KRASJ-FLOPP: Ford Mustang fikk nedslående to av fem stjerner i krasjtest. Men Ford påpeker at modellen ble utviklet før dagens testkriterier trådte i kraft og at det kommer en oppgradert modell i løpet av 2017. Foto: Euro NCAP
KRASJ-FLOPP: Ford Mustang fikk nedslående to av fem stjerner i krasjtest. Men Ford påpeker at modellen ble utviklet før dagens testkriterier trådte i kraft og at det kommer en oppgradert modell i løpet av 2017. Foto: Euro NCAPVis mer

Ford Mustang gjør seg bort

Katastrofalt resultat i krasjtest

Sportsbilen får bare to av fem stjerner av Euro NCAP. Men Volvo går helt til topps med strålende resultater.

Årets første sikkerhetstest er gjennomført og trafikksikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP er nådeløs i sin dom over en av de tre modellene som ble testet.

Det er de store familiebilene Volvo S90 og Volvo V90, og sportsbilen Ford Mustang av dagens generasjon - den første som har hatt offisiell import til Europa - som var gjenstand for testen denne gang.

Både sedan- og stasjonsvognutgaven av Volvos storbil gjorde det ikke overraskende meget bra og fikk fem stjerner. Det er slett ikke umulig at årets første test også har gitt det som vil bli årets dårligste og beste resultat - men det ventes mange nyheter, så vi får vente og se.

Volvo blant tidenes beste

IKKE PENT, MEN: Volvoens sikkerhetsstruktur og utstyr sørger for optimal beskyttelse av fører og passasjerer. Foto: Euro NCAP Vis mer

Volvo fikk spesielt skryt for å ha det nyeste av sikkerhets-assistansesystemer som standard, og at de dessuten fungerer svært tilfredsstillende. Men også strukturell beskyttelse og sikkerhetsutstyrets effektivitet blir ansett for å være førsteklasses.

Men med Ford Mustang er det altså en annen historie. Bilen som er testet er Coupé-versjonen, som har vært i salg i Europa og Norge siden 2015. I Norge ble det i fjor registrert 41 nye Mustang, og 28 året før.

I motsetning til Volvoen, som er nyutviklet, dreier det seg altså om en modell som var ferdigutviklet i 2014. Det må presiseres at det var før dagens strenge kriterier ble lagt til grund for Euro NCAPs vurderinger.

En oppgradert modell kommer i salg senere i år, og Ford lover at sikkerhetsnivået da vil være løftet. Det kan nok lønne seg - for bilen er etterspurt og gikk i det krevende Tyske markedet faktisk helt til topps på sportsbil-salgsstatistikken i fjor - til og med foran Porsche 911!

Her kan du se hele Euro NCAP-rapporten om Ford Mustang
Her er hele rapporten om Volvo S90 / V90

Her kan du se videoer av begge kollisjonstestene:

Svakt over det hele

TYSK SPORTSBILSUKSESS: Ford Mustang har klart det mesterstykket å selge bedre enn Porsche 911 i Tyskland. Foto: Ford Vis mer

Ser vi på de fire under-områdene bilene blir testet på, ser vi at Mustang scorer spesielt dårlig i kapittelet sikkerhetssystemer - der får den 16 prosent oppnådd (Volvo får 93 - hittil best i Euro NCAP). I voksenbeskyttelse får Mustang relativt svake 72 (Volvo: 95), mens den får 64 for barnebeskyttelse (80), og relativt akseptable 64 for fotgjengerbeskyttelse (76).

Euro NCAP poengterer i sin rapport at Mustangen er designet for å gjøre det bra i de «mindre omfattende» amerikanske forbrukertestene. Den har utilfredsstillende kollisjonsbeskyttelse av både voksne og barn med kollisjonsputer som ikke blåste seg tilstrekkelig opp, og sikkerhetsbeltene i baksetene har ikke forhåndsstramming, slik at dummyene skled delvis under beltene.

Vi har innhentet en kommentar fra den norske Ford-importøren, som påpeker at Mustang har fått god sikkerhetsevaluering i USA, og at kunder i Europa som bestiller en Mustang etter september 2017, vil få den oppgraderte versjonen. For hele kommentaren - se egen boks nederst i saken.

Les også:

--