foto: GEELY
IKKE HELT KLAR: Det blir ikke denne modellen, GC9, som kommer til Europa men en kommende crossover. Men emblemet i Fronten kan vi Foto: GEELY
BLID TOPPSJEF: Her poserer Geely-toppsjef Li Shufu (til venstre på bildet), på bilmessen i Shanghai som pågår nå. Bilen er den nyeste produksjonsbilen, GC9, som er laget i samarbeid med Volvo, men som ikke deler plattform med de kommende Volvo-modellene i motsetning til den kommende Europa-erobreren. Foto: AP PHOTO/NG HAN GUAN
TAXI! Her vises en Geely TX 4 London Taxi on display at the 16th Shanghai International Automobile Industry Exhibition in Shanghai, China, 21 April 2015. The Auto Shanghai international car show opened to the media on 20 April and runs until 29 April. EPA/HOW HWEE YOUNG Foto: EPA/HOW HWEE YOUNG
INTERNASJONALE: Her viser Geely en hybridbil, FE7 Hybrid, i Brasil - på bilmessen i Sao Paolo i fjor høst. Foto: XINHUA/SIPA USA
KINA-SOLGT: Kinesiske Geely eier ikke bare Volvo, men også London Taxi Company. Her stiller både Londons Borgermester Boris Johnson og Storbritannias statsminister David Cameron opp i Geelys fabrikk i Coventry der kineserne skal investere ytterligere 2,5 milliarder og skape opp mot 1.000 arbeidsplasser. Foto: ANDREW PARSONS / I-IMAGES / POLARIS
GEELY EMGRAND CONCEPT: Minner den ikke om noe? Den får oss til å tenke på den siste Saab 9-5-modellen... Foto: NEWSPRESS
KLASSISKE LINJER: Geely Emgrand Concept sjokkerer ingen med sin design. Foto: NEWSPRESS


Deretter vil også USA være i siktet når Geely satser utenlands. Bilen vil bli en crossover-type bil som først lanseres i Kina med tradisjonell bensinmotor, før det utvikles et par versjoner med såkalt «alternative drivlinjer».

Det vil sannsynligvis i praksis bety elbil og/eller ladbar hybrid.

Den kompakte crossoveren, som sannsynligvis blir en krysning mellom kombi eller stasjonsvogn og SUV, skal i produksjon mot slutten av neste år og lanseres i Kina i 2017 før den kommer hit til Europa i 2018.

GEELY EMGRAND CONCEPT: Minner den ikke om noe? Den får oss til å tenke på den siste Saab 9-5-modellen... Foto: NEWSPRESS Vis mer


Har prøvd før

Det er faktisk så å si ti år siden vi skrev: Kina-bilene: Nå er det alvor. Og det var for så vidt ikke løgn, bilindustrien i Kina var i ferd med å ta av for alvor.

Og de var tilstede med et imponerende utvalg modeller på Frankfurt-utstillingen samme år.

Men det europeiske markedet var ikke klart for dem. Produktene var ikke tilpasset i det hele tatt, sikkerhetsnivået var katastrofalt dårlig og uansett hadde kineserne nok med hjemmemarkedet for en god stund.

Riktignok prøvde merket Brilliance seg i Tyskland, men trakk seg ut etter nok en krasjtest-skandale. Ryktet til kinesiske produsenter har også lidd under deres heng til å lage tildels oppsiktsvekkende frekke kopier av biler fra andre land.

INTERNASJONALE: Her viser Geely en hybridbil, FE7 Hybrid, i Brasil - på bilmessen i Sao Paolo i fjor høst. Foto: XINHUA/SIPA USA Vis mer


Har lært sikkerhet

Men de siste par årene har situasjonen endret seg. Bilene fra enkelte kinesiske produsenter har vist seg å holde overraskende høyt sikkerhetsnivå og interaksjonene mellom europeiske og lokale kinesiske produsenter er blitt stadig mer omfattende.

For å ta det mest nærliggende eksempelet er kinesiske Geely eiere av Volvo Cars, personbil-delen av Volvo.

Ikke nok med det: De eier også det ærverdige London Taxi Company som bygger velkjente London-drosjer og nylig investerte kjærkomne 2,5 milliarder kroner i nye produksjonsfasiliteter nær Coventry, som vil medføre hundrevis av nye arbeidsplasser i en region som har lidd mye under industriell avvikling.

Volvo-samarbeid

Samarbeidet med Volvo har gjort den svenske produsenten i stand til å investere tungt i fremtiden med et omfattende nytt modellprogram basert på en skalerbar, modulær plattform (SMA), og har nå senest gitt det meget overbevisende resultatet Volvo XC90 - annen generasjon, som er første modell basert på den nevnte arkitekturen.

KINA-SOLGT: Kinesiske Geely eier ikke bare Volvo, men også London Taxi Company. Her stiller både Londons Borgermester Boris Johnson og Storbritannias statsminister David Cameron opp i Geelys fabrikk i Coventry der kineserne skal investere ytterligere 2,5 milliarder og skape opp mot 1.000 arbeidsplasser. Foto: ANDREW PARSONS / I-IMAGES / POLARIS Vis mer