<b>SER SOLID UT:</b> Interiøret i nye Kia Niro virket rimelig høyverdig både i materialbruk og sammenføyninger allerede da vi testet den som prototype. Bildet bekrefter det nøkterne utseendet vi kjenner fra både de nye Sportage og Sorento-modellene. Foto: KIA
SER SOLID UT: Interiøret i nye Kia Niro virket rimelig høyverdig både i materialbruk og sammenføyninger allerede da vi testet den som prototype. Bildet bekrefter det nøkterne utseendet vi kjenner fra både de nye Sportage og Sorento-modellene. Foto: KIAVis mer

Kia Niro - hybrid Qashqai-konkurrent

Det var i fjor høst vi fikk kjøre noe som så ut som et misfoster av en bil. Nå er Kia Niro offisiell!

Bilen det dreier seg om er noe så spesielt som en HUV. Det barbariske akronymet står for Hybrid Utility Vehicle og indikerer ganske enkelt at det dreier seg både om en hybrid og om en slags SUV - som vi heller kaller en crossover.

Den er nemlig ikke så høyreist eller terrengbil-aktig som en typisk SUV og minner snarere om den typen bil Subaru Forester var i begynnelsen: En kompakt, lett høyreist og stasjonsvogn-lignende familiebil.

Men designen er det ikke noe Forester-aktig over - Nye Kia Niro ser mer ut som en lavere utgave av den nye folkesuven Sportage, som vi nylig testkjørte. Kia gjør et nummer ut av at dette er en hybrid som ikke ser ut som en hybrid - aner vi et sleivspark til Toyota og den meget særpregede Prius her?

Vi har forresten nettopp prøvekjørt den helt nye Toyota Prius...

Kompakt betyr i dette tilfellet omtrent like lang og bred som Ford Focus - men 5,5 centimeter høyere. Takket være bedre plassutnyttelse og høyere bil, er den ganske så rommelig, og vi fant at det var ganske god plass både foran og bak. Høydeforskjellen kombineres med en relativt lang akselavstand på 270 centimeter. Denne gir igjen korte overheng foran og bak.

Hyundai har nylig vist modellen Ioniq, en bil som er basert på samme plattform - og som vil komme som både elbil, hybrid og ladbar hybrid.

MINNER OM NOE: Familielikheten med Kia Sportage er åpenbar, men Kia Niro er lavere og mer kompakt. Foto: KIA Vis mer


Kia Niro måler ellers i rene tall 435,5 centimeter i lengden, 180 centimeter i bredden og 153,5 centimeter i høyden.

Det gjør den også omtrent like lang og bred, men 5,5 centimeter lavere, enn Nissan Qashqai som Kia selv nevner som en konkurrent. Midt imellom Focus og Qashqai, altså.

Les også: Vi har prøvekjørt den nye generasjonen av storbilen Kia Optima

Høy kombi

Selv om produksjonsversjonen av Niro ser ganske annerledes ut enn den småsprø konseptbilen som ble vist i 2013 på Frankfurt-utstillingen, så ligger grunn-idéen der. Fjerner man de outrerte hjulene, eliminerer saksedørene og normaliserer fronten en del med den nyeste Kia-designen, står man igjen med en kompakt og noe høyreist kombi som er romsligere enn vanlige kompaktbiler med tilsvarende størrelse.

NESTEN-SUV: Med skliplate under hekken og forhøyet profil er hybriden Niro en utpreget crossover-SUV. Foto: KIA Vis mer


Biler man kan sammenligne den med, rent funksjonelt, er for eksempel Honda HR-V, Mazda CX-3, Nissan Qashqai og Renault Kadjar - selv om bilen fremstår som mindre SUV-aktig enn disse. Vi ble i en første omgang forespeilet at den ville komme som firehjulstrekker, men det ble i etterkant dementert fra markedsavdelingen - Niro er altså en rent forhjulsdrevet bil.

HYBRIDxSUVxKOMBIxSTASJONSVOGN: Oppskriften på en HUV. Foto: KIA Vis mer


Greit med krefter

Så til den nye hybrid-drivlinjen. Den består av en 1,6-liters direkteinnsprøytet bensinmotor, en elektromotor og en 6-trinns dobbelkløtsj-automat. Bensinmotoren, en såkalt Kappa GDI-motor, yter relativt moderate 105 hestekrefter og 147 newtonmeter dreiemoment.

Dette backes opp av elmotorens 32 kilowatt eller 43 hester og et ukjent antall newtonmeter. Totalt er hybridsystemets ytelse 148 hestekrefter og 265 newtonmeter og den relativt korte prøvekjøringen vår ga inntrykk av at trekkraften er mer enn tilstrekkelig. Det drar godt i gang fra start og fremdriften var god på den relativt begrensede teststrekningen vi fikk tilbakelegge.

MASKERT: Slik var den Niro vi kjørte i fjor høst. Vi fikk da se den uten kamuflasje - men ikke fotografere den. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Forbruk...?

Batteriet har en kapasitet på 1,56 kilowattimer og er plassert under baksetet. Utslippstallene er foreløpig ikke kjent, men Kia oppgir at de har som mål 89 gram CO2 per kilometer. Til sammenligning oppgir Toyota 70-76 gram fra nye Prius. Men tallene Kia opererer med er per idag basert på amerikanske normer - det er dermed godt mulig at de offisielle tallene for Europa blir lavere.

Og for den som måtte lure: Niro kommer etterhvert også som ladbar hybrid med større batterikapasitet.

TØFT OPPSYN: Kia har nylig oppdatert frontdesignen sin på SUV/Crossoverfronten og Niro har, i likhet med nye Sportage, Foto: KIA Vis mer