<b>SPLITTER NY OPEL ASTRA:</b> Interiøret er klassisk i utformingen, men den nye modellen er utstyrt med de nyeste kommunikasjons- og underholdningsteknologier - deriblant mobilintegrering med Apple Carplay eller Android Auto. Foto: OPEL
SPLITTER NY OPEL ASTRA: Interiøret er klassisk i utformingen, men den nye modellen er utstyrt med de nyeste kommunikasjons- og underholdningsteknologier - deriblant mobilintegrering med Apple Carplay eller Android Auto. Foto: OPELVis mer

Kan nye Opel Astra true VW Golf?

LED-lykter, smarttelefonintegrering og sikkerhet: Opel stiller med nye argumenter i kampen mot VW Golf.

Her er nye Opel Astra, bilen som i tidligere tider var Volkswagen Golfs skarpeste konkurrent. Slik har det ikke vært på en stund.

Nå er spørsmålet er - kan den bli det igjen?

Prøver hardt å nå opp

At de i det minste har tenkt å prøve hardt, går frem av ambisjonsnivået den første pressemeldingen om bilen legger for dagen. Det er bare gått seks år siden forrige generasjon ble introdusert, og den ble aldri den store suksessen produsenten håpet - i hvert fall her i landet.

Da vi i Dinside testet den, hadde den for øvrig den utgamle dieselmotoren under panseret og det var med nød og neppe den helt nye modellen klarte en svak femmer på terningen.

Opel har en lang historikk i kompaktklassen. Forgjengeren til Astra het Kadett og var lenge en av Norges suverent mest solgte biler. Kadett dukket opp første gang i 1936 og det er nå 11. generasjon kompaktbil hos Opel vi her ser bildene av og som vil vises for første gang på bilutstillingen i Frankfurt fra 17. september i år.

SPILLER PÅ DYNAMIKK: Linjeføringen er resolutt atletisk på nye Astra. Foto: OPEL Vis mer


Nyere teknologi

Neste generasjon Astra er basert på en helt ny lettvektsarkitektur og, som de nyeste konkurrentene i klassen og selvsagt fremfor alt nyeste VW Golf, oppdatert med teknologi som inntil nylig stort sett var forbeholdt større og dyrere biler. Et noe uvanlig trekk ved nykommeren er at den krymper noe i forhold til forgjengeren. Samtidig hevder Opel at den har en god del bedre plass innvendig enn forgjengeren hadde.

De tre hovedverdiene Opel hevder har ligget til grunn for utviklingen av nye Astra er effektivitet, innovasjon og dynamiske ytelser. For å nå målene fikk ingeniørene ifølge produsenten denne gang lov til å starte utviklingen med blanke ark.

MED GOLF I SIKTET: Opel har latt seg distansere av Volkswagen de senere årene - også i den viktige kompaktklassen. Med nye Astra håper de å ta igjen noe av det forsømte. Foto: OPEL Vis mer


Mye lettere

I det minste på papiret ser resultatet imponerende ut: Nye Astra har nemlig blitt slanket betydelig og er blitt opptil 200 kilo lettere enn forgjengeren. Og den skal altså, selv om den er mindre utvendig, ha fått en merkbar forbedring både av innvendig plass og komfort

Astra får selvsagt kun de nyeste og mest effektive motorene Opel har utviklet, og som Dinside har har hatt anledning til å prøve under utviklingen.

Av utstyr som introduseres nevner vi det Opel kaller «din personlige serviceassistent», som leveres via noe som kalles Opel OnStar. Opel skryter også av «ultramoderne» telefonintegrasjon, og «revolusjonerende» LED-matrix-lys - sistnevnte har fått navnet IntelliLux. Det skal sies at på lys-fronten er forventningene høye til Opel - der har de vært ledende tidligere.

Med Monza i bånn

OPPGRADERT UNDER SKALLET: De nye motorene til Opel har vi god erfaring med og Astra kommer utelukkende med disse. Foto: OPEL Vis mer


Nye Opel Astra har gener fra Monza-konseptet som første gang ble vist på Frankfurt Motor Show i 2013 og som produsenten selv sier har vært rollemodell for denne 11. generasjon kompaktbil fra Rüsselsheim-produsenten.

