<b>Årets Bil 2014?</B> Marius Holm i Zero poserer med den ladbare hybriden BMW i8 foran Statoils hovedkontor på Fornebu. Foto: BJØRN LANGSEM / DAGBLADET
Årets Bil 2014? Marius Holm i Zero poserer med den ladbare hybriden BMW i8 foran Statoils hovedkontor på Fornebu. Foto: BJØRN LANGSEM / DAGBLADETVis mer

Kan en "miljøbil" bli Årets Bil 2015?

"Miljøbil" er så mangt, fra varebil til superbil som disse seks kandidatene til Årets Bil 2015 viser.

Du kan være med å stemme på din favoritt i kåringen av Årets Bil i Dagbladet og Dinside. I år står kampen mellom 30 nøye utvalgte modeller. Juryen vil ta sin beslutning etter grundige vurderinger, inkludert stemmene fra publikum. Av disse 30 bilene har juryen rangert seks av dem som miljøbiler. Men miljøbiler er jo så mangt, noe som blir tydelig når vi ser leser Marius Holm fra Miljøstifelsen Zero i den tyske superbilen i8. For dette ser ikke ut som en miljøbil, men er faktisk en ladbar hybrid. Det vil si at den kan gå på ren strøm en viss distanse, før forbrenningsmotoren overtar. BMW i8 er derfor blant miljøkandidatene til Årets Bil, kåringen i Dagbladet og Dinside.

Sikrer mobilitet

- Dette viser at kunden i dag har svært mange miljøbiler å velge mellom. Det er viktig at det er biler i alle segmenter, dermed kan alle velge miljømessig når de skal handle bil. En halv million nordmenn har to biler, sier Holm. For mange av dem er det hensiktsmessig med en elbil som den ene bilen, mens den andre bilen kan være en ladbar hybrid. Sistnevnte er derfor også ofte mest fordelaktig for de med en bil. Det betyr at de som ikke har råd til Tesla kan kjøre barna på fotballtrening med ren strøm, men så kan de også kjøre til hytta uten problemer med forbrenningsmotoren. STEM PÅ ÅRETS BIL:

Politikerne må gjøre grep

- Her må politikerne ta to enkle grep i statsbudsjettet for å gjøre ladbare hybrider konkurransedyktige. For det første innføre null avgift på effekt (hk) i biler som har CO2-utslipp på under 50 gram/km. Dernest øke fradraget for batterier i vektavgiften til 25 prosent. Dette kan de gjøre uten utredninger, og det vil ha stor effekt på markedet, mener Holm.

Hva vil fremtiden bringe?

Men hva med fremtiden? Hva skal man satse på? Elbil, ladbar hybrid, hydrogen? Hva vil skje i tiden framover? - Hydrogen kommer, men det er litt lenger fram i tid. Det krever strategiske veivalg av politikerne. Når det gjelder elbiler og ladbare hybrider passer de til forskjellige kjøretøy og bruksområder, så begge vil ha en rolle å spille i framtiden. Batterier er definitivt kommet for å bli, mens forbrenningsmotoren vil være med en god stund til, tror Holm.

Ingen lys fremtid for Statoil

Symbolikken i bildet er imidlertid til å ta og føle på. Samme dag som Helge Lund trekker seg fra Statoil tar vi bilder utenfor konsernets flotte bygg på Fornebu. – Ja, fremtiden ser ikke lys ut for Statoil, når Kina innser at de kommer til å satse på batterier og elbiler, og det kommer de til å gjøre. La meg gi deg et eksempel: Tesla skal nå bygge en megafabrikk for produksjon av batterier til en kostnad av fem milliarder dollar i Nevada. Kina importerer olje for fem milliarder dollar i uka. Det betyr at de kan bygge en slik megafabrikk i uken, og det vil de komme til å gjøre. De har jo ingen interesse av å være oljeavhengige. Når Kina satser på batterier, kommer det til å bli skremmende for Statoil, sier Holm.

En gulrot for kjøperne

Men hva med kritikken som er kommet mot elbiler? At de får for mange fordeler i forhold til vanlige biler, og at avgiftssystemet er urettferdig? - Disse fordelene skal gjøre det attraktivt å velge miljøvennlig, det er gulroten til de som velger ny teknologi som i startfasen er dyrere enn vanlige biler. På den måten bygger vi et marked slik at bilprodusentene kan investere i større elbilproduksjon, som igjen gjør elbilen billigere og mer konkurransedyktig, forteller Holm.

En rask oppsummering

Han er klar på at det norske folk bør stemme på en av disse seks kandidatene som årets bil, og gjør en rask oppsummering av dem: BMW i8 er en showcase for hva som kan leveres teknisk. KIA Soul EV er blant de billigste elbilene, samtidig som den har lengst rekkevidde. Slike priser var noe vi snakket om ville skje om mange år, men nå ser vi det allerede på en 2015-modell. VW Golf er jo det norske folk glad i, og en elektrisk utgave vil bety mye for elbilsalget i Norge. Audi A3 e-tron er for de som har en bil, men som trenger rekkevidden en ren elbil ikke kan tilby. Nissan e-NV200 vil gjøre at flere håndverkere og budbringere kan kjøre elbil, noe som vil gjøre et stort utslag for miljøet. Renault Zoe viser at konsernet satser stort på elektriske biler, og Frankrike har også gode grunner til å kvitte seg med oljeimporten. Jeg vil si at alle er spennende kandidater på hver sin måte, avslutter Marius Holm før han rusler av gårde til sin egen ladbare hybridbil.

Dette er de seks kandidatene med et miljøalibi i kåringen av Årets Bil 2015:

TO VERDENER: BMW i8 leverer det beste fra to verdener. Den er en elbil, samtidig som den har en forbrenningsmotor for de lange turene. Foto: BMW Vis mer


BMW i8Superbil og miljøbil

Nissan e-NV200 Foto: Nissan e-NV200 Vis mer

En superbil med 362 hestekrefter og en toppfart på 250 km/t høres kanskje ikke spesielt miljøvennlig ut, men takket være plug-in hybrid teknologien kan i8 kjøre på ren elektrisk drift i opptil 37 km. Så tar den tresylindrete turbomotoren på 231 hk over. Kjører du elmotor og bensinmotor samtidig har du plutselig firehjulstrekk og totalt 362 hk, som sørger for at 0-100 km/t går unna på 4,4 sekunder. Samtidig er forbruket oppgitt til 0,21 l/mil, og CO2-utslippet på 49 g/km. Prisen er solide 1 312 700 kroner, og kan leveres med laserlys som den første bilen i verden. Total rekkevidde for bilen er 600 km, og det tar tre til fem timer å lade opp batteriet via vanlig stikkontakt. Skal du ha tøff, rask og miljøvennlig sportsbil er dette definitivt bilen.Her kan du lese Dinsides test av BMW i8

Nissan e-NV 200Elbil for nye markeder

Audi A3 e-tron Foto: AUDI Vis mer

Nissan er sammen med Tesla det eneste bilselskapet som har uttalt at de satser på elbilen som fremtidens løsning. Nissan Leaf har vist seg å bli en salgssuksess på visse markeder, og nå kommer japanerne med en elektrisk varebil. Eller som en mer påkostet femseters familiebil hvis du ønsker det.Varebilen starter på 210.000 kroner, og da får du et lastevolum på 4,2 kubikkmeter og en maksimal nyttelast på 770 kg. Personbilvarianten Evalia koster 242.500 kroner, og med 109 hk og 254 Nm klarer den 1751 kg tunge bilen (inkludert en batteripakke på 270 kg) 0-100 km/t på 14 sekunder blank. Interiøret har mye hardplast, og rattet har den litt liggende bussposituren som ofte kjennetegner denne typen biler. Batteripakken tilsvarer Nissan Leaf, og kan lades på 10 eller 16 ampere kurs. Man kan bestille en 6,6 kW-lader for 32 ampere kurs, og da reduseres ladetiden fra 8 til 4 timer.Her kan du lese Dinsides test av Nissan e-NV 200

