<b>LIGNER, MEN:</b> Fra siden er nye Sportage ganske lik forgjengeren, men alt er nytt. Akselavstanden er lengre og bilen er 4 centimeter lengre, noe som kommer baksetepassasjerene til gode. Her ser vi grunnversjonen 1,7 CRDI med forhjulsdrift og manuell girkasse, med 17-tommers felger. Foto: KNUT MOBERG
LIGNER, MEN: Fra siden er nye Sportage ganske lik forgjengeren, men alt er nytt. Akselavstanden er lengre og bilen er 4 centimeter lengre, noe som kommer baksetepassasjerene til gode. Her ser vi grunnversjonen 1,7 CRDI med forhjulsdrift og manuell girkasse, med 17-tommers felger. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Kia Sportage: 2016-utgaven prøvekjørt

Første Kia Sportage kom allerede i 1993. Nå er fjerde generasjon her - og for et løft det er!

Det går fort i svingene hos koreanerne - før vi fikk sukk for oss presenterte de en helt ny Sportage bare halvannet år etter at vi kjørte en oppgradert versjon av forgjengeren.

Hyundai-Kia-konsernet er blitt en gigant på verdensbasis med over 8 millioner solgte biler i 2015. Kia er riktignok lillebror i gruppen, men sto likevel for over tre millioner av disse. folkesuven Sportage er deres viktigste modell - opp gjennom årene har 3,5 millioner kjøpt dem - av disse har europeerne stått for 450.000.

Dagens modell, som ble solgt i 105.000 eksemplarer i Europa i 2015, er både designet og produsert i Europa og det er også tilfelle med nykommeren - produksjonen foregår i Zilina i Slovakia.

Les også: Vi har kjørt Kias nye hybrid

Ny generasjon Kia-front

Det dreier seg om fjerde generasjon av folkesuven fra Kia og jo - bilen er helt ny selv om den har unektelige likhetstrekk med forgjengeren sett fra siden. Kia har valgt å endre design i fronten ganske betydelig, med den såkalte tigersnute-grillen plassert nedenfor lyktene som har fått en helt ny fasong og er plassert høyt oppe på skjermene. For vår del synes vi forgjengeren hadde tøffere frontdesign, men meningene var delte blant de ulike deltakerne på lanseringen. Designernes ønske har i hvert fall vært å gi bilen et tøft og sporty uttrykk.

NY DESIGN: Fronten på nye Sportage er det delte meninger om, med et oppsyn som kan gi assosiasjoner til Porsche Cayenne. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Bror av Tucson

Kia Sportage er basert på samme plattform som konsernbroder Hyundai Tucson, men bilen oppleves ganske annerledes og vi opplevde spesielt kvalitetsfølelsen som hakket over. Den er fortsatt resolutt plassert i kompakt-SUV-segmentet, men den er forlenget med fire centimeter i forhold til forgjengeren og måler nå 448 centimeter. Også akselavstanden er lengre, 267 centimeter og dette gir noe bedre plass i baksetet enn i forgjengeren. Bagasjeromsvolumet er rett over 503 liter inkludert plassen under gulvet. Det er greit nok i klassen.

Les også: Duell mellom to norske SUV-favoritter

MER PLASS: Skjemaet viser, i millimeter, økningen i innvendig plass i forhold til forgjengeren. Foto: KIA Vis mer
GANSKE ROMSLIG: Hjulbuene tar en del plass, men 503 liter er godt med plass i en såpass kompakt SUV. Foto: KNUT MOBERG Vis mer




Konkurrenter vil være nye Volkswagen Tiguan, Ford Kuga, selvsagt Hyundai Tucson, og Nissan Qashqai samt Renault Kadjar, men vi mener den også er voksen nok til at en del vil kunne vurdere den mot de noe større SUV-ene som Toyota RAV4 og Mazda CX-5.

Fint interiør

Interiøret er helt nytt og minner en god del om det vi kjenner fra nye Sorento - og det er meget positivt. Det oppleves både solid og høyverdig og vi fant ergonomien svært tilfredsstillende. Utstyrsnivået er tidsriktig og bilen kan skilte med det meste av aktuelle sikkerhetsassistenter, oppkoblingsmuligheter og underholdnings- og kommunikasjonssystem. Trådløs lading av mobiltelefon er nå tilgjengelig forrest i midtkonsollen.

Men mens bilen har automatisk nødbrems-system fra utstyrsnivå nummer to (Classic Plus), savner vi muligheten for adaptiv konstantfartsholder. Autobrems-systemet har for øvrig også en funksjon for å unngå påkjørsel av fotgjengere.

HØYE SKULDRE: Nye Sportage har en høyreist profil som forgjengeren, men såkalte karakterlinjer bryter flatene på siden av bilen. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Diesel: To størrelser

Sportage kommer med et relativt begrenset utvalg med motorer. Det starter med en 1,7-liters dieselmotor på 115 hestekrefter som kun er tilgjengelig med forhjulsdrift og manuell girkasse. Vi prøvde den og den oppleves absolutt ikke som undermotorisert. Dette er den eneste utgaven som kan karakteriseres som noe i nærheten av drivstofføkonomisk, med et oppgitt forbruk på 0,46 liter per mil ved blandet kjøring (119 gram CO2).

I forhold til forgjengeren har den da også fått mer trekkraft, og momentkurven er fyldigere hvilket gjør at man kjenner man har mer krefter tilgjengelig - og over en større del av arbeidsregisteret. 280 newtonmeter fra 1.250 til 2.750 omdreininger gir en hyggelig motorkarakteristikk.

Neste trinn på dieselstigen er 2.0 CRDI med 136 hestekrefter og 373 solide newtonmeter. Den leveres med firehjulsdrift og man kan velge mellom 6-trinns manuell girkasse eller 6-trinns automat. En versjon med 185 hester produseres også, men tilbys ikke i Norge.

2-LITEREN: To liters diesel under panseret. I 136-hestersversjon blir den nok det mest naturlige valget for mange norske kunder. Kommer med både firehjulsdrift og automat - men trenger da 12 sekunder fra 0 til 100, som ikke er spesielt imponerende. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Kompakte bensinmotorer

På bensinsiden er det moderat størrelse og direkte innsprøytning som gjelder - 1.6 GDI med 132 hester og 161 newtonmeter eller 1.6 T-GDI, turboversjonen med 177 hestekrefter og 265 newtonmeter hele veien fra 1.500 til 4.500 omdreininger. Førstnevnte leveres kun som manuell med forhjulsdrift, turbomotoren med firehjulsdrift og 7-trinns dobbelkløtsj-automat.

Vi kjørte denne og den er et meget godt og passe sprekt alternativ til diesel, men den blir dessverre også relativt kostbar da den kun leveres med øverste utstyrsnivå, GT-Line. Med en prislapp på 540.000 kroner er det dyreste Sportage-alternativ, men har da også, utenom metallic lakk, alt tenkelig utstyr inklusive panoramasoltak og skinninteriør.

Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Ikke hyper-aktuelle

Motoriseringen er oppgradert i forhold til forrige generasjon Sportage og de duger helt greit, men generelt er ikke motorene bilens sterkeste side, det finnes både mer kultiverte og mer økonomiske - kort sagt mer moderne - maskiner der ute. Men heldigvis har Kia gjort en formidabel jobb med demping av både lyd og vibrasjoner, så motorenes relative hardhet i gange og lydbilde merkes kun i noen særlig grad ved fullt gasspådrag.

Generelt er lyddempingen svært effektiv og noe av det første vi merket oss da prøvekjøringen startet, var nettopp det behagelige lydnivået. Noe mer rullestøy vil det muligens likevel bli på norsk asfalt enn på de myke spanske veiene vi kjørte på. I motorveihastighet merket vi noe vindsus på høyde med takreilingene, men det var ikke sjenerende.

Kia har oppnådd disse gode resultatene, ikke bare gjennom bruk av lyddempende materialer, men ved nitid detaljarbeid på karosseristruktur, motorfester, laminering av frontruten og forbedrede foringer, for å nevne noen eksempler.

SPORTY: Ganske dynamisk linjeføring, 19-tommers felger, diffusor og doble enderør gir GT-line-versjonen et spenstig utseende. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Kjører generelt bra

Når det gjelder selve kjøreopplevelsen ellers er det ingen tvil om at Kia holder tritt med konkurransen. Kjørekomforten er det ingenting å si på og selve kjøredynamikken er upåklagelig. Bilen oppfører seg rimelig nøytralt i sving og stabilt på motorvei i høy hastighet. Den moderne multilenke-bakakselen hjelper godt på og dempingen er effektiv uten å gjøre bilen for myk. Særlig versjonene med firehjulsdrift oppleves effektive på veien.

Det eneste som trekker litt ned er styrefølelsen med litt mye dødgang rundt midtpunktet, noe som dessverre er ganske vanlig med elektrisk servostyring, selv om enkelte produsenter løser det bedre enn dette. Bortsett fra det opplevde vi styringen som presis og passe seig med god progressiv vekting.

Firehjulsdrift med lock-funksjon

Firehjulsdrift er tilgjengelig med de kraftigste motorene og er av typen der drift på bakhjulene slår inn sømløst ved behov - men før det blir spinn på forhjulene. 4WD-systemet har også en lock-funksjon for det tilfellet der man trenger bedre fremkommelighet under vanskelige kjøreforhold.

BREIAL: Den nye designen gir et inntrykk av bredde i fronten. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Kan selge bra

Alt i alt er nye Kia Sportage et trivelig bekjentskap og forholdet priser/utstyr er ikke verst. Kia er slett ikke noe «billigmerke» lenger, men det er det heller ingen grunn til. En fullgod norgesversjon med 2-liters dieselmotor og firehjulsdrift i utstyrsnivået Classic Plus (det bør man minst gå for), kommer på i underkant av 400.000 kroner med manuell girkasse og 440.000 med automat. Det burde ikke sjokkere noen, og vi mener Kia fortjener å nå sine salgsmål med denne bilen - vi snakker om 1.800 til 2.000 biler i 2016.

GREI PLASS: Også voksne kan holde til her bak. Vinkelen på seteryggen kan justeres. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Testresultat

Kia Sportage 2016

Behagelig kjøreopplevelse, lavt lydnivå, høyverdig kvalitetsfølelse, tidsriktig utstyrsnivå, markedets beste garanti

Bensinversjon med firehjulsdrift og/eller automat kun tilgjengelig som toppversjon, begrenset utsyn skrått bakover


TEKNISKE DATA (Tall i parentes gjelder versjonen med automatgir)
 1.6 GDI1.6 T-GDI1.7 CRDI2.0 CRDI
Drevne hjulForan4x4Foran4x4
Pris:Fra 299.900539.900Fra 289.900Fra 389.900
Motor:R4 bensinR4 bensin, turboR4 diesel turboR4 diesel turbo
Slagvolum:1.591 ccm1.591 ccm1.685 ccm1.995 ccm
Girkasse:6 manDCT 76 man6 man (6 aut)
Effekt:132 hk177 hk115 hk136 hk
Ved o/min6.3005.5004.0002.750 - 4.000
Dreiemoment:161 Nm265 Nm280 Nm373 Nm
Ved o/min4.8501.500 - 4.5001.250 - 2.7501.500 - 2.500
Aks. 0-100 km/t:11,5 sek9,1 sek11,5 sek10,5 (12,0 sek)
Toppfart:182 km/t201 km/t176 km/t184 km/t
Forbruk:0,63 l/mil0,75 l/mil0,46 l/mil0,52 (0,59) l/mil
CO2:147 g/km175 g/km119 g/km139 (154) g/km
Lengde:448 cm448 cm448 cm448 cm
Bredde:185,5 cm185,5 cm185,5 cm185,5 cm
Høyde:164,5 cm164,5 cm164,5 cm164,5 cm
Akselavstand:267 cm267 cm267 cm267 cm
Egenvekt:1.379 kg1.534 kg1.425 kg1.587 (1.615) kg
Hengervekt:1.400 kg1.600 kg1.400 kg2.200 (1.900) kg
Bagasjerom:503/1.492 liter (VDA)503/1.492 liter (VDA)503/1.492 liter (VDA)503/1.492 liter (VDA)


Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her