HYDROGEN ELLER BATTERIER? Toyota er en viktig sponsor av de olympiske lekene i Tokyo i 2020. Da må biler som ikke slipper ut avgasser lokalt være på plass og det er muligens blant hensynene som kan føre til omlegging av produksjonsplanene mot elbiler med lang rekkevidde i tillegg til den pågående utviklingen av hydrogenbiler som Mirai (bildet). Foto: Knut Moberg
HYDROGEN ELLER BATTERIER? Toyota er en viktig sponsor av de olympiske lekene i Tokyo i 2020. Da må biler som ikke slipper ut avgasser lokalt være på plass og det er muligens blant hensynene som kan føre til omlegging av produksjonsplanene mot elbiler med lang rekkevidde i tillegg til den pågående utviklingen av hydrogenbiler som Mirai (bildet). Foto: Knut MobergVis mer

Toyota vil ha elbil på plass til OL i Tokyo

Kan stå foran radikal omlegging av strategien

Når det gjelder nullutslipps-fremtiden, har verdens største bilprodusent lenge fremstått som relativt ensidig tilhenger av hydrogen fremfor alt. Det kan snart komme til å endre seg.

Dersom informasjonen som nylig ble formidlet av den japanske næringslivsavisen Nikkei stemmer, står vi foran en endring av perspektiver for elbilmarkedet. Igjen...

Uten at Toyota verken bekrefter eller avkrefter, hevder ikke-navngitte kilder at bilgiganten legger om strategien og planlegger utviklingen av batteri-elektriske biler med lang rekkevidde i løpet av de neste tre årene. Ifølge de samme kildene skal et større utviklingsteam være på plass allerede tidlig neste år. Målet skal være å ha en elbil med lang rekkevidde på plass rundt 2020.

Tilfeldigvis er 2020 året da OL skal arrangeres i Tokyo i Japan, et arrangement der Toyota er hovedsponsor. Tokyo by har allerede annonsert at transport i forbindelse med lekene skal foregå utslippsfritt.

Samtaler vi i Dinside har hatt med sentralt plasserte ingeniører i Toyota-systemet ganske nylig, underbygger troverdigheten i informasjonen fra Nikkei, som vi mottok via nyhetsbyrået Reuters.

Elektrifiseringen akselereres kraftig

Under verdens mest besøkte bilmesse i Paris nylig, ble vi slått av det kraftige fokus på elbil. Ikke før hadde Renault lansert sin Zoe med 400 kilometer rekkevidde, så viste Opel sin kommende Ampera-e med hele 500.

Til nå har det bare vært i Norge at elbilene har fått en substansiell andel av nybilsalget, men det ligger i kortene at økningen vil bli stor også i andre land i årene som kommer og utslippskravene blir strengere i takt med at teknologiutviklingen går sin gang.

Toyota har holdt igjen

Det er så langt bare Tesla som har basert sin bilrelaterte virksomhet helt og holdent på batterielektriske biler. Blant de tradisjonelle aktørene i bilindustrien var Renault/Nissan-alliansen, med Nissan Leaf og Renault Zoe, først ute med rene og Volkswagen, med e-Golf og en nylig omlegging til akselerert elektrifisering, som har vært aktive i vesentlig grad.

Men flere produsenter har startet, eller annonserer at de skal starte, elektrifiseringsprogrammer i stor skala, som Volvo ganske nylig.

Verdens største bilprodusent, Toyota, har derimot frem til nå hatt elbiler som en relativt beskjeden bi-gesjeft, som med den elektriske versjonen av RAV4, som aldri har nådd de store salgstallene, eller bybilprosjektet i-Road, som er en del av et større mobilitetskonsept som er rullet ut i Grenoble i Frankrike - der vi testet det - og i Tokyo.

Hydrogen lenge i fokus

Det er ikke fordi Toyota ignorerer at det går mot en nødvendig nullutslipps-strategi for bilindustriens fremtid, men fordi de har hatt hydrogendrevne brenselceller i fokus som fremtidig energikilde i bilene snarere enn batteripakker. Ikke sånn å forstå at de har droppet batteri-elbilen totalt, men har enn så lenge uttalt at de anså den som hovedsakelig forbeholdt biler til bruk over korte distanser - typisk, bybiler.

Mye tyder altså på at denne fordelingen av fokus innenfor produsentens nullutslipp-strategi, endres mot tyngre satsing på batteri-elektriske biler. I hvilken grad den eventuelt vil endres, gjenstår selvsagt å se.

Hva er så årsaken til at elbilen kan bli opprioritert også hos Toyota? Hos Volkswagen dreide den radikale strategiomleggingen om å vise at konsernet ville dreie bort fra tradisjonell strategi i kjølvannet av dieselskandalen. I Toyotas tilfelle dreier det seg mer om en endring i tidsperspektiv, som gjør at nullutslippsløsninger vil måtte fremskyndes.

Dette henger sammen med at store markeder som Kina og California i USA, i økende grad presser på for å få ned utslippene fra biltrafikken. Samtidig fremstår hydrogen fortsatt som en løsning som ikke vil kunne markedsføres i stor skala før flere år fra nå. Dette illustreres av at salget av Toyotas brenselcellebil, Mirai, fortsatt går tregt - ifølge nettstedet Electrec er det ikke blitt levert mer enn 782 biler siden bilen ble lansert i fjor.

Så er spørsmålet: Vil Toyota utvikle alt på egenhånd, eller vil det skje gjennom partnerskap? Toyota har jo tidligere vært partnere med Tesla, som de nylig solgte seg ut av med fortjeneste. Og Tesla-sjef Elon Musk har uttalt at han ikke er fremmed for å gjenoppta et partnerskap i fremtiden.

BENEKTER IKKE: Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen. Foto: Toyota Vis mer

- Kommenterer ikke detaljer

Dinside har vært i kontakt med den norske Toyota-importøren, der informasjonssjef Espen Olsen verken kan bekrefte eller avkrefte planene om storstilt elbilsatsing. Olsen benekter ikke at det vurderes investeringer i slik utvikling i fremtiden, men påpeker at signalene fra Japan foreløpig er at vurderingene foretas som del av en helhetsvurdering. For øvrig henvises til konsernpolicy som går ut på at de ikke kommenterer detaljer i planene, ei heller spørsmål knyttet til intern organisering.

Vi regner uansett med å få vite mer om de spennende planene i løpet av de neste månedene.

Les også: