<b>KIA I SOLGLANSEN:</b> Blant stjernene på SEMA-showet, som i utgangspunktet er den profesjonelle ettermarkedsmessen i Las Vegas, benyttet koreaneren anledningen til å iscenesette populære modeller på en spesiell måte. Her har de kuttet taket av den nye generasjonen Optima. Foto: KIA
KIA I SOLGLANSEN: Blant stjernene på SEMA-showet, som i utgangspunktet er den profesjonelle ettermarkedsmessen i Las Vegas, benyttet koreaneren anledningen til å iscenesette populære modeller på en spesiell måte. Her har de kuttet taket av den nye generasjonen Optima. Foto: KIAVis mer

Kia viser spenstige takter i Las Vegas

At en så stor aktør tør å være så spenstig, hører definitivt til sjeldenhetene.

Nok en gang slår altså Kia på stortromma med et særpreget design, denne gang utviklet under ledelse av en av de virkelig store, eks-Audi-mann Peter Schreyer.

Det dreier seg om svært spesielle spesialutgaver av serie-modeller, og produksjonen er sponset av underleverandører som har forsynt Kia med komponentene som skal til for å oppnå ønsket resultat.

Anledningen er SEMA, den store ettermarkedsmessen som avholdes årlig i Las Vegas, Nevada, USA. Derfra har vi tidligere sett det komme mye artig og spennende som ligger litt på siden av det menigmann vanligvis forbinder med bruksgjenstanden bil.

Les også: Oslo Motorshow - bilkultur i høysetet

DE FIRE MEDVIRKENDE (Med urviseren, fra øverst til venstre): A1A Optima, PacWest Adventure Sorento, Forte Koup Mud Bogger, Photo Safari Sedona. Foto: KIA / KNUT MOBERG Vis mer


Gøy på jobben

Koreanerne har åpenbart hatt det moro på jobb når de har klekket ut de konseptene vi ser her. De stilte ut ytterligere to, men de har vært vist før - den ene omtalte vi her for en tid tilbake - det er Kia Trail'ster, som introduserte elektrisk firehjulsdrift, såkalt e-AWD.

Bilprodusenten Kia, som er en del av det mektige Hyundai-konsernet, har laget denne typen temabaserte bilserier tidligere: For tre år siden (samme år som Mazda gjorde noe lignende med sin CX-5), presenterte de bilene de mente burde tilhøre fem av de mest kjente superheltene fra det amerikanske tegneserieundiverset - inkludert Batman.

Og bare så det er sagt: Kia er lenger noen ubetydelig liten aktør. Etter ti måneder av 2015 har de for eksempel solgt cirka en halv million biler i USA.

Kia har vært på det amerikanske markedet i 21 år og har villet hedre den amerikanske diversiteten slik den kan oppleves fra bilveiene, med eventyr-ånd og individualisme som reflekteres i særegen design på hver av konseptbilene. De har det til felles at de er basert på biler som er i produksjon og kan kjøpes i forretningene.

Les også: Kia importerer selv brukte nybiler.

Men her er altså de fire nye SEMA-stjernene fra Kia:

1) Kia A1A Optima:

Vi har helt nylig testet den nye Kia Optima, men det vi ser her er noe ganske annet. A1A er navnet på en 50 mil lang hovedvei i Florida mellom krystallhvit sand, knallblått hav og et myldrende dyreliv, som ender opp ved Key West.

Idéen har vært å la passasjerene nyte solskinnet til fulle, så her har man ganske enkelt kuttet taket, forsterket karosseristrukturen og utstyrt bilen med bakhengslede dørene. Det hele dekorert med tyrkis lakk utvendig og kremhvitt, ventilert skinn innvendig.

SOLSKINNSBILEN: Skreddersydd for Florida - Optima A1A. Foto: KIA Vis mer


Foto: KIA
Foto: KIA
SOLSKINNSBILEN: Skreddersydd for Florida - Optima A1A. Foto: KIA
Foto: KIA
KIA I SOLGLANSEN: Blant stjernene på SEMA-showet, som i utgangspunktet er den profesjonelle ettermarkedsmessen i Las Vegas, benyttet koreaneren anledningen til å iscenesette populære modeller på en spesiell måte. Her har de kuttet taket av den nye generasjonen Optima. Foto: KIA


Les også: Er dette Skandinavias fineste bil?