Vektreduksjonen på mellom 120 og 200 kilo (avhengig av utstyrsnivå), sammenlignet med dagens modell er blitt muliggjort takket være en helt ny arkitektur, og ikke minst en prosess der hver eneste komponent har blitt utviklet med fokus på kompakt design og bruk av lettvektsmaterialer.

Vekten for karosseriet er videre alene redusert med 20 prosent, fra 357 til 280 kilo. I tillegg har effektiviseringen i chassis bidratt til en ytterligere vektreduksjon på 50 kilo.

Nye og bedre motorer

Under panseret på nye Opel Astra finnes altså nå kun nye motorer og ytelsene ligger på mellom 95 og 200 hestekrefter. Vår erfaring med dem fra eksisterende modeller er at dette, som Opel selv hevder, blir levert med god gassrespons og lavt støy- og vibrasjonsnivå.

Den nye dieselmotoren, 1.6 CDTI, blir tilgjengelig med en rekke ytelser fra 95 hestekrefter og oppover, mens innstegsnivået med bensin er den nye tresylindrede 1.0 Ecotec med direkte innsprøytning og turbo. Den er god for 105 hestekrefter.

Heldigvis ny 1.4 bensin

Høydepunktet for nye Astra er nok likevel en splitter ny 1.4 Ecotec-motor, også den med direkte bensininnsprøytning og turbo, som leverer 145 hestekrefter. Denne firesylindrede turbobensinmotoren i aluminium har et maksimalt dreiemoment på 250 newtonmeter fra et lavt turtall. Maksimal trekkraft leveres mellom 1.800 and 4.000 omdreininger per minutt, noe som burde gi stor fleksibilitet i hverdagskjøring.

Også på motorsiden spares det vekt: Takket være bruken av aluminium, er denne 1,4-litersmotoren ti kilo lettere enn dagens 1,4-liters turbo - som for øvrig ikke begeistret oss da vi kjørte den i Zafira Tourer.

Familiemedlem

Vi har allerede nevnt at Opel Astra henter linjer inspirert av Monza-konseptet. Dermed har Opel villet gjøre utseendet for den nye kompaktbilen mer preget av atletiske trekk enn rene muskler. Opel-blitsen i grillen og «blade-designen» som strekker seg bakover langs sidene, skal være med på å gjøre Astra gjenkjennelig som et medlem av «Opel-familien». Samtidig er den altså mer kompakt enn tidligere.

Nye Opel Astra er nå 437 centimeter lang, nesten fem centimeter kortere enn dagens modell (som var en av de største i klassen). Astra er dermed fortsatt lengre enn Volkswagen Golf. Den er med sin høyde på 146 centimeter, 2,6 centimeter lavere enn forgjengeren. Dette har gjort at bilen har fått en klart lavere luftmotstand, der Astra nåfår en Cd-koeffisient under 0,30.

MINDRE, MEN STØRRE: Nye Astra er fortsatt større enn Golf med sine 436 centimeter, men den er mindre enn før - og skal ha fått bedre innvendig plass. Foto: OPEL Vis mer


Romsligere

Til tross for at Astra har blitt mindre utvendig, og akselavstanden er redusert med to centimeter, hevder Opel at plassen innvendig er økt betydelig. Takket være nye seter, skal baksetepassasjerene kunne nyte godt av 3,5 centimeter mer benplass. I tillegg har avstanden mellom for- og bakseter økt for å gi mer plassfølelse og økt komfort.

I interiøret llover Opel god kvalitetsfølelse og helt nye instrumenter. Idéen har vært å videreføre eksteriørdesignen også innvendig. Som hos flere konkurrenter - vi kan nevne Ford og Peugeot helt nylig, konstateres en reduksjon i antall knapper. Vi finner en stor 8-tommers fargeskjerm høyt oppe i midtkonsollen.

