I STRUPEN PÅ PASSAT GTE: Det er bare en annen ladbar stasjonsvogn i denne størrelsen og det er Passat GTE. Kia har lagt seg godt under i pris og kan skilte med svært stor bakseteplass og lang elektrisk rekkevidde. Foto: Kia
I STRUPEN PÅ PASSAT GTE: Det er bare en annen ladbar stasjonsvogn i denne størrelsen og det er Passat GTE. Kia har lagt seg godt under i pris og kan skilte med svært stor bakseteplass og lang elektrisk rekkevidde. Foto: KiaVis mer

Test: Kia Optima SW plug-in hybrid

Kia går rett i strupen på VW Passat: Se hva du får for pengene

I denne bilklassen er Kia en outsider - et merke man ikke er vant til å assosiere med familiestasjonsvogner. Med denne versjonen kan det bli en forandring på det.

Kia Optima er storbilen som fant sin vei til Norge først i 2014, til tross for at den har vært i produksjon siden 2000. Vi konkluderte tidligere at den var som skapt for Norge.

Fjerde generasjon har vært i salg et år allerede, men det er først nå at den er interessant. Nå kommer den nemlig som hybridversjon i en stasjonsvognutgave til en pris langt lavere enn hovedkonkurrenten, VW Passat GTE. Og den er godt utstyrt. For se bare alt utstyret som er inkludert i prisen:

  • 2-veis elektriske skinnseter med minne og kjølevifte
  • Varme i rattet
  • Varme i bakseter
  • Trådløs lading av mobiltelefon
  • Ryggekamera og sensorer foran og bak
  • Adaptive LED-lys med fjernlysassistent
  • Navigasjon med 8-tommers berøringsskjerm
  • Adaptiv Cruise Control
  • Dobbelclutch automatgirkasse
  • Omfattende sikkerhetsutstyr

205 hester

Vi er i Stocholm, hos Kia i Sverige, for å prøvekjøre den koreanske produsentens mest spennende bil for øyeblikket. Den kan kjøpes allerede, og den er, som vi har sett, godt utstyrt i basisversjonen. Drivpakka består av en 2-liters bensinmotor på 156 hestekrefter og 189 newtonmeter, sammen med en elektrisk motor på 67 hester og 205 newtonmeter.

Til sammen gir det en såkalt systemeffekt (kombinasjonen av bensin- og elektromotoren), på 205 hester og et maksimalt kombinert dreiemoment på 375 Nm.

Det plasserer den som en spennende konkurrent til den populære VW Passat GTE med systemeffekt på 218 hester. Optima er en lekker stasjonsvogn. Bakseteplassen er eventyrlig god. Bedre beinplass har vi ikke sett siden Skoda Superb.

Kia bruker ord som «premium» når de skal omtale Optima og interiøret. I likhet med flere andre bilprodusenter har de valgt å dreie midtkonsollen 8,5 grader mot føreren. Førersetet kunne med fordel vært senket 3-4 centimeter lavere enn det som er mulig i dag.

VAREMERKE: Det er lett å kjenne igjen en Kia på den såkalte «tigersnute»-grillen. Designen er passe forsiktig. Tøff nok til å like, men snill nok til at den ikke skremmer vekk noen. Foto: Kia Vis mer

Designen og deler av materialene holder høyt nivå. Men det er litt mange knapper å forholde seg til rundt girspaken.

Optima plug in-hybrid i stasjonsvognutgave har en større batteripakke enn sedanen og har enda lengre rekkevidde. Denne er nå oppgitt til 6,2 mil, noe vi ikke fikk mulighet til å sjekke ut på vår prøvetur.

BRA UTSTYRT: Elektrisk justerbare seter med varme på fire plasser og ventilasjon foran er standard. Vis mer

Trolig er den noe kortere, men man er nå oppe på en kjørelengde som er hensiktsmessig for de som faktisk bruker lademuligheten til å slippe å kjøre på bensin. Lenger kjørelengde vil i så fall påføre ekstra vekt, noe som heller ikke er ønskelig.

Optima er allerede blant hybridene som lover lengst rekkevidde, men så er den da heller ingen lettvekter. Med sine nesten 1740 er den 80 kilo tyngre enn erkekonkurenten. Det gir seg blant annet uttrykk i akselerasjonstiden.

SPAREBLUSS: Kjører du alene, kan du velge å bare kjøre klima få på førersiden, en knapp vi også har sett i hybriden Kia Niro. Vis mer

0,100 på 9,7 sekunder - for så vidt bra for en familiebil - er likevel sirup i forhold til Passats 7,4. Men Kia fremhever miljøsiden av det å kjøre Optimaen.

