<b>FOTOBOKSENE:</b> Det er lett å bli avslørt, men ikke så lett lenger å avsløre at du blir tatt.
FOTOBOKSENE: Det er lett å bli avslørt, men ikke så lett lenger å avsløre at du blir tatt.Vis mer

Kengurubremsingen er bortkastet

Smartere fotobokser skal gjøre det vanskeligere å snike seg unna.

I februar 2009 skrev DinSide om en ny type fotoboks som skal være vanskeligere å lure. Fotoboksene som måler gjennomsnittshastighet har todelt formål: Få ned hastigheten på utsatte strekninger, og redusere forekomsten av såkalt "kenguru-kjøring" mellom fotoboksene.

Meningsløs bråbremsing

Men dette er ikke det eneste som skal gjøre det lettere å avsløre fartssynderne. Kengurukjøringen i forkant av fotoboksene er nemlig helt formålsløs, skal vi tro avdelingsleder i sivilavdelingen i Follo Politidistrikt, Elisabeth Lund. Til lokalavisen amta.no sier hun at måleavstanden fra bil til fotoboks varierer.

- Vi oppgir ikke avstanden, men den varierer fra fotoboks til fotoboks. Noen steder måler vi farten til bilførerne 30 meter fra fotoboksen, andre steder 100 meter fra fotoboksen.

Derfor er bråbremsing noen meter fra fotoboksen helt meningsløs.

Bokser som ikke blitser


Mange skjønner at de har blitt tatt når de oppdager blitsen, og tenker at de går fri når de ikke ser den. Men heller ikke dette gjelder over alt.

- Blitsene i Oslofjordtunnelen er ikke så kraftige som blitzene i fotobokser ute i dagslys, sier Lund.

Tunnelboksene benytter ikke laserblitz, og som bilfører vil du kun se et lite rødt lys om du blir registrert av slike fotobokser.

Her er kameraet som tar deg: Slik skal 200.000 unnasluntrere avsløres

Flere passerer, færre blir tatt

I fjor ble det gjort målinger som fastslo at rekordmange biler passerte politiets automatiske trafikkontroller, altså de såkalte fotoboksene.

- Vi ligger an til en økning på 10 millioner biler fra i fjor og nærmer oss 133 millioner passerte biler totalt, sa politiinspektør Jan Morgan Guttormsen i politidirektoratet til VG før jul.

En av årsakene er at det har blitt flere fotobokser enn før, og at disse har vært i drift i flere timer enn året før.

Avslører boksen før boksen avslører deg

Av alle disse bilene blir 0,16 prosent tatt for å kjøre for fort. Tallet har gått ned de siste fem årene.

En av grunnene er at mange lærer seg hvor fotoboksene er. Her finner du oversikter over fotoboksplasseringer i Region Øst, Region Sør, Region Vest, Region Midt og Region Nord. (NB: Sist oppdatert for ett år siden.)

En annen grunn er at strekningene med overvåkning er bedre skiltet enn tidligere.

Dessuten har flere GPS med fotoboksvarsler. DinSide har testet flere - noen finner du her:

- Vi mener fotoboksene har hatt god effekt, sier koordinator for automatisk trafikkontroll Harald Torseth til NRK Møre og Romsdal. Han refererer til at tall fra Vegvesenet og Politiet viser at ulykkestallene har gått ned på strekninger med fotoboks.