Foto: Kia
Foto: KiaVis mer

Kia på offensiven

Nå braker det løs fra den koreanske bilprodusenten.

Aldri før har entusiasmen vært så tydelig fra organisasjonen i Kia. Årsaken er enkel. Flotte produkter kommer snart som perler på en snor. Ikke før de har fått Kia Venga inn på gårdsplassen, så er det tid for SUV’en Sportage. I villfarelse er det lett å si firehjulstrekkeren Sportage, men den tid er over. SUV er ikke synonymt med trekk på alle fire. Bilen skal for fremtiden også kunne fås som forhjulstrekker. Nå er prisene klare, og de maner konkurrentene til krig.

En smart og imponerende SUV

Hard konkurranse

Sportage detter rett inn i et vepsebol med flust av konkurrenter. Først og fremst er det biler som Huyundai iX35, Mitsubishi ASX, Nissan Qashqai, Toyota RAV4 og VW Tiguan som må finne seg i at det er kommet et nytt tilskudd i klassen. Prisen er det derimot ikke like sikkert de er glade for. Kia Sportage er nemlig aggressivt prissatt, og bilen kommer således til å bryte seg vei inn i markedet.

Se bilder av nykommeren:

Foto: Kia
Foto: Kia
Foto: Kia
Foto: Kia
Foto: Kia
Foto: Kia
Foto: Kia
Foto: Kia
Foto: Kia


3,5 x motorer

I all hovedsak blir det fire motorer å velge blant i nye Sportage, men i praksis kommer tre av disse til å dele kundene seg i mellom.

De to minste er en 1,6-liters bensin på 135 hk, og en 1,7-liters diesel på 115 hk. Disse to vil i første omgang kun bli å få i kombinasjon med forhjulsdrift. Deretter kommer det også en 2-liters diesel som vil være drivkraften for utgavene med trekk på alle fire. Når priser og motorer er satt sammen, har Kia tro på at de fleste faktisk vil velge bilen med drift på bare to, altså forhjulene.

Det siste alternativet, som importøren ikke har store forventninger rundt, er en 2-liters bensin som yter 163 hk. Den er satt opp i prislisten, men ikke på listen over forventet solgte biler.

Kia tror dette vil bli miksen:

  • 1,6 bensin 4x2: 10 %
  • 1,7 diesel 4x2: 60 %
  • 2,0 diesel 4x4: 30 %

Her er broren til Kia Sportage

Tre utstyrsversjoner

Når det gjelder modellutvalg har Kia gjort det enkelt. Du kan velge mellom Classic, Comfort og Exclusive. Det eneste du kan velge foruten en av disse utstyrspakkene er fargen på bilen. Der har du til gjengjeld ti alternativer. Alle utstyrversjoner må sies å være gode, men er du villig til å gå for Exclusive, så er det svært lite du kommer til å savne. Du får til og med varme i baksetene, bare for å sette tingene i et perspektiv. Alt som navigasjon, stor stereo, styring av telefon gjennom Bluetooth, og fartsholder er på plass. Det samme er stort soltak og skinninteriør. Du vil med andre ord få en fullverdig bil, selv for en lav pris.

Nissan med storselger i to versjoner.

DinSide Motor kommer tilbake med grundig test i løpet av 14 dager.

Dette er prisene:

  • Sportage Classic 1,6 GDI 2 WD 6 tr. Manuell kr. 249.900
  • Sportage Classic 1,7 CRDi 2 WD 6 tr. Manuell kr. 264.900
  • Sportage Comfort 1,7 CRDi 2WD 6 tr. Manuell kr. 284.900
  • Sportage Exclusive 1,7 CRDi 2WD 6 tr. Manuell kr. 309.900
  • Sportage Classic 2,0 CRDi 4WD 6 tr. Manuell kr. 339.900
  • Sportage Comfort 2,0 CRDi 4WD 6 tr. Manuell kr. 359.900
  • Sportage Exclusive 2,0 CRDi 4WD 6tr. Manuell kr. 384.900
  • Sportage Exclusive 2,0 CRDi 4WD 6tr. Automat kr. 424.900