<b>AV DE ALLER BESTE:</b> Nye Kia Sportage viser seg ifølge JD Power å være særskilt godt bygget fra fabrikk. Foto: KNUT MOBERG
AV DE ALLER BESTE: Nye Kia Sportage viser seg ifølge JD Power å være særskilt godt bygget fra fabrikk. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Kia til topps på kvalitetsindeks fra JD Power

Kia til topps i USAs største kvalitetsundersøkelser.

JD Power utfører de mest omfattende kvalitetsundersøkelsene. Enn av de første som kommer hvert år er indeksen over hvilke bilmerker som viser seg å ha best kvalitet som ny bil ut til kundene. De foretar også undersøkelser som eiertilfredshet for eksempel i Tyskland.

Indeksen kalles Initial Quality Study (IQS) og gir en indeks på antall feil per hundre biler etter tre måneders eierskap. Altså: Jo lavere tall på indeksen, jo høyere kvalitet anses merket å ha.

Og det er her Kia kommer inn i bildet.

Sammensatte kriterier

I undersøkelsen vurderer eierne kjøreegenskaper, prestasjoner for motor og girkasse sammen med en rekke kvalitetsrelaterte problemer gjennom sitt eierskap de første tre måneder.

JD Powers IQS- studie er basert på svar fra over 80.000 kjøpere og leasere av nye modeller etter å ha hatt bilen i 90 dager. Studien er omfattende: Den inneholder 233 spørsmål fordelt på åtte problemområder, og ble gjennomført mellom februar og mai 2016.

I fjor, da vi omtalte 2015-utgaven av studien, var vi allerede overrasket over at Kia hadde gjort et sprang helt opp til annen plass - bak Porsche. Kia nærmer seg toppen, skrev vi da.

NEST BEST: Klassikeren Porsche 911, her i sin seneste utførelse, er en av de mest feilfrie nye bilene på markedet. Foto: DINSIDE Vis mer


Dette har Nå har de altså nådd den. Med en indeksverdi på 83 feil per hundre, havner den hårfint foran fjorårets vinner - Porsche - som har en score på 84.

Kvalitet over tid?

Selvsagt utfører JD Power også undersøkelser over flere år for å gi mer informasjon om driftssikkerheten til merkene historisk sett. Det er mer interessant for bruktbilkjøpere - men for nybilkunder anses det at IQS-studien har høy verdi fordi den viser merkets fokus på innebygd kvalitet i dag.

Men ser vi på driftssikkerhetsstatus for Kia-modeller som er over tre år gamle, er bildet annerledes: Der oppnår merket en mer ordinær score - cirka «midt på treet.»

Slik sett er det interessant å notere at fokus på å forbedre kvaliteten åpenbart er styrket. Nå skal det presiseres at studien omhandler biler som selges i det amerikanske markedet, men bilindustrien er nå så globalisert at en slik indeks allikevel har generell interesse. Dessuten viser den utvilsomt en del tendenser som langt på vei kan anses som almenngyldige.

Bilfabrikker verden over studerer nemlig studien inngående for å se hvor de har potensial for forbedring av nybilkvaliteten.

Her er resultatene:

Vis mer


Snittet forbedres

Bak denne grafen forteller studien oss flere ting. Gjennomsnittskvaliteten, for eksempel, er forbedret med seks prosent - altså en fordobling fra i fjor, da forbedringsraten var på tre prosent. Det er også den største økningen siden 2009.

HENGER HØYT: Kvalitetstrofeene fra J.D. Power er ettertraktet i bilindustrien. Foto: JD POWER Vis mer


Amerikanerne er fornøyde med å konstatere at deres egne merker gjør et forholdsvis større fremskritt enn de importerte merkene - de tre store fra Detroit forbedrer sin snittscore til 103 feil per hundre, hvilket er ti prosent bedre enn i 2015. Importmerkene har også forbedret seg, men bare med halvparten så mange prosent og snittet deres er 106 feil per hundre.

Det er Chrysler og Jeep som har registrert den største forbedringen. Det kan noteres at disse merkene nå er en del av Fiat-Chrysler-konsernet.

LES OGSÅ:

  • Derfor spriker kvalitetsundersøkelsene
  • Dette er utstyret du ikke trenger til bilen
  • Dette er de beste og dårligste bruktbilene