OVER 50 PROSENT: Over halvparten av oss innrømmer at vi bruker mobilen når vi stopper på rødt lys. Foto: Erik Nylander / TT / 
OVER 50 PROSENT: Over halvparten av oss innrømmer at vi bruker mobilen når vi stopper på rødt lys. Foto: Erik Nylander / TT / Vis mer

Dette irriterer norske sjåfører seg mest over hos andre sjåfører

Kaster stein i glasshus

Over halvparten av oss innrømmer at vi bruker mobilen når vi stopper på rødt lys, likevel er det mobilbruk blant andre bilister det som irriterer oss med i trafikken.

En ny undersøkelse gjort av YouGov på vegne av forsikringsselskapet Codan Forsikring, viser at 50 prosent av oss bruker mobilen når vi stopper på rødt lys. 29 prosent sier at de tar seg friheten til å titte raskt på mobilen, men 13 prosent innrømmer at de leser innkommende sms eller epost.

Forskning viser at mobilbruk i bilen øker faren for å havne i en ulykke hele 23 ganger, og mange forstår ikke alvoret knyttet til mobilbruk bak rattet. Hvert år blir omlag 20.000 nordmenn bøtelagt for ulovlig bruk av mobilen mens de kjører, og mørketallene er trolig store når det komme til mindre trafikkuhell og dødsulykker.

- Dette er oppsiktsvekkende tall. I trafikkbildet snakker vi om et millisekund av ukonsentrasjon før noe kan skje. Det er ikke et sted for å miste fokus. Man setter seg selv og andre i reell fare. At over halvparten av oss tar seg slike friheter bak rattet, er en skremmende tendens med tanke på sikkerhet på veien, sier Mari Bræin Faaberg, kommunikasjonssjef i Codan Forsikring.

BEKYMRET: Mari Bræin Faaberg i Codan Forsikring sier at tallene som kommer fram av YouGov sin undersøkelse er oppsiktvekkende. Foto: Codan Forsikring  Vis mer

Det er liten tvil om at mobilen opptar mye av oppmerksomheten vår i hverdagen. YouGov sin undersøkelse avdekker at for eksempel innkommende sms, whatsapp-meldinger og Facebook-notifikasjoner gjør at vi føler at vi må sjekke telefonen.

I tillegg oppgir 6 prosent at de tar bilder, snapper eller starte en telefonsamtale mens de venter på grønt lys.

LES OGSÅ: Jenter bruker mobilen dobbelt så mye

Fengselsstraff

Forskning viser at bruk av mobiltelefon mens du kjører tilsvarer en promille på 0,8. I henhold til norske lover vil det medføre fengselsstraff.

- I det man har lest en viktig epost fra en kollega, kan trafikkbildet være et helt annet. At lysbildet viser grønt, trenger ikke å samsvare med klar sikt. Et stressende trafikkbilde gjør at du ikke rekker å vurdere situasjonen hvis du trykker ned gassen når det er grønt, du rekker rett og slett ikke å skifte fokus fra mobilen til trafikkbildet på så kort tid, sier Faaberg.

Handsfree

Undersøkelsen viser også at 17 prosent kan finne på å starte en telefonsamtale med handsfree når de står på rødt lys. Mange bilister er av den oppfatning av at så lenge det er handsfree, så er alt lov, men slik er det ikke.

På Statens vegvesen sine sider finne man en oversikt over alle reglene for bruk av mobiltelefon i bil.

Hovedregelen er at det er forbudt å taste og surfe på mobilen mens du kjører bil, selv om mobilen sitter i en holder. Det eneste som er tillatt er å starte opp og avslutte en samtale dersom telefonen er festet i en holder, eller om den kan styres via andre håndfrie løsninger, eksempelvis knapper på rattet.

ALTFOR OFTE: Jan Ivar Engebretsen i NAF sier at man at bilister bruker mobilen altfor ofte. Foto: NAF Vis mer

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, sier at selv om lovverket er tilstede, er det likevel altfor mange som ikke respekterer det.

- Man ser det nesten hver gang man er ute og kjører, at noen sitter med mobilen. Lovpåbudet gjelder like mye selv om man står på rødt lys, man er fortsatt en del av trafikken. Lovverket er der for å ivareta trafikksikkerheten, sier Engebretsen.

