<b>Mangler utstyr:</b> Kia Soul og Soul EV får en stjerne i trekk for manglende sikkerhetssystemer.  Foto: KIA
Mangler utstyr: Kia Soul og Soul EV får en stjerne i trekk for manglende sikkerhetssystemer. Foto: KIAVis mer

Kia Soul mangler sikkerhetssystemer

Blir derfor trukket en stjerne i Euro NCAPs kolllisjonstest.

I Euro NCAPs kollisjonstester er det blitt en standard at nye biler får fem stjerner. Mindre enn dette anses av de fleste bilprodusenter som et nederlag.

Kia Soul EV ble av Dinside og Dagbladet kåret til Årets Bil 2015, men i de nylig avholdte kollisjonstestene ble bilen avspist med fire stjerner.

Fire kategorier

Testene fra Euro NCAP er delt inn i fire kategorier. I hver av disse kategoriene kan det gis opp til 100 prosent skår. For Kia Soul EV ble resultatene som følger:

  • Beskyttelse av voksne - 84
  • Beskyttelse av barn - 82 prosent
  • Beskyttelse for fotgjengere ved påkjørsel - 59 prosent
  • Sikkerhetssystemer - 56 prosent

Dette trekker ned

POPULÆR: Soul EV har fått god mottagelse, og er strengt tatt ikke en dårligere bil selv om Euro NCAPs mal automatisk gir den en stjerne i trekk. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Det var spesielt lav skår på de to siste kategoriene som var grunnlag for den tapte stjernen. Euro NCAP melder at støtfangeren foran er av den snille typen i forhold til påkjørsler av fotgjengere, men at kanten i overgangen fra grillen til panseret er uforholdsmessig brutal mot hoftepartiet på eventuelt berørte.

Biler med mer avrundet front er som regel å foretrekke.

Soul EV ble også trukket for manglende sikkerhetssystemer. Den mangler både filskiftvarsler og funksjoner for autobrems, som det er relativt nytt at Euro NCAP krever.

Disse systemene er heller ikke tilgjengelig som ekstrautstyr i Soul, og trekker derfor alene den ene stjernen.

De er ikke alene: Her skuffer Mercedes-Benz og BMW i sikkerhetstest

Stort utslag

Å miste en stjerne hos Euro NCAP er som sagt ingen ønskedrøm, men foruten det manglende sikkerhetsutstyret har Kia Soul absolutt et akseptabelt, om ikke helt feilfritt sikkerhetsnivå.

Euro NCAP nevner at bilistenes knær kom i kontakt med dashbordet under en frontkollisjon, og at dette kan utarte seg til en konflikt ved enda hardere sammenstøt. Beskyttelse ved sidekollisjon viste at overkroppen var mest utsatt, og det ble målt kompresjoner i brystregionen.

Denne ventet vi lenge på: Tesla Model S ble testet tidligere i år

Når det gjelder barn opp til halvannet år, så fikk Soul maksimal skår. Også eldre barn sitter godt beskyttet på alle måter. Det er også mulighet for å koble ut kollisjonsputen til passasjersetet foran, slik at du kan sette bakovervendte barnestoler i forsetet.

Alt i alt ville Kia Soul og Soul EV fått gode karakterer dersom de hadde hatt de to nevnte assistansesystemene på plass. Dette utstyret står foreløpig ikke på planene til Soul.