Hele den tunge batteripakka er lagt i gulvet på bagasjerommet., men man merker snodig nok ikke mye til at bilen er baktung. I det hele tatt kjører bilen ganske bra.

VELG SELV: Du kan selv velge om du skal kjøre vanlig hybrid, som prioriterer elektrisk kjøring, eller tvinge den til ren elektrisk kjøring. Foto: Kia Vis mer

Nå gikk testturen på fine veier uten all verdens utfordringer, så det får vi komme tilbake til når vi får bilen hjemme og rekkeviddetestet den, men den heller over på komfort, noe som kler motor- og drivverkspakka bra. Den oppforder nemlig ikke til noen sprell, snarere fin, økonomisk kjøring.

Batteriet stjeler en god del av bagasjeromsplassen. Mens dieselbilen har 552 liter, møter vi her en svak oppoverbakke og kan laste 440. Kia har tydeligvis prioritert benrom til baksetepassasjerene isteden.

Prioriterer strøm

Optima Plug-in hybrid vil alltid starte på strøm så lenge været tillater det . Under minus 30 vil den alltid gå på bensin og dersom du bruker varmeapparatet bruker den bensinmotoren til kjølevæsken holder en temperatur på 60 grader.

Er det for varmt, starter den også motoren for å dra klimaanlegget. Den prioriterer å tømme batteriet, noe alle hybrider gjør, men bruker bensinmotoren der det er hensiktsmessig.

Du kan velge Charge og EV også, altså at den lader batteriet til fullt eller kjører helelektrisk opp til 120 km/t.

Med vanlig stikkontakt og 10 A sikring, lader du batteriet på fem timer. Med boks på 16 A kurs bruker den 3 t 10 min.

Dette skiller den

Det er også gjort andre endringer for å skille den fra ordinær Optima diesel. Den har fått blå detaljer i front, på logoer, sideskjørt og bakfanger, og egne felger med 215/55R17-dekk med lav rullemotstand.

AKTIV GRILL: Hybridversjonen har fått lavere luftmotstand enn modellen med diesel, noe takket være denne grillen som er lukket til den trenger kjøling. Foto: Kia Vis mer
ÅPEN: Slik ser det ut når den trenger luft. Foto: Kia. Vis mer

I grillen har den aktive luftspjeld som åpner og lukker etter behov og bidrar til at luftmotstanden senkes fra Cd-indeks 0.30 til 0.28.

Pris og garantivilkår er blant de beste argumentene for å kjøpe Kia Optima. De er alene om å tilby sju års garanti, og sikkerhetsutstyret inkluderer nå fotgjenger-gjenkjenning, varsling ved kryssende trafikk bakfra, skiltgjenkjenner, filskiftevarsler, kollisjonsvarsler og mye mer.

MOTBAKKE: Gulvet er litt høyere enn dieselbilen. Setene legges ned ved å trekke i spakene på siden. Foto: Kia Vis mer

Se hvilke plug-in hybrider vi har testet.

Til en startpris på 389.900 kroner får du mye for pengene. Og ved en prissammenligning med VW Passat GTE, som også er godt utstyrt,P ser vi at den noe større Kia-en blir 60.000 kroner billigere. Det kan være avgjørende for at mange heller velger denne.

I Sverige, som bare opererer med to års garanti på biler, har Kia virkelig slått an. De ligger på en femteplass i antall solgte biler og sikter seg inn på en tredjeplass. Her hjemme har Passat har solgt 1.600 biler siden januar, noe som gjør den til den mest solgte hybriden i Norge foran Mitsubishi Outlander.

Det siste året (juni 2016-mai 2017), ble Passaten solgt i 3.257 eksemplarer. Kia håper å selge 600 av sin ladbare Optima PPi 2017 og mellom 1.000 og 1.500 i 2018.

Alt i alt er Optima et hyggelig bekjentskap. Utseendet er pent, kjørefølelsen er ålreit og utstyrsnivået er bra. Den endelige dommen må vi imidlertid vente med til vi ser hvor langt den faktisk går.

Kia Optima PHEV
Bensinmotor:R4, 16v, bensin
Slagvolum:1 999 ccm
Effekt - o/min :156 hk / 6000
Dreiemoment - o/min:189 Nm / 5000
Elmotor:67 hk /205 Nm
Drift:Forhjul
Girkasse:6-trinns automat
0-100 km/t:9,7 sek.
Toppfart:192 km/t
Forbruk:0,14 l/mil
CO2-utslipp:33 g/km
Tankvolum:55 liter
L/B/H:485/186/147 cm
Akselavstand:280 cm
Dekkdimensjon:215/55R17
Bagasjerom:440/1574 liter
Egenvekt:1740 kg.
Hengervekt:1500 kg
Pris fra kr.:381 400