KAN BLI FORBIGÅTT: I dag er Teslas hurtigladere kjent som de kjappeste, men nå kan et samarbeid mellom flere konkurrenter sette igang et nettverk av ladere som er tre ganger så raske.  Foto: Fredrik Sandberg / TT / Kod 10080
KAN BLI FORBIGÅTT: I dag er Teslas hurtigladere kjent som de kjappeste, men nå kan et samarbeid mellom flere konkurrenter sette igang et nettverk av ladere som er tre ganger så raske.  Foto: Fredrik Sandberg / TT / Kod 10080Vis mer

Hurtiglading for elbil på 350 kW kommer:

Kan lade bilen 100 ganger raskere enn i garasjen

Dette skal bli resultatet av at BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen og Ford satser sammen for å utvikle nettverk.

– Dette er heftige nyheter. Nå går elbiler også i Europa fra å være kun lokal- til langdistansekjøretøy. Om noen fortsatt tviler på at elbilen er kommet for å bli; dette er nok et bevis på at den er det!

Det sier kommunikasjonsrådgiver Ståle Frydenlund i Elbilforeningen begeistret til Dinside.

I oktober kunne han juble for at Bergen åpnet verdens største ladestasjon for elbil.

Og tirsdag kom nyheten om et stort koalisjonssamarbeid for utbygging av raskere hurtigladere, med effekt opptil 350 kW, i Europa. Til sammenligning er dagens «vanlige» norske hurtigladere på 50 kW og Teslas på maks 120 kW.

– Dette gir 100 ganger raskere lading enn ved vanlig garasjelading, på en 16-ampere-kurs og med Type 2-kontakt, forklarer Frydenlund.

– Kvalifisert gjetning er at det vil kunne ta 15-20 minutter å fullade en bil av Tesla Model X-størrelse (90D) når laderne kommer, utdyper kommunikasjonsrådgiveren.

Det er foreløpig ikke sagt noe om hva dette kommer til å koste, men Dinside har tidligere skrevet om at det er store prisforskjeller på hurtiglading.

BMW: – En milepæl

Det er BMW-gruppen, Daimler AG (Mercedes-Benz), Ford Motor Company og Volkswagen-gruppen (inkludert Audi og Porsche) som i dag publiserte en felles pressemelding, hvor de annonserer at det er signert «intensjonsavtale om et samarbeid for lynrask, kraftig hurtiglading langs Europas motorveier».

Nyheten skaper grunn til å tro at de store bilfabrikantene nå har innsett at framtida er elektrisk. Styreleder Harald Krügerm i BMW AG mener ladenettet gir bilistene et sterkt argument for å bevege seg mot elektrisk mobilitet.

– Fellesprosjektet er en milepæl som demonstrerer at konkurrenter kombinerer sine krefter for å øke mobilitet med elektriske kjøretøy, sier Krügerm ifølge pressemeldingen.

Styreformann i Daimler AG og sjef for Mercedes-Benz Cars, Dieter Zetsche, lover å ha på plass mer enn ti helelektriske personbiler innen 2025.

Fra før har for eksempel Mercedes-Benz lansert elektrisk B-klasse i 2014, samt vist fram en elektrisk SUV for et par måneder siden.

– For å få til et gjennombrudd for mobilitet med elektriske kjøretøy kreves det to ting: overbevisende biler og en omfattende ladeinfrastruktur. Tilgjengeligheten av kraftige ladestasjoner vil gjøre det mulig å kjøre langt med elbil for første gang, og vil overbevise nye kundegrupper om å velge en elektrisk bil, forklarer Zetsche.

Elektrisk framtid

Bilprodusentene planlegger betydelige investeringer for å etablere nettverket. Dette understreker også selskapenes tro på elektrisk mobilitet.

Andre bilmerker vil også bli oppfordret til å delta i nettverket for å bidra til å etablere praktiske ladeløsninger for elektriske biler. Kanskje vil da også Opel, som i 2017 kommer med interessante Ampera-e, hive seg på. Tesla, som har vært en ledende aktør på markedet, er som vanlig tilbakeholdne når det kommer til informasjon om sine planer.

– Tesla vil ikke kommentere dette nå, sier kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge til Dinside.

Ståle Frydenlund i Elbilforeningen følger imidlertid spent med.

– Jeg håper og tror ingen blir ekskludert. Det kan tenkes at noen ønsker å stenge dem ute, men det ville bli fullstendig feil siden Tesla har vært anfører for denne teknologien, sier han.

PS: Tesla bruker i dag Type 2-uttak på sine hurtigladere. Det nye nettverket skal bygges på standarden CCS.

LES OGSÅ:
Dette er Årets Bil 2017
Nissans folke-SUV blir mye sterkere
På denne stasjonen er det noe helt annet enn diesel og bensin som gjelder