Spyker og kinesiske Youngman skal gjenopplive Saab-arven i form av en ny modellrekke basert på Saabs nyeste plattform kalt Phoenix. Det skal dreie seg om mer luksuriøse biler enn de Saab produserte (Her Saabs konsept Aero X fra 2006). Foto: Knut Moberg
Spyker og kinesiske Youngman skal gjenopplive Saab-arven i form av en ny modellrekke basert på Saabs nyeste plattform kalt Phoenix. Det skal dreie seg om mer luksuriøse biler enn de Saab produserte (Her Saabs konsept Aero X fra 2006). Foto: Knut MobergVis mer

Kina-avtale redder Saab-plattform

Merket Saab er dødt, men føljetongen er ikke over. Saab skal reinkarneres som Spyker Phoenix.

De som har fulgt med på Saabs turbulente historie de siste årene, har fått med seg at den siste konseptbilen fra den svenske bilprodusenten fikk navnet Phoenix. Bilen er sannsynligvis ikke oppkalt etter byen i Arizona, men etter den berømte fuglen som gjenoppsto fra asken.

Meningen var selvsagt at Saab skulle gjenoppstå også, men slik gikk det altså ikke.

Det til tross for at Saab, så sent som i januar 2011, hadde vist sin helt nye, store stasjonsvogn og annonsert den største produktoffensiv i produsentens historie.

Møtte veggen...

Årsaken til at det gikk som det antakelig måtte gå, er at den kinesiske potensielle investoren Youngman ikke kom til enighet med Saabs forrige eier General Motors rundt bruken av GM-teknologi i fremtidig Saab-produksjon. Dermed forsvant grunnlaget for en levedyktig forretningsplan, og kineserne trakk seg ut av transaksjonen.

...men fant en dør

Men de fortsatte imidlertid diskusjonene med det nederlandske selskapet Spyker, som var eier av Saab gjennom selskapet Swedish Automobile. Spyker er for øvrig kjent som liten produsent av eksklusive og - i de flestes øyne - temmelig sære sportsbiler. De er mindre kjent for å ha bygget en bil med firehjulsdrift så tidlig som i 1903 og for å ha deltatt i rallyet fra Peking (i dag Beijing) til Paris i 1907.

Kineserne punger ut

Saab-konseptet PhoeniX, her vist i Genève i 2011, er designet av Jason Castriota og bidro til en ny, men dessverre fåfeng, optimisme. Foto: Knut Moberg Vis mer


Samtalene mellom Youngman og Spyker har i dag munnet ut i en rammeavtale om et tett og, ifølge partene, "intenst" samarbeide. Dette konkretiseres i første omgang gjennom to joint ventures, henholdsvis ved navn Spyker P2P og Spyker Phoenix.

Det er åpenbart kineserne som åpner pengesekken, og det gjør de for å få tilgang til den teknologien og det allerede utviklede grunnlaget som vil gjøre fremtidig bilproduksjon mulig. Samtidig sikres den del av Saab-teknologien som GM ikke hadde kontroll over, samt den nyeste plattformen til Saab, Phoenix, en fremtid. Youngman får også tilgang til Spykers merkevare.

Luksus-SUV på gang

Dessuten vil samarbeidet gjøre det mulig for Spyker omsider å lansere sin luksus-SUV, kalt SSUV (For Super Sports Utility Vehicle). Dette er målet for det første av de to joint ventures, Spyker P2P, der P2P står for Peking to Paris, som var navnet på SSUV-en da den ble vist som konseptbil i 2006. Den ble da vist som D12 Peking-to-Paris, mens prosjektet i dag mer beskjedent heter D8 Peking-to Paris.

Les om den her: Spyker setter Cayenne Turbo på plass

Saabs arv

Det andre av de to joint ventures, Spyker Phoenix, er det som vil sørge for at Saab får en etterfølger i form av den nye bilprodusenten med nettopp navnet Spyker Phoenix. Det er denne som har det ambisiøse målet å utvikle en helt ny modellserie basert på Saab-plattformen som ble utviklet i perioden 2010/2011, men som skal plasseres på et høyere nivå i markedet med klart premium-tilsnitt, altså mer luksuriøst enn det Saab i sin tid representerte.

Det åpnes for at de nye Saab-etterfølgerne kan produseres både i Europa og i Kina.

Finansieringen

Avtalen presiserer finansieringens natur; Youngman skal investere 10 millioner euro i Spyker og derved kontrollere 29,9 prosent av den nederlandske produsenten gjennom en aksjepost verdt 6,7 millioner. De resterende 3,3 millioner betales inn i form av et lån.

I tillegg til dette, betaler Youngman inn 25 millioner euro i kontantbidrag til Spyker P2P-avtalen.

Youngman vil eie en 75-prosent andel i Spyker P2P og en 80-prosent andel i Spyker Phoenix.

Det skjer altså fortsatt spennende ting i kjølvannet av Saab-affæren, og vi kommer helt sikkert tilbake med mer om ikke veldig lenge.

Historikk bak P2P og Phoenix:

Saab PhoeniX Foto: Knut Moberg
Saab-konseptet PhoeniX, her vist i Genève i 2011, er designet av Jason Castriota og bidro til en ny, men dessverre fåfeng, optimisme. Foto: Knut Moberg
Dette er Spyker D12 Peking-to-Paris, som ble vist i Genève i 2006. Nå er prosjektet vekket til live igjen, takket være kinesisk kapital.