Toyota og Volkswagen - her representert ved RAV4 og Golf - har en enestående posisjon her i landet. ILLUSTRASJON: Per Ervland Foto: Per Ervland
Toyota og Volkswagen - her representert ved RAV4 og Golf - har en enestående posisjon her i landet. ILLUSTRASJON: Per Ervland Foto: Per ErvlandVis mer

Kari og Ola velger Toyota og VW

Nesten én av tre norske nybilkjøpere velger Toyota eller Volkswagen.

Så langt i år har Toyota solgt nesten 12.000 nye personbiler her i landet, noe som ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) gir en markedsandel på hele 15,3 prosent. På merkestatistikkens andreplass finner vi Volkswagen, som har solgt nesten 11.200 personbiler og dermed oppnår en markedsandel på 14,2 prosent.

Til sammen har altså de to superpopulære bilmerkene hele 29,5 prosent av det norske personbilmarkedet. Det betyr at nesten én av tre norske nybilkjøpere valgte disse merkene, som forøvrig er de største Japan og Tyskland har fostret.

Les også: De mest populære bilene

Høyest markedsandel i 2007

Det er imidlertid ikke noe nytt at Toyota og Volkswagen dominerer norske bilsalg-statistikker. Vi har i dag sett nærmere på statistikken tilbake til år 2000 og tallene avslører at Toyota og Volkswagen i snitt har erobret hele 28,3 prosent av de norske personbilmarkedet de ti siste årene.

Volkswagen Golf er Norges desidert mest solgte personbilmodell så langt i år. Vis mer
«Vel, hvis vi ser på gjennomsnittet for de ti siste årene, er det ingen tvil om at Toyota er storebror, med en gjennomsnittlig markedsandel på hele 14,7 prosent.»
Toyota og Volkswagen:
Markedsandeler siden 2000
ÅrToyotaVolkswagenSum
2009*15,314,229,5
200813,515,128,6
200716,015,231,2
200613,813,126,9
200515,514,129,6
200415,013,328,3
200315,511,126,6
200215,612,828,4
200113,513,426,9
200012,914,227,1
    
Snitt14,713,728,3
Alle tall reflekterer markedsandeler i prosent
* Per 31. oktober 2009
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)
«Volkswagen har "bare" tre modeller inne på topp-20-listen, til gjengjeld ligger samtlige også inne på topp-10-listen. I tillegg er en av dem - Golf - Norges mest solgte personbil så langt i år.»
Toyota Avensis er så langt i år Norges nest mest solgte personbil. Vis mer


Aller høyest ble den samlede markedsandelen i 2007, da de to merkene oppnådde hele 31,2 prosent. "Dårligst" gikk det i 2003, da de måtte nøye seg med 26,6 prosent.

Men selv i 2003 var det altså mer enn én av fire nybilkunder som endte opp hos en Toyota- eller Volkswagen-forhandler.

Toyota størst

Men hvilket av de to merkene er det som har aller størst magnetisk kraft på norske nybilkjøpere? Vel, hvis vi ser på gjennomsnittet for de ti siste årene, er det ingen tvil om at Toyota er storebror, med en gjennomsnittlig markedsandel på hele 14,7 prosent. Volkswagen har i snitt oppnådd 13,7 prosent, altså 1,0 prosentpoeng lavere markedsandel.

Les også: Norges mest populære bilfarger

Volkswagen størst i 2000 og 2008

Også når vi ser på de to merkenes beste og dårligste år, er det Toyota som kommer best ut. Toyota har nemlig vært helt opp i 16,0 prosent (2007) og har siden 2000 aldri vært under 12,9 prosent (2000). Bestenotering for Volkswagen er 15,2 prosent (2007) og merket endte i 2003 opp med "bare" 11,1 prosent.

Forøvrig har Toyota vunnet merkeduellen hvert år i denne perioden med unntak av 2000 og 2008, da Volkswagen gikk av med seieren.

Toyota: Fire på topp-20

Hvis vi ser nærmere på tallene per utgangen av oktober i år, så kan Toyota skilte med hele fire modeller blant de 20 mest solgte. Disse er Avensis (2.-plass), Auris (9.), Prius (15.) og Yaris (17.). Legg forøvrig merke til at Prius ble Norges mest solgte bil i september og at bilen takket være 290 salg i oktober, ble Norges sjette mest solgte bilmodell denne måneden.

VW: Tre på topp-10

Volkswagen har "bare" tre modeller inne på topp-20-listen, til gjengjeld ligger samtlige også inne på topp-10-listen. I tillegg er en av dem - Golf - Norges mest solgte personbil så langt i år. Golf har alene en markedsandel på imponerende 5,6 prosent, noe som innebærer at mer enn én av 20 nybilkunder valgte å satse på nettopp Golf. Passat og Tiguan ligger på henholdsvis 4.- og 10.-plass.

Les også: Færre velger dieselmotor

Ford på tredje

De andre merkene har ingen mulighet til å konkurrere mot "VolksToyota". På de neste plassene finner vi imidlertid Ford (9,2 prosent), Volvo (6,5), Audi (5,3), Peugeot (4,9), Opel (4,4), BMW (4,4), Skoda (4,3) og Nissan (3,9).

I oktober ble det totalt registrert drøye 10.100 nye personbiler. Dette er hele 21 prosent mer enn i samme måned i fjor. Men fordi årets første måneder var så svake, ligger årets nybilsalg så langt i år nesten 18 prosent bak fjorårets.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Les også:

  • DinSide Motors juveler