Kanskje kommer Supra

Blir konseptbilen FT-HS den neste Supra? Det håper og tror vi.

Toyota la ned produksjonsbilen av sin sportskupé Supra i 2002. Siste og fjerde generasjon ble produsert helt fra 1993 og frem til produksjonsstopp. I Europa var den utstyrt med en treliters rekkesekser med 330 hestekrefter. Bilen har oppnådd kultstatus i en rekke miljøer. Den har vært kjent for å være en sterk og robust bil, og til manges store begeistring har den også vist seg å tåle mye trimming.

Supra har også tjenestegjort i bilspillene Gran Turismo og Need for Speed og i filmen The Fast and the Furious.

Toyota holder kortene tett til brystet, men vi forventer og regner med at Toyota har en ny Supra på gang basert på konseptbilen FT-HS som vi omtalte for første gang på slutten av 2006. Den ble vist første gang på bilutstillingen i Detroit i januar 2007, og har siden det blitt vist på alle store bilutstillinger. Vi så den også i fjor høst på bilutstillingen i Tokyo, og nå i Geneve.

Lexus-motorer

FT-HS. Vis mer

Kanskje kommer Supra

  1. Store bilder


FT-HS er en hybridbil som vi regner med vil dele mye teknologi med Lexus GS450h. Toyota oppgir at målet med FT-HS er 400 hestekrefter i samlet effekt. Hvis de baserer seg på Lexus GS450h må de legge på litt effekt i en, eller begge motorer. Lexus 450h har 296 bensinhester og 200 elektriske hestekrefter. Til samme blir det 345 hestekrefter. 400 er dermed et stykke unna.

Vi tror ikke Supra får V8-motor siden Supra/FT-HS skal ha en såkalt ”mid-priced market position”. Toyota vil nok ikke at Supra skal konkurrere med Lexus LF-A som også er på trappene til å lanseres.

FT-HS skal ha 0-100-tider på drøyt 4 sekunder når den er klar for lansering.

Legg merke til at FT-HS har en slags Targa-løsning. Med taket på plass er det en fireseter, og med taket i bagasjerommet er det en toseter.

Racing

Supra HV-R Hybrid. Vis mer


Så kommer vi til hvorfor vi tror Supra er tilbake som hybridbil om ikke lenge.

Toyota konkurrerer i GT-løp i Japan med en bil som heter Supra HV-R hybrid. Karosserimessig ligner den på den utgåtte Supra, men under skallet er det rimelig høyteknologisk. Den er ustyrt med en modifisert 3UZ-FE motor som er basert på den samme V8-eren som sitter i blant annet SC430, LS430 og GS430. I racingbilen yter den 480 hestekrefter ved 6.800 omdreininger.

I tillegg sitter det en elektrisk motor på 10 kw i hvert forhjul, og en stor elektrisk motor på 150 kw koblet til bakhjulene. Dermed har den tre regenererende enheter som fyller opp kondensatorer med strøm ved bremsing. Det er de store forandringene i hastighet som gjør at batteriene er byttet ut med hurtigladende kondensatorer. Vekten på bilen er 1.080 kilo.

Toyota er dermed i full sving med hybrid racingteknologi i løp, som de vinner, og vi regner med at vi snart får se resultater av dette på veien i Supra, basert på hybridbilen FT-HS. Et raskt søk på nett avslører at flere utenlandske nettsteder tror den kommer allerede neste år. Det tror vi er for tidlig - tre år frem i tid kanskje. Toyota er kjent for å bevilge seg god tid med nye modeller.

Film

Se også filmene vi har sakset fra Youtube under. Når Supra Hybrid HV-R kjører i gang høres det ut som om du mister trikken. La volumet stå høyt, og legg merke til ”V8-braket” på slutten av filmene - i det bensinmotoren fyrer.


Store bilder finner du her.