Vis mer

Kia Ray: På vei mot fremtiden

Det er mannen som i sin tid designet Audi TT som mener spenstig design kan gå hånd i hånd med miljøtenkning.

OPPDATERT/RETTET 13/02/2010: Kia har per 1/1/2010 syv års garanti på hele bilen og hele modellrekken.

Peter Schreyer, som arbeidet hos Audi i over 20 år, er mannen bak design hos Kia. Kia er et søsterselskap av Hyundai og er en av de mest dynamiske bilprodusentene i verden for tiden.

Syv års garanti

De har blant annet utmerket seg her i landet ved å tilby syv års garanti på hele sin modellrekke, og de tilbyr nå både tidsriktige og attraktive produkter.

Hybrid

Men Kia tenker også fremover. De utvikler konsepter basert på brenselceller og hybride løsninger. Nylig lanserte de for øvrig sin første hybridbil, Kia Forte LPI Hybrid. Den kan du lese om her. Den helt nye SUVen Sorento vil bli vist med en biturbo-diesel-hybridløsning.

Strålende konsept

Men så over til den bilen vi ser her. Den heter Kia Ray (Stråle, på norsk). Det er "selvsagt" en konseptbil - altså en designstudie som inkluderer en innovativ drivlinje. Her har Kia gjort en innsats for å gjøre den typiske hybridprofilen, som vi kjenner fra Toyota Prius og Honda Insight, mer attraktiv. Vi overlater til leseren å bedømme hvorvidt de har lykkes med det. Uansett er luftmotstandskoeffisienten på gode 0,25. De smale hjulene er av typen lav rullemotstand (195/50-20). Kia Ray Concept er 440 centimeter lang, 185 centimeter bred og 136 centimeter høy.


Hva synes du?

Kia Ray Concept er (Avsluttet)
Rålekker(67%) 494
Vet ikke helt(18%) 129
Stygg(9%) 63
Tull og tøys(6%) 47
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Økologisk

Det futuristiske karosseriet på Kia Ray Concept er selvsagt laget av avanserte, men resirkulerte materialer. Taket har et spesielt solcelledekke - en slags hinne basert på nanoteknologi som Kia kaller "Cool glazing" uten at vi skal late som om vi forstår hva dette innebærer i praksis. Også informasjons- og underholdningsanlegget med stereo fra Infinity Audio, skal visstnok være særs miljøvennlig.

Rekkevidde: 1.200 km

Når det gjelder drivlinjen er den av typen ladbar hybrid. Bensinmotoren fremstår nesten som skuffende tradisjonell, selv om 155 hestekrefter fra en 1.4-liters motor med direkte innsprøytning - Gamma GDI - definitivt lar seg høre. Transmisjonen er av den kontinuerlig variable (CVT) typen og elektromotoren kan yte opp til tilsvarende 103 hestekrefter. Kreftene går til forhjulene enten fra bensinmotoren, fra el-motoren eller begge kombinert. Maksimal rekkevidde er 1.200 kilometer. Dessverre har vi ikke fått vite hvor stor bensintanken er eller noe om kapasiteten på litiumion-polymerbatteriene.

Kia Ray Concept står i disse dager utstilt på bilutstillingen i Chicago.