<B>BRÅSTOPP:</B> Volvos automatiske bremsesystem for fotgjengere har sin pris, men kan være en livredder når uhellet først er ute. Nå viser en amerikansk rapport at det kan være mye å hente på å overføre deler av vei-overblikket bort fra føreren og over til bilen. Foto: Knut Moberg
BRÅSTOPP: Volvos automatiske bremsesystem for fotgjengere har sin pris, men kan være en livredder når uhellet først er ute. Nå viser en amerikansk rapport at det kan være mye å hente på å overføre deler av vei-overblikket bort fra føreren og over til bilen. Foto: Knut MobergVis mer

Kan unngå millioner av kollisjoner

Ny teknologi kan redde livet til tusenvis av fotgjengere, viser amerikansk forskning. Volvo leder an.

Den mykeste trafikanten av dem alle - fotgjengeren - har verken kollisjonspute, støtfanger eller et betydelig frontparti å gjemme seg bak. Derfor er det ikke rare hastighetene som skal til før det går virkelig galt.

Så langt har såkalt smarte biler konsentrert seg om biler i umiddelbar nærhet. Systemene som skal forhindre frontkollisjon er i stand til å analysere trafikkbildet mens du kjører, før de gir en advarsel i form av for eksempel lyd og lys, og griper ikke føreren inn vil bremsene automatisk aktiveres.

Nå kommer også teknologien der fotgjengerne blir tatt hensyn til, og det kan gi dramatiske utslag på statistikken for ulykker og omkomne.

Millioner av kollisjoner

Ifølge det amerikanske forbrukernettstedet Consumerreports.org foreligger det nå en rapport fra det amerikanske forsikringsinstituttet for veisikkerhet (IIHS) som tallfester hvor stor betydning slike sikkerhetssystemer kan få.

IIHS forholder seg til amerikansk virkelighet, og mener at hele 1.2 millioner bilkollisjoner kunne vært unngått årlig i USA hvis bilsikkerhetssystemer var installert i amerikanske biler. Det tilsvarer 879 dødsfall hvert år (USA hadde i fjor hele 32.788 dødsfall i trafikken, mens Norge i 2009 hadde 212 trafikkrelaterte dødsfall).

Effekten blir enda mer betydelig hvis kollisjonssystemene også begynner å ta hensyn til fotgjengerne. Da kan en legge til 39.000 kollisjoner på lista, som inkluderer nesten 3.000 drepte fotgjengere.

Lav hastighet ved kollisjon

STOPP: Slik ser det ut på displayet på Volvo S60 når det automatiske varslingssystemet for fotgjengere griper inn. Foto: Knut Moberg Vis mer


I Norge utgjør fotgjengere (og akende) ifølge Statistisk Sentralbyrå cirka 12 prosent av de trafikkdrepte hvert år, mens 667 fotgjengere (og akere) blir skadd. Disse tallene er prosentmessig i tråd med amerikanske tall, der over 4.000 fotgjengere blir drept hvert år, eller rundt 12 prosent av det totale antall trafikkdrepte.

Ifølge Volvo inntreffer halvparten av ulykker mellom bil og fotgjenger i hastigheter under 25 km/t, men det kan være mer enn raskt nok til at utfallet blir dødelig - ikke minst hvis den som blir truffet er et barn. Svenskene var først ute med et automatisk varslingssystem for fotgjengere (i tillegg til det såkalte CitySafe-systemet, som varsler om potensielle frontkollisjoner), og selv om systemet har hatt sine barnesykdommer er det nå til salgs som ekstrautstyr for Volvo S60.

Da DinSide.no testet teknologien i fjor høst fortalte Volvo blant annet systemets maksimale hastighetsreduksjon er 35 kilometer i timen. Det betyr i prinsippet at bilen klarer å stoppe helt, uten å treffe fotgjengeren. Har bilen større hastighet blir den vesentligste egenskapen at fotgjengeren blir truffet med atskillig mindre kraft enn tilfellet ville vært om sjåføren kjørte en bil uten et slikt varslingssystem installert - gitt at sjåføren for eksempel ikke oppdaget fotgjengeren.

Ikke uten svakheter

Varslingen skjer først i form av blinkende røde lamper og en kraftig pipetone, og reagerer fortsatt ikke føreren bremser bilen uten førerens hjelp. Enn så lenge gjenkjenner ikke systemet barnevogner, rullestoler, syklister eller dyr, og barn under 80 centimeter vil også unnslippe det radaren og kameraet som tilsammen utgjør det elektroniske øyet i Volvos fotgjengervarsler.

Dessuten er det fortsatt slik at sikkerhet koster. Målet til både Volvo og andre bilprodusenter, bør være at disse varslingssystemene kommer som standard. I dag har sikkerhetspakken til Volvo, med blant annet CitySafety og fotgjengervarsling, en veiledende pris på 28.600 kroner.

Du kan lese mer om Volvo S60s implementering av systemet her. Så langt DinSide kjenner til er dette den eneste bilen i Norge som i dag er tilgjengelig med denne typen teknologi.

Se videodemonstrasjon av varslingsteknologien her: