Foto: JAMIESON POTHECARY
Foto: JAMIESON POTHECARYVis mer

Kan en av disse bli Årets Bil 2017?

Tradisjonen tro skal Dagbladet, Dinside og Autofil kåre Årets Bil, denne gangen for 2017. Her er ti av årets kandidater.

Vi har tidligere lansert de ti første kandidatene. Her er de ti neste, og variasjonen er stor.

Fjorårets vinner ble Volvo XC90, som tok over stafettpinnen fra Kia Soul. Tesla Model S vant prisen året før der igjen, men hvem trekker det lengste strået i år?

Det står ikke på utvalget, og det er noe for enhver smak. I motsetning til i fjor, så er det i år flere alternativer med elektrifisert drivlinje, enten du liker en elbil hybridbil, eller en ladbar hybrid.

Kandidatene skal først evalueres for å bli til ti finalister. Disse finalistene kjøres så gjennom en testrunde med evaluering, og i begynnelsen av november kåres den endelige vinneren. Her presenterer vi de neste ti kandidatene. På nett kan du stemme på ditt valg. Lykke til.

STEM PÅ DIN KANDIDAT LENGER NED

Audi Q2

Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer



Nå skal Audi lansere nok et bidrag i Q-serien, som er deres SUV-modeller. Q2 er foreløpig minste versjon, men selv om den har en liten innpakning har den store kvaliteter. Bilen har lang akselavstand, tross sin begrensede lengde, noe som gir rom for et stort indre. Det er også med på å gi bilen gode kjøreegenskaper. Bilen får en startpris på rundt 300.000 kroner, men med riktig motor, automatgir og firehjulsdrift aner vi at bilen kan bli noe dyrere enn godt er. Men, den leverer.
Les test av Audi Q2

Audi Q7 e-tron

Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer



Mange har store forventninger til den ladbare utgaven av Q7, og nå er den her. Kombinasjonen ladbar hybrid og diesel er kun gjort en gang før, av Volvo, og med Q7 er det verdt å spørre seg hvorfor ikke flere gjør det samme på så store biler. Vi har målt forbruket til 0,66 liter per mil, etter at bilen er tom for strøm. Som hybrid går den mye rimeligere, og da gir en ladbar løsning virkelig en god mening, i en bil som med bensinmotor ville krevd over literen per mil. Dermed får den også god rekkevidde, i tillegg til at den har svært gode kjøreegenskaper i denne klassen.
Les vår test av Audi Q7 e-tron

Fiat 124 Spider

Foto: Fiat Vis mer



Nå skal den italienske bilprodusenten hente frem gamle minner om den klassiske 124 Spider. Det gjør de ved å lansere en ny bil med samme navn, en bil som er et samarbeid med Mazda. Basisen er henter fra MX-5, men Fiat har selv valgt å legge siste hånd på verket, noe som gjør at den derfor skiller seg nok fra Mazda MX-5 til ikke bare å bli en kopi. Spørsmålet er om Fiat fortsatt har folkets tiltro, eller som mange år med stillstand settes tilside for begjær. Vi har testet bilen, og kan skrive under på at den er for kjøreglade entusiaster.
Les vår prøvekjøring av Fiat 124 Spider

Ford Ecosport

Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer



Alle vil ha SUV, stor eller liten. Derfor har Ford laget en liten SUV-utgave, basert på Ford Fiesta. Navnet er Ecosport, og bilen har allerede vært i salg i andre deler av verden en stund. Dessverre vil den ikke bli å få med firehjulsdrift, men statistikken forteller at dette heller ikke prioriteres av kundene i denne klassen. Dog har den høyere bakkeklaring, og den har sidehengslet bakdør. Bilen kommer på markedet om ikke lenge, og inngår da i Fords portefølje som lillebror til Ford Kuga.
Les vår test av Ford Ecosport

Hyundai Ionic

Foto: Knut Moberg Vis mer



Ionic blir et svært spennende bidrag fra Hyundai. Bilen skal komme med tre forskjellige drivlinjer, ladbar hybrid, hybrid, eller ren elektrisk. Vi har prøvekjørt sistnevnte, en bil som byr på svært god rekkevidde, med sine 28 oppgitte mil, og til en veldig fordelaktig pris på rundt 240.000 ferdig levert. Vi anbefaler likevel å velge versjonen til 259.000, som har riktig utstyrspakke og fortsatt er svært attraktivt priset. Bilen kommer til landet i disse dager.
Les vår test av Hyundai Ioniq

