Kina: Allerede en bilgigant

MINIKURS DEL I: Kina rangerer allerede i dag som verdens fjerde største bilprodusent.

«Hvis JD Power får rett i sine antagelser, vil Kina i 2011 være verdens største bilprodusent.»



Så langt er det ikke mulig å få kjøpt kinesiske bilmodeller her i landet. Heldigvis, vil mange si - etter å ha sett eksempler på kinesiske biler med skremmende svak kollisjonssikkerhet.

Men den som tror at Kina fortsatt ikke har forlatt startgropen når det kommer til bilproduksjon, må tro om igjen.

De kommende dagene vil vi gi deg et innblikk i den enorme kinesiske bilindustrien og det enda større kinesiske bilmarkedet, som allerede i dag har store ringvirkninger for resten av verdens bilindustri.

Personbilproduksjon

ILLUSTRASJON: Per Ervland Vis mer
«Kinas bilprodusenter ville altså i teorien ha klart å produsere hele den norske bilparken i løpet av fire måneder, mens det norske 2006-salget ville vært spyttet ut i løpet av åtte dager.»


La oss starte med noen store tall. Det er nemlig slik at Kina i 2006 produsert hele 4,32 millioner personbiler. Kun tre land produserte flere personbiler dette året; suverene Japan (9,8 mill), Tyskland (5,4 mill) og USA (4,37 mill). Den tradisjonelle bilgiganten USA produserte altså bare noen tusen flere biler enn Kina i 2006.

Fordi den amerikanske bilindustrien har store problemer - mens den kinesiske bilindustrien tvert i mot ekspanderer med voldsomt fart - er det naturlig å anta at tallene for inneværende år vil vise at Kina går forbi USA og dermed blir verdens tredje største personbilprodusent allerede i 2007.

Total bilproduksjon

Tredjeplassen er forøvrig en posisjon Kina allerede innehar hvis vi utvider perspektivet og ser på den totale bilproduksjonen, som i tillegg til personbiler også inkluderer vare- og lastebiler. I 2006 ble det totalt produsert utrolige 7,3 millioner biler i Kina, noe som betyr at Midtens rike kun ble slått av Japan (11,5 mill) og USA (11,4 mill).

Uvirkelige tall

7,3 millioner er et svært høyt tall og derfor vanskelig å forholde seg til. For å sette den enorme produksjonen litt i perspektiv, kan vi imidlertid regne oss frem til at det i snitt strømmer nesten 20.000 nye biler ut av Kinas bilfabrikker hver dag. Noe som betyr rundt 830 biler i timen - eller nesten 14 biler per minutt - eller omlag én bil hvert fjerde sekund.

Det kan også hjelpe å ha i mente at den totale norske bilparken består av rundt 2,5 millioner biler og at det i 2006 ble solgt snaue 160.000 biler i Norge. Kinas bilprodusenter ville altså i teorien ha klart å produsere hele den norske bilparken i løpet av fire måneder, mens det norske 2006-salget ville vært spyttet ut i løpet av åtte dager.

Blandede følelser

Chery Tiggo 3 Vis mer


Det faktum at Kina så raskt har blitt en så stor bilprodusent er selvsagt noe som bekymrer både den vestlige og den tradisjonelle østlige (japanske og sør-koreanske) bilindustrien. På den annen side åpner Kina enorme muligheter for den samme industrien. Kina er nemlig ikke bare en enorm bilprodusent, landet er også et enormt marked.

Personbilmarkedet

I 2006 ble det solgt hele 4,63 millioner personbiler i Kina, noe som betyr at landet er verdens tredje største personbilmarked. Kun i USA (8,1 mill) og i Japan (4,64 mill) ble det solgt flere personbiler. Med tanke på den økonomiske veksten Kina er inne i, er det nærliggende å anta at landet allerede i år (2007) vil gå forbi Japan og dermed blir verdens nest største personbilmarked.

Det totale bilmarkedet

Og igjen - dette er faktisk en posisjon Kina allerede innehar hvis vi tar for oss totalbilmarkedet. I 2006 ble det solgt 7,2 millioner person-, vare- og lastebiler i Kina, et tall som kun utfordres av USA. Til gjengjeld har USA et enestående stort totalbilmarked, med hele 17,1 millioner solgte biler i 2006.

Enorm produksjonsvekst

Geely HQ Vis mer
«Den enorme kinesiske produksjons-veksten har også medført at Asia har blitt verdens bilproduksjons-kontinent nummer én»


Vi har allerede understreket at kinesisk bilproduksjon ekspanderer raskt. Hvor raskt produksjonen faktisk ekspanderer kan vi få et inntrykk av ved å kikke litt nærmere på eldre tall. Disse viser blant annet at det så sent som i 2003 "kun" ble produsert 4,2 millioner personbiler, varebiler og lette lastebiler i Kina (tallene i dette avsnittet inkluderer ikke tunge og mellomtunge lastebiler). To år senere, i 2005, hadde produksjonen økt med 1,0 million til 5,2 millioner. I 2006 hadde imidlertid produksjonen kommet opp i hele 6,7 millioner. Vi snakker altså om en produksjonsvekst på 1,5 millioner biler fra ett år til det neste.

Asia størst

Den enorme kinesiske produksjonsveksten har også medført at Asia har blitt verdens bilproduksjons-kontinent nummer én, uansett om vi snakker om personbil- eller total bilproduksjon.

I 2006 ble det produsert hele 27,3 millioner biler i Asia, rundt 5,0 millioner flere enn i Europa (22,4 mill), som ligger på andreplass. 20,2 millioner av de 27,3 millioner bilene var personbiler, noe som betyr at Asia takket være Kina har passert Europa også (19,0 mill) på personbilfronten.

Ekspanderende bilmarked

Great Wall Pegasus Vis mer


Også det kinesiske bilmarkedet ekspanderer voldsomt. For eksempel ble det så sent som i 2001 kun solgt 860.000 personbiler i Kina. I 2006 ble det altså solgt 4,6 millioner personbiler, mer enn fem ganger så mange. Og det totale bilsalget gikk opp fra 6,4 millioner i 2005 til 7,5 millioner i 2006 - noe som utgjør en økning på hele 14 prosent.

Nettoimportør

Som vi ser, ble det i 2006 solgt flere biler i Kina enn antallet som ble produsert i samme land. Det betyr at Kina fortsatt importerer flere biler enn landet eksporterer. Men dette er en trend som er i ferd med å snu. I 2005 var differansen mellom produksjon og salg 685.000 biler. I 2006 var differansen kommet ned i 250.000. Fordi en rekke kinesiske produsenter arbeider på spreng med å etablere seg i andre land, er det naturlig å anta at Kina i løpet av få år vil bli en nettoeksportør av biler.

Verdens største bilprodusent i 2011?

Jinbei Haise Vis mer


Prognosemakerne er imidlertid ikke av den oppfatning. De spår nemlig at det kinesiske bilmarkedet vil vokse like fort som de kinesiske produsentene makter å ekspandere. Prognosesenteret JD Power Automotive Forecasting tror i hvert fall at det kinesiske bilmarkedet (ekskludert tunge og mellomtunge lastebiler) vil komme opp i voldsomme 12,6 millioner biler i 2011, mens de kinesiske bilprodusentene ikke vil klare å produsere flere enn 12,4 millioner biler.

Hvis JD Power får rett i sine antagelser, vil Kina i 2011 være verdens største bilprodusent. Men likevel vil landet altså i overskuelig fremtid - så vidt det er - forbli en nettoimportør av biler.

Ved å klikke på lenkene under får du full oversikt over produksjon og salg både i Kina og de andre store billandene:

  • Verdens største bilproduserende land
  • Verdens største bilmarkeder
  • Kinesisk bilproduksjon versus salg, fordelt på bilklasser
  • Men hva slags biler kjøper kineserne? Hvilke internasjonale produsenter har etablert seg i Kina? Hvilke kinesiske bilprodusenter gjør det best? Følg med, i løpet av de nærmeste dagene vil du få neste avsnitt i vårt Kina-minikurs.

    Kilder: Automotive News, JD Power

    Relaterte artikler:

  • Vil ta tid før Kina-bilene inntar Europa
  • Billige biler: Europeerne svarer kineserne
  • Skandaløs kollisjonstest for kinesisk SUV
  • Ny krashtest-skandale
  • Audi A6L: Kun for kinesere
  • Kineserne kopierer Honda CR-V
  • Verdens største bilprodusenter