KIA PÅ HUGGET: De har etterhvert opparbeidet seg en solid designhistorikk hos Kia og med GT4 Stinger bekrefter de at de er blant de dyktigste på konseptdesign i bilverdenen. Det beste ved det hele er at mye av det som vises i konseptene, finner veien til det ferdige produktet. Foto: Kia
KIA PÅ HUGGET: De har etterhvert opparbeidet seg en solid designhistorikk hos Kia og med GT4 Stinger bekrefter de at de er blant de dyktigste på konseptdesign i bilverdenen. Det beste ved det hele er at mye av det som vises i konseptene, finner veien til det ferdige produktet. Foto: KiaVis mer

Kia overrasket alle med GT4 Stinger

Har definitivt satt design i høysetet.

Hils på Kias nyeste konseptbil, Kia GT4 Stinger, som etter flere forhåndsannonseringer omsider ble vist i går kveld.

Den har klart å ta noe av glansen fra Toyota, som også hadde et spektakulært sportsbilkonsept å vise - Toyota FT-1, som vi nettopp har skrevet om.

Bakhjulsdrift!

GT4 Stinger er utvilsomt et av Kias råeste konseptbiler hittil. Den er en bakhjulsdrevet "2+2-seter" med en oppgradert versjon av Kias firesylindrede 2,0 liters direkteinnsprøytede turbomotor (T-GDI) med en toppytelse på 315 hestekrefter. Den viderefører en (relativt ung) tradisjon med heftige konsepter, som ofte har endt opp med å gi attraktive produksjonsbiler.

Ett godt eksempel er Kia Track'ster.

VEKKER OPPSIKT: Kia GT4 Stinger vises nå på bilmessen i Detroit. Foto: Newspress
Foto: Newspress
Foto: Newspress
KIA PÅ HUGGET: De har etterhvert opparbeidet seg en solid designhistorikk hos Kia og med GT4 Stinger bekrefter de at de er blant de dyktigste på konseptdesign i bilverdenen. Det beste ved det hele er at mye av det som vises i konseptene, finner veien til det ferdige produktet. Foto: Kia


Designdrevet

For Kia har virkelig forstått betydningen av dynamikk i bildesign - og i selve bilen som produkt. «Kjøreglede var førsteprioritet da vi designet bilen» sier Tom Kearns, sjefsdesigner på Kias designsenter i USA. Slik sett er dette videreføringen av GT-bilen de presenterte i Frankfurt i 2011og som ga oss hakeslipp - ganske enkelt Kia GT. De bekreftet allerede i sommer at en slik bil skal produseres.

GT4 Stinger er ganske kompakt - omtrent på størrelse med det som ser ut som det kan bli hovedkonkurrenten, Toyota GT86, selv om denne per i dag har svakere motorisering. Kia-sportsbilen måler i underkant av 430 centimeter, altså omtrent som en VW Golf.

Motoren eksisterer alt

At en bil beregnet til salg vil komme ut av dette konseptet er altså sannsynlig hvis publikums reaksjoner er positive nok. Allerede nå er motoren bortimot hyllevare hos koreaneren: Kias racing-team benytter en variant av den i Kia Optima, som de kjører i Pirelli World Challenge.

DinSide kommer tilbake med mer detaljer når vi får vite mer.

Kia GT4 Stinger i aksjon: