<b>HØYVERDIG:</b> Denne fullt utstyrte Sorentoen vi testet i fjor har høyt nivå på opplevd kvalitet, men det koster. Nå kommer en langt rimeligere versjon, selv om det fortsatt koster... Foto: KNUT MOBERG
HØYVERDIG: Denne fullt utstyrte Sorentoen vi testet i fjor har høyt nivå på opplevd kvalitet, men det koster. Nå kommer en langt rimeligere versjon, selv om det fortsatt koster... Foto: KNUT MOBERGVis mer

Kia Sorento raser i pris

Den koreanske outsideren i stor-SUV-klassen er fortsatt ikke billig, men kommer nå i en langt mindre kostbar versjon.

De store SUV-ene av nyeste generasjon finner du oftest med et premium-emblem, med noen hederlige unntak. Som Volkswagen Touareg - eller Kia Sorento.

Den røslige 7-seteren fra Korea er slektningen til Hyundai Santa Fe og da vi fikk vite at den koster 720.000 kroner, lurte vi på om det for en slik sum finnes noen gode grunner til å velge Kia.

Vi testet den - og svaret ble faktisk et klart ja.

Til nå: Premium-pris

Blant annet finnes det ingen premiumkonkurrent med et høyere nivå på standardutstyret, og at Sorento er overraskende bra, ble bekreftet til gangs da vi nylig testet den i duell mot Land Rover Discovery Sport.

Faktisk fremsto allerede Kia Sorento som et godt kjøp tross sin relativt høye pris.

Men det er ikke til å legge skjul på at 720.000 kroner er mye penger uansett bil, og kanskje særlig når man mangler premium-image.

Se Kias nyeste utvikling på design-fronten

NÆR PREMIUM: Kia Sorento overrasket oss positivt da vi testet den. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Vesentlig rimeligere

Det tar nå Kia konsekvensen av og lanserer en rimeligere versjon av Sorento. Det betyr at Kia dobler antall versjoner i salg - fra én til to. Dermed har de fått versjonsbetegnelser, slik at vi nå har å gjøre med en Sorento Exclusive - den som allerede er i salg, og Sorento Active - den rimeligere nykommeren.

LES OGSÅ: Nye Carens testet - attraktiv personfrakter fra Kia

Den kommer med den samme motoren på 200 hestekrefter, men med manuell girkasse, og en del mindre utstyr.

Prisen går dermed ned fra 720.000 til 590.000 kroner levert Drammen, en nedgang på 130.000 kroner, som vil gjøre bilen tilgjengelig for flere budsjetter.

Hva forsaker man så til gjengjeld?

Det viktigste for mange vil nok være at man må nøye seg med manuell girkasse mens automat er standard på Exclusive. Videre er skinnsetene erstattet med sitteplasser trukket i stoff.

Mindre utstyr

Ellers er det også en del mindre utstyr på Active-versjonen som blant annet er utstyrt med alufelger på 17 tommer i stedet for 19 på Exclusive. Noe av sikkerhetsutstyret som blindsonevarsler, filskiftvarsler og varsel for kryssende trafikk ved rygging, bortfaller også.

El-justering på passasjersetet bortfaller, likeledes navigasjonen med 8-toms skjerm og Infinity lydsystem. Trenger man ingenting av dette og heller ikke synes det er viktig med håndfri åpning av bakluken, kan det absolutt være en idé å vurdere besparelsen på 130.000 kroner for å anskaffe det som fortsatt er en romslig og komfortabel SUV med sterk motor og syv års garanti.