DIESEL I TOPP: BMWs dieseldrevne rekkesekser i BMW 535d ble kåret til en av Ward's topp-ti motorer i verden. Foto: BMW
DIESEL I TOPP: BMWs dieseldrevne rekkesekser i BMW 535d ble kåret til en av Ward's topp-ti motorer i verden. Foto: BMWVis mer

Kåret motorenes topp ti

Seire for diesel og turbolading under bil- og bransjenettstedet WardsAutos kåring av beste motorer.

Tekst: Morten Moum

Før du leser videre: Ikke skrik opp om at diesel er fy-fy. Bensin er nemlig heller ikke så bra som man har trodd, tvert imot: Nye bensinmotorer ses nå på som verstingene når det gjelder skadelige lokalutslipp.

Diesel og strøm og bensin

Tre dieselmotorer, en liten tresylindret turbo og en batteridrevet motor er blant nettstedet WardAutos ti beste motorer i 2014. Dette er en god indikasjon på hvor mye fokus som legges på lite forbruk, lave utslipp og miljø når bilprodusentene utvikler nye motorer.

V-åtteren på 6,2 liter som finnes i nye Chevrolet Corvette Stingray er med på årets topp-ti-liste. Foto: Chevrolet Vis mer


Det er det tjuende året WardsAuto har sin kåring av beste motor, en konkurranse som er laget for å anerkjenne og premiere teknologi i verdensklasse. Det gjelder enten motorene og drivverkløsninger er drevet av bensin, diesel eller elektrisitet.

For å være kvalifisert må en ny, eller særdeles forbedret utgave være for salg i en produksjonsbil innen første kvartal av 2014. Øverste prisleie har i år økt fra 55.000 dollar til 60.000 dollar (rundt 366.000 kroner).

Her er årets vinnere:

(Forklaring: V6/8: Seks eller åtte sylindre i V, R3/4/6: Tre, fire eller seks sylindre i rekke, H6: Seks motstilte, liggende sylindre (Boksermotor))

• 3.0 TFSI V6 kompressor(Audi S5)
• 3.0 turbodiesel DOHC R6 (BMW 535d)
• 3.0 turbodiesel DOHC V6 (Ram 1500 EcoDiesel)
• 83-kW elektrisk motor (Fiat 500e)
• 1.0 EcoBoost R3 turbo (Ford Fiesta)
• 2.0 turbodiesel R4 (Chevrolet Cruze Diesel)
• 6.2 V8 (Chevrolet Corvette Stingray)
• 3.5 V6 (Honda Accord)
• 2.7 H6 boxer (Porsche Cayman)
• 1.8 R4 turbo (Volkswagen Jetta)

Bare to fra i fjor

Konkurransen blir avgjort ved at de nyeste motorene på det amerikanske markedet sammenliknes med fjorårets vinnere. Vanligvis pleier minst fire motorer å komme på listen også året etter, men i år ble kun to motorer fra i fjor tatt med: Hondas 3,5-liters V6 og Audis 3.0 V6 med kompressor.

- Det som var fantastisk i går, kan fort bli mindre imponerende i morgen, fordi motorteknologien endrer seg så fort, sier Drew Winter, sjefredaktør hos WardsAuto.

Øynene opp for diesel

Ankomsten av seks avanserte dieselmotorer i flere bilsegmenter gjorde konkurransen hardere, da alle fikk gode resultater i evalueringen. Dette er første gang mer enn to dieselmotorer har kommet på listen samme år.

Årets tapere var de firesylindrede motorene, som kun fikk med to på listen, sammenliknet med fjorårets fem plasser.

Audi sikret seg sin femte topp ti-plassering på rad med sin kompressormatede 3-liters V6-motor med 333 hestekrefter. Motoren finnes blant annet i Audi S5.

Prisene vil bli utdelt under en bilutstilling i Detroit den 15. januar.