Vær oppmerksom

Nå nærmer det seg juleferie, og mange tusen nordmenn skal ut å kjøre med fullpakkede biler og barn i baksetet. På vinteren er det også mørkere, veiene er gjerne glatte og mer uoversiktlige, og kjøreforholdene er generelt verre enn resten av året. Følgelig er det viktig at man er ekstra oppmerksom når man kjører.

En rask titt på mobilen gjør at man mister fokus, og det ene millisekundet kan være avgjørende for passasjerenes og sjåførens sikkerhet. I verste fall kan et lite blikk på mobilen og vekk fra trafikken være forskjellen mellom liv og død.

- Jeg oppfordrer alle sjåfører til å styre unna fristelsen når det tikker inn en SMS, epost eller snapchat på telefonen, sier Faaberg.

Stein i glasshus

Mobilbruk, og spesielt å lese eller skrive sms, under bilkjøring er ironisk nok det bilister irriterer seg mest over hos andre sjåfører. Som en god nummer to på irritasjonslisten kommer det å snakke i mobiltelefonen uten å bruke handsfree.

Noe overraskende er det kanskje at disse to uvanene irriterer den norske befolkningen mer enn sjåfører som kjører for fort eller for sakte.

Det er en interessant observasjon at det nordmenn irriterer seg mest over ved andre bilister er mobilbruk, selv om så mange av oss innrømmer at vi bruker mobilen mens vi kjører selv.

Pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen sier at det er langt mellom liv å lære, og at folk må bli flinkere til å tenke på seg selv og ta ansvar for egen kjøring.

Må TA ANSVAR SELV: Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen sier at man må ta ansvar for egne kjørevaner. Foto: Statens vegvesen Vis mer

- Man har lett for å se og påpeke feil hos andre. Det føles antakeligvis tryggere når man gjør det selv. Da er det mindre farlig fordi man selv har kontroll, sier Vinje.

Engebretsen i NAF sier også at man er raskere til å påpeke feil hos andre sjåfører, fordi vi selv føler at vi har kontroll. Han mener at vi må bli flinkere til å ta ansvar selv. Samtidig påpeker han at selv om man bruker mobilen riktig og etter loven, mister man litt fokus i det man starter en samtale.

- Når vi er i telefonsamtale danner vi oss bilder i hodet automatisk, dette er med på å fjerne noe av fokuset fra veien. Generelt sett bør vi begrense mobilbruken i bil mest mulig, sier Engebretsen.

Ikke fjern blikket

Torbjørn Tronsmoen, seniorrådgiver i Statens vegvesen, sier at selv om mobilbruk bak rattet anses som et problem, viser en studie gjort av Transportøkonomisk Institutt at kun 7 av de 750 ulykkene som var med i undersøkelsen skjedde som følge av mobilbruk.

- Mobilbruk er utvilsomt et problem, men det er spesielt sammen med andre ting som fører til distraksjoner at det blir farlig. Om vi slår mobilbruk sammen med andre ting som distraherer utgjør det omlag 20-30 prosent av ulykkene på veien, sier Tronsmoen.

Han sier også at det er spesielt to ting som påvirker antall ulykker. Det ene er hvor farlig sideaktiviteten er, være seg barbering, spising eller mobilbruk, samt hvor omfattende den er.

- Dersom mange gjør sideaktiviteter som er farlige, vil det bli mange ulykker. Men tendensen er at det folk gjør mest av ikke er så farlig. For eksempel bruker de fleste ikke mobilen med mindre de føler at det er trygt, sier Tronsmoen.

Han påpeker videre at mobilbruk i trafikken aldri er trygt, men han sier at folk flest tilpasser kjøreadferden etter forholdene. Det finnes dog unntak. Tronsmoen understreker at det å ta blikket bort fra veien er det farligste.

- Det farligste man kan gjøre er å ta blikket bort fra veien. Så dersom man tekster eller bruker sosiale medier, utsetter man seg selv og andre for fare. Da skjer ulykker gjerne veldig plutselig, og man rekker verken å bremse eller gjøre andre unnamanøvere eller forberedelser, avslutter han.

For å ivareta sin egen og andres sikkerhet i trafikken er de alle enige om at man må redusere mobilbruken og andre sideaktiviteter. Man må ta ansvar for egen kjøreadferd før man bryr seg om andre.