«Opel OnStar»

På utstyrssiden nevnes Opel OnStar, som beskrives som en tjeneste som leverer en lang rekke tjenester innenfor både komfort og sikkerhet. Idéen har vært at man alltid skal ha sin «personlige servicemedarbeider» tilgjengelig gjennom å trykke på en knapp.

Fører og passasjerer skal kunne ta kontakt med OnStar 24 timer i døgnet og 365 dager i året. I tillegg vil også nødetater bli varslet automatisk dersom bilen er innblandet i en ulykke, og personene ombord ikke selv tar kontakt med OnStar.

I tillegg tilbyr systemet trådløst nett med 4G, der inntil syv enheter kan være tilkoblet samtidig. Opel OnStar rulles ut i Europa senere i år, og kommer etter planen til Norge i 2016.

SPLITTER NY OPEL ASTRA: Interiøret er klassisk i utformingen, men den nye modellen er utstyrt med de nyeste kommunikasjons- og underholdningsteknologier - deriblant mobilintegrering med Apple Carplay eller Android Auto. Foto: OPEL Vis mer


Smart-integrasjon

I tillegg får Astra en helt ny generasjon infotainmentsystem. Systemet støtter både Android Auto og Apple CarPlay. Dette gir tilgang til applikasjonene på telefonen direkte via skjermen.

Slik blir Apple CarPlay

Android Auto er bygget rundt tjenester som Google Maps og Google Now i tillegg til et stadig voksende utvalg som WhatsApp, Skype, Google Play Music, Spotify og ulike podcastspillere.

Apple CarPlay bringer på sin side funksjonene i iPhone inn i bilen, og tilbyr dem via det tilpassede grensesnittet. Det gir føreren mulighet til å ringe, sende og motta meldinger ved hjelp av stemmestyringssystemet Siri. Apple CarPlay støtter også en lang rekke apper, og kan også styres via berøringsskjermen.

OPPKOBLET: Trådløst nett via 4G og telefonintegrasjon via Googles Android Auto eller Apple CarPlay, er på plass. Foto: OPEL Vis mer


Medbragt dagslys

Etter at Opel gjorde adaptive bi-xenon-lys tilgjengelige på de fleste av sine modeller, blant dem dagens Astra, har ingeniørene hos Opels utviklingssenter i Rüsselsheim jobbet videre med neste generasjon lysteknologi.

Etter flere års forberedelser, er nå Opels patenterte LED-matrix «IntelliLux» klar for produksjon. Denne type teknologi var inntil nylig forbeholdt biler i premium-segmentene. Opel presenterer den som et blendingsfritt lys med en lysstyrke som nesten skal tilsvare dagslys.

Med 16 LED-enheter – åtte på hver side – skal LED matrix-lyset automatisk tilpasse lengden og distribusjonen av lyset i alle trafikksituasjoner. Ved hjelp av Opel Eye frontkamera, skal det oppdage andre biler og sørge for at de ulike LED-enhetene tennes og slukkes for å unngå å blende medtrafikanter (selektivt fjernlys).

Mer sikkerhetsutstyr

I tillegg til Opel OnStar og LED-lamper, får nye Astra nå også filholderassistent, autobrems og en parkeringsassistent Opel hevder parkerer bilen din kun ved å trykke på en knapp. Dette kommer i tillegg til utstyr vi kjenner fra andre Opel-modeller som skiltlesing, filskiftvarsling og blindsonevarsling,

Ikke på Opel, men nå kommer laserlyset

Bra for ryggen!

Vi kommenterte første gang de svært gode såkalte AGR-setene til Opel da vi kjørte nye Meriva. Astra tar ifølge Opel denne komforten lenger ved å tilby nye 18-veis justerbare seter for føreren. De er utstyrt med massasje, ventilasjon og mulighet for justering også i bredden. Det tilbys dessuten oppvarmede seter også bak.

Vi ser frem til å testkjøre nye Opel Astra for å verifisere Opels påstand om at bilen er både tryggere, mer komfortabel, mer attraktiv og mer moderne enn før. Det at den er såpass mye lettere er i det minste et godt utgangspunkt for både bedre ytelser og drivstofforbruk.