<b>FORNYET:</b> Sorento er Kias største familiebil i Norge. Nå kommer den i ny drakt.  Foto: Kia
FORNYET: Sorento er Kias største familiebil i Norge. Nå kommer den i ny drakt. Foto: Kia Vis mer

Kias største blir helt ny

Sorento nærmer seg lansering.

En ny Kia Sorento blir lansert for Europa på den internasjonale bilutstillingen i Paris første uken i oktober, en bil vi senest omtalte for en måned siden.

Nå har vi fått flere bilder og mer informasjon om nykommeren.

Bilen har vokst i lengde og bredde, men sunket i høyde, om vi sammenligner med forgjengeren.

De vitale målene forteller at den er blitt 9,5 millimeter lenger, 5 millimeter bredere, men 15 millimeter lavere.

Akselavstanden er økt med åtte centimeter, noe som pleier å gjøre susen med tanke på komfort og stabilitet.

Her er forgjengeren

Bedre plass

At akselavstanden er endret gjør også noe med plassen til de som sitter inni bilen. Selv om den er lavere, så er det faktisk blitt bedre hodehøyde for baksetepassasjerene enn det var tidligere.

Selv de som sitter på tredje seterad skal ha fått bedre plass.

Med tre seterader ligger det dessuten i kortene at bilen er en syvseter.

Når denne raden med seter er lagt ned har du et bagasjerom som måler 605 liter. Deretter er det bare å legge ned ytterligere seter etter behov. Samlet skal det totale bagasjerommet være 17,5 prosent større enn på forgjengeren.

Se flere bilder:

FORNYET: Sorento er Kias største familiebil i Norge. Nå kommer den i ny drakt. Foto: Kia


Fem motoralternativer

Det er fem motoralternativer å velge blant i nye Sorento, og de spenner seg fra 172 til 270 hestekrefter.

De aller fleste som velger en bil av denne typen i Norge foretrekker en dieselmotor. Sorento kommer ikke til å endre på dette. Det betyr i praksis at du har en 2-liter og en 2,2-liter å velge mellom.

Dette er det som er gjeldende i første omgang, for det sies også at bilen skal komme med en hybridløsning. Dette er foreløpig ikke bekreftet.

Om vi sammenligner med forgjengeren, så bedyrer Kia at de har gitt nye Sorento bedre styrefølelse og styrerespons gjennom en nyutviklet elektronisk servo.

Nettopp disse elektroniske servostyringene har vært et hett tema blant de kjøreglade kundene, ikke bare av Sorento, men i bilbransjen generelt. Til nå har de gitt for dårlige signaler tilbake til føreren, men dette er i den senere tiden bedret kraftig. Dessuten, elektronisk servostyring kommer vi ikke utenom i tiden som kommer.

Hva med en Kia Soul?

Økt sikkerhet

Noe som også har vokst om seg i bare det siste året og to, er antallet sikkerhetssystemer produsentene putter inn i bilene.

Sorento er intet unntak, og vil få adaptiv fartsholder, filskiftvarsler, kollisjonsvarsler, blindsonevarsler, filskiftassistent, varsling for kryssende trafikk, skiltgjenkjenning, med mer.

En av de nye funksjonene som mange helt sikkert vil sette pris på er det Kia kaller Around-View monitor. Dette er et system som setter sammen bildene fra fire forskjellige kameraer, og gir deg et oversiktsbilde på skjermen når du skal parkere.

Utvendig er bilen designet på Kias designsenter i Namyang, mens interiøret er et resultat av jobben designere i Frankfurt har lagt ned i bilen, som tidligere nevnt først skal vises på bilutstillingen i Paris i oktober.

Tidspunkt for Norgeslansering er foreløpig ikke kjent, heller ikke prisene.