Kia imponerer, Renault skuffer

Kia Cee'd er den første koranske bilmodellen som oppnår fem Euro NCAP-stjerner. Twingo derimot, er den første Renaulten på flere år som ikke klarer det.

Som vi har omtalt gjentatte ganger de siste årene, blir koranske bilmodeller bare bedre og bedre. Mange av de nyeste koreanske modellene kan i dag skilte med en svært høy kvalitetsopplevelse og har i våre øyne passert amerikanerne for lenge siden.

Koreanerne er nå på nivå med japanerne og nærmer seg europeerne når tema er opplevd kvalitet. Samtidig oppnår de koranske merkene, ikke minst Hyundai, svært gode resultater i ulike kvalitets- og eiertilfredshet-undersøkelser.

Etterslep på sikkerhetsfronten

Chevrolet Kalos: 17 poeng, 3 stjerner. Vis mer


På den svært viktige sikkerhetsfronten har imidlertid ikke koreanerne helt klart å holde følge. Mens europeiske og japanske modeller nærmest rutinemessig oppnår fem stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest-senter, har flere koreanske modeller gjort det svakt. Kia Cerato måtte for eksempel nøye seg med 19 poeng og tre stjerner i 2006, mens Chevrolet Kalos ikke oppnådde mer enn 17 poeng samme år.

Når det er sagt, har stadig flere koreanere de siste par årene klart å oppnå 4 stjerner, deriblant Chevrolet Captiva, Hyundai-modellene Tucson, Sonata og Santa Fe og Kia-modellene Rio, Magentis og Carens.

34 poeng til Cee'd

Kia Cee'd: 34 poeng, 5 stjerner. Vis mer


Den høythengende femte stjernen har imidlertid uteblitt - inntil nå. Nå har nemlig Golf-konkurrenten Kia Cee'd vært til pers, noe som endte opp med 34 poeng, ett poeng mer enn kravet til fem stjerner. Riktignok måtte Cee'd ty til billige setevarslerpoeng for å bli medlem av femstjernersklubben, men dette trikset er noe Cee'd har til felles med flertallet av klubbens medlemmer. Cee'd oppnådde full pott i begge sidekollisjonstestene, til sammen 18 poeng, men måtte nøye seg med 13 i selve frontkollisjonstesten.

Barnebeskyttelse som Auris og Golf

I barnebeskyttelsestesten ble Cee'd belønnet med 37 poeng, en poengsum som er midt på treet og som bilen deler med storselgerne Toyota Auris og Volkswagen Golf. 37 poeng kvalifiserer til fire av fem "barnestjerner".

Kia har imidlertid lagt mindre vekt på myke trafikanter. Kun 11 poeng i påkjørseltesten og to av fire oppnåelige stjerner er relativt svakt.

Spesiell status

Renault Twingo: 28 poeng, 4 stjerner. Vis mer


Mens Kia Cee'd overrasker positivt, står småbilen Renault Twingo for den negative overraskelsen. Det franske bilmerket Renault har nemlig de siste årene utmerket seg ved uvanlig gode resultater hos Euro NCAP. Renault Laguna var i 2001 den første bilen som oppnådde fem stjerner og i 2002 ble Megane den første kompaktbilen med medlemsskap i femstjernersklubben. I 2003 ble Espace den første bilen som oppnådde 35 av 37 mulige poeng og i 2004 ble Modus den første småbilen som kunne briske seg med fem stjerner. Renault har dermed oppnådd en helt spesiell status i Euro NCAP-sammenheng.

Kun 28 poeng til Twingo

Vi hadde derfor forventet at også den nye småbilen Twingo skulle oppnå fem stjerner. Men det gjorde den ikke. I stedet endte Twingo opp med 28 poeng - fem poeng fra grensen.

Ikke nok med det - Twingo må i tillegg finne seg i å ikke bli tildelt et eneste barnebeskyttelsespoeng. Bakgrunnen er at Euro NCAP mener det rett og slett ikke er plass til å montere barneseter i Twingos bakseter: "With the front seats set to the Euro NCAP test position (mid-position of fore-aft adjustment), the child restraints recommended by Renault could not be fitted in the rear seats. Therefore, it was not possible to establish the child protection rating of the Twingo." Dette er forøvrig en skjebne Twingo deler med kabrioleten Peugeot 207 CC.

I likhet med Cee'd måtte også Twingo nøye seg med 11 poeng i påkjørseltesten.

Nesten full pott til Fiat 500

Fiat 500: 35 poeng, 5 stjerner. Vis mer


Minibilen Fiat 500 fra nabolandet Italia gjør det heller ikke spesielt bra i påkjørseltesten og innkasserer kun 14 av 36 oppnåelige poeng. 28 poeng i barnebeskyttelsestesten er også relativt svakt.

Hvis man ikke planlegger å kjøre på mennesker eller å frakte barn, fremstår imidlertid 500 som en svært sikker bil. Den lille tassen ble tildelt hele 15 av 16 oppnåelige poeng i frontkollisjonstesten og full pott - 18 poeng - i sidekollisjonstestene. Kun Opel Corsa og Toyota Yaris har tidligere imponert med så sterke poengsummer i småbilklassen. Forøvrig finnes det kun én småbil som har klart 16 poeng i frontkollisjonstesten - Peugeot 1007.

34 poeng til 308

Peugeot 308: 34 poeng, 5 stjerner. Vis mer


I denne runden har Euro NCAP også tatt for seg 1007's storebror - nykommeren 308, som er på markedet rundt årsskiftet. 308 fikk 14 front- og 18 sidepoeng og endte opp med 34 poeng og fem stjerner.

39 "barnepoeng" er også brukbart, men det finnes flere kompaktklassebiler som har oppnådd 40 og 42 poeng. Med 19 av 36 "påkjørsel-poeng" er 308 den snilleste av bilene som ble testet i denne omgangen.

Samtlige resultater

Lurer du på hvor sikker din egen bil er? Og naboens? Vi har samlet samtlige Euro NCAP-resultater i disse artiklene:

  • De sikreste bilene: Full oversikt
  • De sikreste bilene for barn: Full oversikt