<strong>Kia Naimo</strong>: Den mangler både viskere og sidespeil, for her har produsenten tenkt alternative løsninger. Foto: Kia Motors
Kia Naimo: Den mangler både viskere og sidespeil, for her har produsenten tenkt alternative løsninger. Foto: Kia MotorsVis mer

Kia Naimo: Bil med originale løsninger

Bilutstillingen i Seoul gir koreanerne mulighet til å boltre seg. Her er et eksempel fra Kia.

Bilmessen i Seoul er i gang, og de første dråpene har begynt å dryppe. Kia har tatt med seg konseptbilen Naimo, en bil som viser hvor store forskjeller det er på biler som produseres for det europeiske og det asiatiske markedet. Denne er nemlig designet i Korea, i motsetning til Cee’d og dagens biler her i Europa. De er designet i Europa, for Europa.

Fjernet både viskere og speil

I denne bilen har Kia skippet den tradisjonelle vindusviskeren, som har hengt med automobilen siden jura-tiden. Denne er her byttet ut til fordel for luft under høyt trykk fra nederste del av frontruten, som skal blåse vannet av ruten i det det treffer. Andre gadgets er blant annet at speilhusene er byttet ut med små kameraer. Eneste fordel med dette er at de kan gå ned på størrelse, og således spare luftmotstand. Rent funksjonelt er det lite som slår det gamle speilet.

Hvor bytter du viskere billigst? Vi har prissjekket

Keramikk og papir

Kia har ikke bare anvendt spesiell design, men bruker også masse forskjellige materialer. Deriblant har Celadon keramikk fra Asia vært en inspirasjonskilde, forteller Kia. Mer svevende blir det når de forteller at keramikkens asymmetriske form gjenspeiles i designen av soltaket. Et nytt ord har også dukket opp i Kia’s repertoar, nemlig premium. Dette har aldri før vært i deres ordforråd, og det skal bli spennende å se om de har tenkt å videreføre tanken helt ut.

Innvendig er det stort sett bare håndlagde materialer, i følge Kia. Vi tror dog det handler om at hendene har bearbeidet materialene. I dørpanelene er det mye eik fortelles det, men i så fall håper vi det med eikens tyngde er snakk om tynne overflater. I taket er det benyttet koreansk Han-ji papir, i tillegg til at det er benyttet organisk LED (TOLED – transparent organic light emitting diode) i instrumentpanelet.

Her er bilene vi egentlig vil ha

Elektrisk crossover

Naimo er hentet fra det koreanske navnet Neh-mo, og mange er kanskje i ferd med å tenke animasjonsfilm med en gang. Det som er spennende med Naimo er at den er en elektrisk crossover, noe vi foreløpig ikke har sett så mye til. Vi er likevel klar over at alternative typer elbiler er nødt til å trenge seg på etter hvert som elbilens æra skrider frem.

Foto: Kia Motors
Kia Naimo: Den mangler både viskere og sidespeil, for her har produsenten tenkt alternative løsninger. Foto: Kia Motors
Foto: Kia Motors
Foto: Kia Motors
Foto: Kia Motors
Foto: Kia Motors


Dette er den tredje elbilen fra Kia på et år, og viser tydelig hvilken vei de regner med at det går, som om det er noen bombe. Designen er typisk koreansk, og vil antagelig aldri dukke opp i Europa. Tanken er likevel at den kan være en slags konkurrent til Mini Countryman, i elektrisk versjon.

Lengden på bilen er ikke mer enn 3,89 meter, mens akselavstanden er på hele 2,65 meter. Dette gir spillerom for en stor kabin, og mye plass.

Hvordan går det med elbilene i krasjtester?

Lader på 25 minutter

Den elektriske motoren leverer 109 hk, har et dreiemoment på 280 Nm, og kan flytte bilen i en fart opp til 150 km/t. Batteriet er et dobbelt 27 kWt, og er plassert under gulvet i bagasjerommet. Kia har i så måte valgt et lipoly batteri (Lithium-ion polymer). 80 % av ladingen kan gå unna på 25 minutter, mens 100 % tar fem og en halv time.

Ikke bare på utstilling

Den som tror at slike biler bare er et rent show-off må tro om igjen. Det er slik verden går videre. Nye materialer må prøves ut, de må vises til publikum, og undersøkelser skal analyseres. Dersom materialene viser seg å virke i praksis, er kostnadseffektive, og lette å bearbeide, så er det duket for masseproduksjon. Det er dette som er oppgaven til de aller fleste konseptbiler i dag.

Kia har nylig vist eksempler på mer attraktiv, og svært dynamisk design. Les om Kia Ray her.