Audi A3 e-tronLadbar og velutstyrt

KIA Soul Electric Foto: Kia Soul EV Vis mer

De fleste bilfabrikanter ser ut til å enes om at ladbare hybrider per dags dato er det mest matnyttige. Da kan man nemlig kjøre på ren strøm en viss distanse, og når strømmen er slutt, overtar forbrenningsmotoren. Dermed slipper man den berømte rekkeviddeangsten. Audi har vunnet 24-timers løpet på Le Mans med hybridbiler de siste par årene, og kan sine saker på dette området. A3 e-tron kan kjøres som ren elbil opptil 50 km, og i hastigheter opp til 130 km/t, før bensinmotoren på 1,4-liter og 150 hk tar over. Prislappen er fra kroner 339.500 kroner, og det med utstyrspakken Ambition, som betyr masse utstyr. De totale 204 hestekreftene fra el og forbrenningsmotor sørger for at 0-100 km/t går unna på 7,6 sekunder, mens toppfarten er solide 222 km/t. Forbruket er oppgitt til 0,15 l/mil, mens CO2-utslippet er på ultralave 35 gram/km.Her kan du lese Dinsides test av Audi A3 e-tron

Kia Soul EVPris og garanti-bombe

VW e-Golf Foto: VW Vis mer

Argumentene for å kjøpe den elektriske utgaven av KIA Soul er mange. Den slår til med en teoretisk rekkevidde på 212 km, og er utviklet i samarbeid med den norske avdelingen for å bedre kaldværsprestasjonene. I tillegg starter prisen på hyggelige 199.900 kroner, og på toppen av det hele får du Norges beste garanti for en elbil med KIAs 7-års garanti. Utstyrsnivået er imponerende, selv på innstegsmodellen Classic får du navigasjon med DAB-radio, varme i rattet, keyless, ryggekamera og mørke vinduer. Bagasjerommet er litt knepent med 281 liter (891 liter med baksetene nede), mens egenvekten på 1.490 kg (inkludert batteripakke på 277 kg) kombinert med 111 hk og 285 Nm sørger for at 0-100 km/t går unna på 11,2 sekunder. Ute på veien føles Soul nærmest som en vanlig bil, og både interiørkvalitet og kjøreegenskaper imponerer. Her kan du lese Dinsides test av KIA Soul EV.

VW e-GolfNordmenns favoritt

Renault Zoe Foto: Renault Zoe Vis mer

Mange vil gjerne ha en elbil som i minst mulig grad minner om en elbil. I så måte er e-Golf et perfekt valg. For uten å kjøre bilen er det lite som avslører at dette er en elektrisk bil. Det virker rett og slett som en vanlig Golf. Selve kjøringen er også tilnærmet lik bensinutgaven, bortsett fra den lydløse gangen og kortere rekkevidden. I motsetning til f.eks Tesla og BMW i3 har ikke e-Golf den voldsomme motorbrems-effekten som noen finner plagsom. Rekkevidden er oppgitt til 190 teoretiske kilometer, og standardutstyret er svært omfattende. Bagasjerommet er romslig med 341 liter (1.231 liter med baksetene nedslått), bare 39 liter mindre enn vanlig Golf. Batteripakken veier 318 kilo, og egenvekten er 1510 kg. Med 115 hk og 270 Nm, går 0-100 unna på 10,4 sekunder. Toppfarten er 140 km/t. Med vanlig ladeuttak tar det 13 timer å fullade bilen. Startpris er 244.000 kroner. Her kan du lese Dinsides test av VW e-Golf.

Renault ZoeDesignet fra grunnen av

I likhet med konsernbror Leaf er Zoe bygget opp fra grunnen av som en elbil. Det betyr at Zoe stiller med noen åpenbare fordeler, og det gir seg blant annet utslag i en bedre bagasjeplass (338 liter) enn konvensjonelle biler i samme klasse, samt bedre rekkevidde (211 km) enn samtlige elbil-konkurrenter. 88 hk og 220 Nm sørger for at 0-100 km/t går unna på 13,5 sekunder. Zoe starter på hyggelige 199.900 kroner, mens utstyrsnivået Intens starter på 212.000 kroner. Hjemmelader og montering av den er inkludert i prisen, mens Intense Charge til 220.000 kroner har hurtigladefunksjon som gjør at batteriet lades opp til 80 prosent av sin kapasitet på to timer. Selve batteripakken veier 290 kg, mens egenvekten er på 1.428 kg. Hvis du viser fram fremvisning av vrakpantdokument på din gamle bil, får du 25.000 kr trukket fra i prisen hvis du kjøper Zoe.Her kan du lese Dinsides test av Renault Zoe.