Keiserlig Chrysler

Chrysler er svært aktive for tiden med en mengde nyheter, videreutviklinger og konsepter både hos Dodge, Jeep og Chrysler. Også når det gjelder luksus ønsker merket Chrysler å minne om at der har det en tradisjonsrik fortid. Det er konseptbilen Chrysler Imperial som har fått den rollen.

Vis mer

Keiserlig Chrysler

  1. Store bilder!
Vis mer


Sett bakfra kan man lure på om Imperial kommer mot en eller fjerner seg. Designen er kontroversiell; vi synes den er i overkant sær, men bilen gjør mye av seg, og det er nok en god del av hensikten.

Dominerende

Imperial er et navn som er ladet med luksusbilhistorie. Gedigne Chryslere fra 30-årene og 50-årene bar navnet med verdighet. Derfor har merket valgt å gi det til denne konseptbilen som skal inkarnere luksus på Chrysler-vis. Kanskje ikke tilfeldig at bilen har visse trekk til felles med Rolls-Royce Phantom. Dimensjonene er ihvertfall ganske imponerende, også høyden som skal gjøre at eiere av SUVer også skal kunne finne seg til rette i bilen. Imperial er hele 163 centimeter høy. Dette bidrar til at den ikke ser så lang ut som den er: 545 centimeter. Imperial er altså en god del større enn Chrysler 300C, som den låner plattformen til. Akselavstanden er på godt over tre meter, og plassforholdene ombord turde være av toppklasse.

Vis mer


Skinn, tre og bronse

Vis mer

Når det gjelder teknikken har vi ikke mye informasjon; konseptbilen slik den var utstilt på Detroit-utstillingen var utstyrt med en 5,7-liters HEMI-motor som yter i overkant av 300 hestekrefter. Det er tydeligvis ikke det viktige med denne bilen: Det er Chryslers tolkning av luksusbil-konseptet som skal vises frem her. Her er ingrediensene, bortsett fra den litt voldsomme proporsjoneringen, en viss grad av retro-design sammen med synliggjort håndarbeid og elegant luksus.

Førstnevnte er særlig tilstede i de synlige, buede skjermene og den rette, massive grillen. Karosseriets varme bronsefarge gjentas i glassflatene og fronruten er dratt langt opp på taket for å forsterke romfølelsen i interiøret. Interiøret domineres av matchende fargetoner. Man har unngått å gjøre bilen for "flashy". Bruken av krom er begrenset og treverket er av matt type. Imperial har ingen B-stolpe og bakdørene åpnes bakover slik at man får panorama-innsyn.

Konseptbilen Imperial er tydeligvis ikke direkte beregnet for produksjon, men det skal bli spennende å se om den annonserer en kommende luksus-offensiv fra Chrysler.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Chrysler-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder