<b>BEST:</b> Med garanti som gjelder i sju år og inntil 150.000 km, er Kia best i klassen blant 20 bilmerker.  Foto: KIA
BEST: Med garanti som gjelder i sju år og inntil 150.000 km, er Kia best i klassen blant 20 bilmerker. Foto: KIAVis mer

Kia gir deg best garantivilkår!

Koreanerne er best i klassen mens i motsatt ende finner vi er stort tysk bilmerke.

Forbrukerrådet har siden 2011 presentert oversikter på de bilmerkene med best og dårligst garantiordninger, oversikter også vi har omtalt tidligere.

Nå har de gjort det igjen, og også denne gangen er det et koreansk bilmerke som kommer best ut.

Heldigvis fungerer denne oversikten etter hensikten, slik at flere bilimportører har forbedret garantivilkårne på bilene de selger.

Les mer: Bilene med flest og færrest feil

Ved forrige kåring var det nemlig Citroën, Mercedes-Benz og Suzuki som kom dårligst ut i oversikten. Alle disse har nå forbedret vilkårne sine, ifølge Forbrukerrådet.

Mens Citroën og Suzuki nå er å finne på listen over «Middels garantivilkår», har Mercedes tatt spranget helt opp til klassen «Meget gode garantivilkår».

Og førsteplassen går til...

I årets undersøkelse går førsteplassen til Kia. De er alene om å tilby hele sju års nybilgaranti etter at Hyundai overraskende nok kuttet ut ordningen i fjor.

Kia-garantien strekker seg opp til 150.000 km, og de tar ingen forbehold ved 25 ulike komponenter Forbrukerrådet har listet opp.

Kia gir også fem år/150.000 km lakkgaranti og aksepterer at ikke-merkeverksteder gjennomfører lakk- og rustkontroller.

Ford på bunn

EN AV TRE: Volvo er et av kun tre bilmerker som tilbyr såkalt garantiutløpskontroll. Foto: JOGRIM AABAKKEN Vis mer


På delt andreplass finner vi Toyota og Volvo. Svenskene får skryt for å være et av kun tre merker som gjennomfører garantiutløpskontroll. Det betyr at du som Volvo-eier vil bli innkalt til kontroll like før nybilgarantien går ut.

Med Toyota gjelder garantien opp til 160.000 km, og de er blant bilmerkene som ikke krever jevnlig kontroll for at lakk- og gjennomrustingsgarantien skal gjelde.

På tredjeplass finner vi Hyundai, som er eneste bilmerke som gir fem års garanti med ubegrenset kjørelengde.

Den skamfulle bunnplassen

Bunnplassen inntas av Ford. Forbrukerrådet kommenterer at Ford kan være rausere med kjørelengde tilknyttet garantien, og at de bør tillate andre enn merkeverksteder å utføre lakk- og rustkontroll.

Les også? Ettermontere DAB+ i bilen? Vi har testet åtte adaptere

Det er i det hele tatt svært få områder merket skiller seg positivt ut, heter det i rapporten.

Nest dårligst ut kommer Subaru, som får kritikk for å være det eneste bilmerket som ikke tilbyr veihjelp. Forbrukerrådet påpeker også at de ikke byr på spesielt forbrukervennlige vilkår.

Tredjedårligst på listen ligger Nissan som Forbrukerrådet mener har stort forbedringspotensial. De har lite å friste med når det kommer til garantivilkår, sier rapporten.

De beste og dårligste nybilgarantiene
Best garantivilkår(8-10 poeng)
  
1. Kia10,4 poeng
  
Meget gode garantivilkår(6-8 poeng)
  
2. Toyta7,3 poeng
2. Volvo7,3 poeng
4. Hyundai7,0 poeng
5. Mercedes-Benz6,4 poeng
6. Mitsubishi6,0 poeng
  
Middels garantivilkår(4-6 poeng)
  
7. Opel5,5 poeng
7. Peugeot5,5 poeng
9. BMW5,2 poeng
9. Mini5,2 poeng
9. Suzuki5,2 poeng
12. Honda5,1 poeng
13. Audi5,0 poeng
13. Skoda5,0 poeng
13. Volkswagen5,0 poeng
16. Citroën4,3 poeng
17. Mazda4,0 poeng
  
Svakest garantivilkår(2-4 poeng)
  
18. Nissan2,5 poeng
18. Subaru2,5 poeng
20. Ford2,2 poeng


Den fullstendige tabellen over de ulike bilgarantiene

Vis mer


Eller klikk her.