Keiserens nye Mercedes?

Mercedes-Benz’ minste og billigste bakhjulsdrevne modell kommer i ny drakt. Men under de nye klærne er det meste som før.

«...forundret over at Mercedes tør å introdusere en i bunn og grunn åtte år gammel bil som en helt ny modell...»


CLC er det nye navnet på bilen som inntil nå har blitt kalt C-klasse Sports Coupé og som i realiteten er en sportslig tredørsversjon av C-klasse sedan og stasjonsvogn. Men selv om C-klasse har kommet i en helt ny generasjon siden Sports Coupé ble introdusert i 2001, er dette ikke som en ny modell å regne.

Åtte år gammel basis

Vis mer

Keiserens nye Mercedes?

  1. Store bilder


Og det er synd, for nye C-klasse som kom tidlig i 2007 er en langt bedre bil enn sin forgjenger. Og konkurransen er steintøff, så vi må si oss lettere forundret over at Mercedes tør å introdusere en i bunn og grunn åtte år gammel bil som en helt ny modell i en tid hvor utviklingen går raskt, ikke minst på miljøsiden.

Ansiktsløftning

Riktignok påstår man å ha byttet ut 1.100 deler sammenlignet med forgjengeren, men både utvendig og innvendig er det lett å se at dette ikke er noen ny bil. Riktignok har man sørget for at den nye Avantgarde-fronten er på plass, men skulderlinjen, hekken og proporsjonene røper den enkelt.

Gamle dieselmotorer

Vis mer


Interiøret er nærmest identisk med det man finner i den utgående modellen, men det som er kanskje enda mer overraskende er at også den nederste delen av motorprogrammet er uforandret. Minste dieselmotor, 200 CDI, er den samme 2,1-literen som sitter i både C- og E-klasse i dag, men ytelsene er beskjedne 122 hestekrefter og 270 newtonmeter. Litt sterkere er samme motor når den bærer navnet 220 CDI. Men 150 hestekrefter er fortsatt 20 mindre enn samme motor yter når den sitter i vanlige C-klasse. Dreiemomentet er også lavere, men ligger på akseptable 340 newtonmeter.

Heller ikke den minste bensinmotoren ved navn C 180 Kompressor har fått den oppdateringen den har i normale C-klasse. Det betyr at du må klare deg med 143 hester og 220 newtonmeter.

Bedre på toppen

Vis mer


Videre oppover er ting litt mer à jour. C 200 Kompressor har fått 184 hester og 250 newtonmeter. De to beste motorene kommer dessverre neppe mange til å kjøpe. C 230 og 350 blir med sine V6ere på henholdsvis 204 og 272 hester så dyre at de neppe blir noen vanlige syn på norske veier.

Skuffende forbruk

Forbrukstallene er gjennomgående noe lavere enn på utgående variant, men særlig imponerende er det likevel ikke. C 200 CDI trenger 0,58 liter per mil som kan sammenlignes med konkurrenten BMW 1-series 0,45 liter på samme øvelse. Til og med en langt større og sterkere bil som 520d klarer seg med 0,51 liter per mil. Nå er riktignok BMWs tall eksepsjonelt gode, men også sammenlignet med andre produsenter bærer disse sifrene preg av det faktum at dette er gårsdagens teknologi.

Manuell eller automat

Vis mer


En sekssteget manuell girkasse er standard på alle motorer. Firerne kan leveres med en femtrinns automatkasse, men C 230 og 350 har den nye syvtrinnskassen som opsjon dersom du ikke vil gire selv.

Sportslig?

Mens nye C-klasse imponerer med fine kjøreegenskaper og god komfort, var forrige C-klasse i større grad en ren komfortbil. Mercedes hevder å ha finjustert chassiset for bedre kommunikasjon og lekenhet, men vi er likevel spente på hvor godt man klarer seg med gamle C-klasses basis i en bil som bør ha et visst sportslig preg også på veien.

Ny styring

En udiskutabel nyhet er i alle fall den nye styringen Direct-steer som leveres i kombinasjon med en sportspakke med store hjul og sportsunderstell. Direct-steer ble vist første gang i forbindelse med en facelift av roadsteren SLK og innbærer en ikke-lineær utveksling som øker i takt med rattutslaget. Ingen biler har kommet på markedet med denne løsningen ennå, så hvordan det fungerer i praksis, må vi vente med å se.

Kostnader

Vis mer


Så hva er da årsaken til at man har valgt å gå for en slik halveisløsning? Kostnader, selvsagt. Det er rett og slett billigere å basere CLC på en gammel plattform enn en nyere og mer avansert. Derfor er da det litt rart at prisene trolig ikke blir spesielt mye lavere enn for vanlige C-klasse, ikke minst med tanke på at CLC er mer en slags kompaktklassebil. Vi regner med at startprisen for 200 CDI vil ligge et sted rundt 360-370.000 kroner. Til Norge kommer bilen i mai.

  • Store bilder ser du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder