<b>SKYHØY PRIS:</b> Superbiler har en prislapp som får de fleste av oss til å himle med øynene. Men når man ser arbeidet som ligger bak, materialene som brukes og teknologien som utvikles, så er kanskje ikke prisen så urimelig likevel. Foto: DINSIDE
SKYHØY PRIS: Superbiler har en prislapp som får de fleste av oss til å himle med øynene. Men når man ser arbeidet som ligger bak, materialene som brukes og teknologien som utvikles, så er kanskje ikke prisen så urimelig likevel. Foto: DINSIDEVis mer

Kan forklares, men ikke forsvares

For mange kan prisene på sportsbiler virke latterlig høy, noe de også er i mange tilfeller. Likevel er de ikke alltid så urimelig som man kanskje skulle tro.

Markedets råeste biler minner mer om romskip enn tradisjonelle biler. Ikke bare på grunn av utseende, men materialene som brukes har navn som ser mer ut til å være hentet fra en sciencefiction-film, enn fra en fabrikk.

Magnesium, titan og carbon er bare noen av de imponerende materialene som i dag er å finne i biler. Ikke bare bidrar de til å redusere vekt og utslipp, men de gjør også bilene sikrere.

LES OGSÅ: Vi har testet Porsche 918 Spyder

I tillegg gjør teknologien syvmilssteg hvert år, og nye løsninger gjør bilene lettere å kjøre, mer tilpasningsdyktige og ikke minst hinsides raske.

Både den økende bruken av sterke lettvektsmaterialer og utviklingen av teknologiske nyvinninger er prosesser som koster dyrt, noe som ofte gjenspeiles i prisen.

Håndlaget

De mest ekslusive bilene frontes også med at de blir laget for hånd. Det kan kanskje virke urealistisk at hele bilen lages for hånd, men det er ikke så langt fra sannheten.

LES OGSÅ: Nytt monster fra Molsheim

Mydriftfun er en bilkanal på YouTube. Her legger de blant annet ut videoer fra ulike bilfabrikker. Denne er fra Porsche-fabrikken, og her ser du hvordan Porsche lager sin monsterhybrid 918 Spyder, som i dag regnes som en av de tre store, sammen med de to andre hyperhybridene McLaren P1 og Ferrari LaFerrari.

LES OGSÅ: Slik vil Ferrari redde kloden

Det er ingen tvil om at disse bilene er priset utrolig høyt, på grensen til det latterlige, og at de færreste av oss aldri engang kommer til å se noen av dem på veien.

Men selv om prisen ikke kan forsvares, så kan den faktisk forklares. Hvert fall til en viss grad

Med den teknologien, de materialene og det arbeidet som skal til for å lage biler med de ytelsene disse bilene kan skilte med, så er det ikke rart at prisen nesten når stratosfæren.

Porsche 918 Spyder har en begrenset produksjon på, ja, du gjettet riktig, 918 biler.

Alle bilene settes sammen, fra første skrue til siste polering, på denne fabarikken. Her har hver ansatt sin egen oppgave, som utføres til ytterste perfeksjon. En jobb hvor ingenting annet enn perfekt er godt nok.

Synes du at prisen er forsvarlig? Si din mening i kommentarfeltet.