Kia Niro

Foto: KIA Vis mer



Niro er en crossover, som verken er en SUV eller en stasjonsvogn, men en blanding. Vi har testet hybridutgaven, en bil som fullt lastet med utstyr vil koste 325.000 kroner. Den måler 4,36 meter i lengde og er således en god del mindre enn storebror Sportage. Bagasjerommet oppgis å være 427 liter. Bilen deler mange komponenter med slektningen Hyundai Ioniq, og vil i første omgang arve hybrid-løsningen derfra. I 2017 kommer den også som ladbar hybrid, mens det ikke virker som at den vil bli å få som ren elbil, slik Ioniq gjør. Niro sklir rett inn i segmentet der andre kompakt-SUVer befinner seg.
Les vår test av Kia Niro

Peugeot 3008

Foto: Peugeot Vis mer



Den franske bilprodusenten har allerede vist sin nye 3008 til pressen. I oktober vises den til publikum, under Paris Motorshow, og 20. Oktober har den norgeslansering.
3008 smetter rett inn i klassen for kompakte SUVer. Med små og effektive motorer vil den havne gunstig ut i pris, og importøren ser ikke bort fra at den vil bli priset noenlunde likt med sin forgjenger. Vi har sett bilen, og er spesielt imponert over et interiør som i denne kategorien bil er i særklasse.
Rett fra lanseringen: Peugeot 3008

Renault Talisman

Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer



Endelig kommer det noe spennende fra Renault, med deres Talisman. Dette er en konkurrent til VW Passat og Toyota Avensis, men dessverre for Renault er det noen år for sent. Segmentet er i fall, for mange velger SUV i stedet. Talisman er likevel et etterlengtet tilskudd til en klasse som ser ut til å ha kjørt seg fast i et spor hvor to-tre modeller stjeler mesteparten av kaka. Talisman har egenskaper som kan riste litt opp i dette, og kan velges med firehjulsstyring om du ønsker det. Franskmennene har tradisjonen tro tatt litt andre valg enn sine tyske og japanske konkurrenter. Bilen er allerede på markedet.
Les vår test av Renault Talisman

Toyota RAV4 Hybrid

Foto: TOYOTA Vis mer



Samtidig som Toyota kommer med en oppgradert utgave av RAV4, så har den også fått en hybridløsning. Denne er arvet av slektningen Lexus NX, og består av en 2,5-liters bensinmotor, kombinert med eldrift. Resultatet er en bil som vi har testet til 0,56 liter per mil som faktisk rekkevidde, noe som rett og slett er svært bra for en såpass stor bil.
I tillegg er bilen oppgradert både utvendig og innvendig med både gode og mindre vesentlige endringer. Prisen starter på 355.000 med tohjulsdrift og 393.000 med firehjulsdrift.
Les vår test av Toyota RAV4 Hybrid

Volvo S90

Foto: VOLVO Vis mer



Dette er andre modell ut i rekken fra ”det nye Volvo”, og første modell, XC90, vant tittelen Årets Bil 2016. Kan de gjøre det igjen? Bilen kommer også som en stasjonsvogn, V90, og med riktige motorer har bilen også fått priser som gjør den attraktiv. Det trengs, ettersom den populære 70-serien trenger en arvtaker. På sikt vil bilen også bli å få som ladbar hybrid, noe som vil gjøre godt for utsalgsprisen. Da gjør det heller ingen ting at designen gjør at bilen ser ut som en million dollar.
Les vår prøvekjøring av Volvo S90 og V90

Stem på din kandidat

Hvilken av disse bør bli Årets Bil 2017? (Avsluttet)
Volvo S90/V90(42%) 3229
Fiat 124 Spider(11%) 870
Audi Q7 (9%) 733
Toyota RAV4 Hybrid(7%) 574
Renault Talisman(7%) 568
Peugeot 3008(7%) 527
Hyundai Ioniq(6%) 474
Audi Q2(5%) 393
Kia Niro(3%) 235
Ford Ecosport(2%) 164
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.