2) PacWest Adventure Sorento:

Her har den i utgangspunktet svært så siviliserte SUV-en Sorento blitt utsatt for en behandling som har gjort den til et eventyrer-kjøretøy for skog og mark, ja det våte element også, takket være snorkelen den er utstyrt med.

Bilen har fått et komplett offroad-understell med lengre fjæringsveier og hjul spesiallaget for terrengkjøring, og den er hevet hele 15 centimeter, så fremkommeligheten skulle det ikke være noe å si på. Motoren er standardutgavens relativt moderate maskin med 290 hestekrefter og et dreiemoment på 330 newtonmeter.

EVENTYREREN: De meget spesielle lakk-effektene på denne kustomiserte Sorentoen er resultatet av en svært arbeidskrevende prosess. Foto: KIA Vis mer


Foto: KIA
Foto: KIA
Foto: KIA
Foto: KIA
Foto: KIA
EVENTYREREN: De meget spesielle lakk-effektene på denne kustomiserte Sorentoen er resultatet av en svært arbeidskrevende prosess. Foto: KIA


Les vår test av Kia Sorento her!

3) Photo Safari Sedona:

Det er de spreke høstfargene man finner mange steder i USA som har inspirert dekoren på denne pickup-en som er basert på Kia Sedona (Carnival i mange markeder), en familiefrakter som ikke lenger finnes på det norske markedet. En tidligere generasjon ble importert - og vi testet den selvsagt.

Men her er den altså transformert til nesten det ugjenkjennelige. Fra åtte-seters flerbruksbil er den bokstavelig talt kuttet ned til, og utbygget til, en to-seters reportasjebil. Den skal være idéell for fotografer og filmfotografer som er ute etter spektakulære naturbilder - med sin spesielle kamulflasje passer den spesielt i de nordøstlige regioner i USA om høsten.

Bilen er utstyrt med tilpasset understell med luftfjæring, og spesielle hjul for om nødvendig å kunne komme seg frem også utenom veien. I kabinen har den et fullt utrustet opptaks- og redigeringsstudio, med batterier som lades mens bilen kjører.

TØFFERE ENN TOGET: Fra sivilisert familiebil til fotoreportasjebil rustet for action: Forvandlingen er gjennomført. Foto: KIA Vis mer


TØFFERE ENN TOGET: Fra sivilisert familiebil til fotoreportasjebil rustet for action: Forvandlingen er gjennomført. Foto: KIA
Foto: KIA
Foto: KIA


4) Forte Koup Mud Bogger

Siden 1970-tallet har visstnok mud racing - eller mud bogging - vært en populær aktivitet i Nord-Amerika og gir begrepet grisekjøring utvidet innhold. Dette har Kia tatt konsekvensen av og utviklet denne spesialutgaven av den kompakte Kia Forte, også en modell vi ikke får her i landet, og rigget den for kjøring i gjørmete omgivelser.

Essensielt er her de svære 28-tommers offroad-hjulene på 15x10-felger. Tepper er selvsagt fjernet fra interiøret og erstattet med beskyttende Line-X-overflater. Standardsetene fra Forte Koup er byttet ut med Sparco sportsseter med firepunkts seler. Også det spesifikke rattet kommer fra Sparco.

Ut i gjørma med seg!

KLAR FOR GRISEKJØRING: Spesialversjonen av Kia Forte Koup (3-dørsutgaven av Kia Forte) er her rigget for gjørmeløp, eller Mud Bogging! Foto: KIA Vis mer


Foto: KIA
Foto: KIA
Foto: KIA
Foto: KIA
KLAR FOR GRISEKJØRING: Spesialversjonen av Kia Forte Koup (3-dørsutgaven av Kia Forte) er her rigget for gjørmeløp, eller Mud Bogging! Foto: KIA
Foto: KIA