Foto: COLOURBOX.COM
Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Kan du gjøre et godt bilkjøp nå?

Har 2010-modellene havnet i uføret, eller er de en gyllen mulighet for gode rabatter etter at 5 års garanti er innført fra 2011?

For akkurat et år siden satte DinSide fokus på garantiordningen for nye biler. To uker senere varslet importøren Harald A. Møller AS innføring av 5 års garanti fra nyttår 2011. Gjennom året har flere og flere bilimportører gjort det samme, og listen er nå komplett. Alle nye biler som er solgt gjennom offisielle kanaler har nå 5 års garanti, eller mer.

I kjølvannet av dette dukker det derimot opp et par problemstillinger som angår deg som kjøper bil.

Vær varsom

Skulle du bli fristet av noen 2011-godbiter som ligger ute for salg på Finn.no, eller tilsvarende, så er det et par vesentlige ting du bør passe på. En god del av disse bilene er importert av enkeltstående forhandlere, men fremstår som nye. Om de har gått noen få kilometer eller ei spiller liten rolle. Bilene er sikkert like gode som de som er ”uåpnet i eske”. Det er det imidlertid ikke sikkert garantien er.

Norge har verdens beste nybilgaranti

Innenfor eller utenfor

Fordi mange av disse bilene er importert av frittstående forhandlere, så faller ikke bilens garanti inn under de samme reglene som en bil som er solgt gjennom det norske apparatet. Dette er nemlig en eksklusiv garanti som dekkes av den norske importøren, noen ganger i fellesskap med forhandlerne deres. Det betyr at biler som importeres på sidelinjen kun dekkes av ordinær fabrikkgaranti, som for de fleste merker er to eller tre år.

En del frittstående forhandlere som importerer biler forteller at også de gir 5 års garanti, men da bør du være ekstra påpasselig med å få dette skriftlig og veldokumentert.

Stor differanse

Intens jakt på de største bruktbilbasene kan gi deg svært gode kjøp.
(bilde hentet fra finn.no) Vis mer


Dersom du likevel velger å kjøpe en 2011-modell fra en frittstående forhandler, og på den måten gi slipp på noen ekstra år med garantidekning, så bør dette gjenspeiles i prisen. En ting er at du kjøper en bil som antagelig har gått noen kilometer. Dette bør gi et rimelig greit fradrag i prisen. At du i tillegg får et par-tre år mindre garantidekning bør føre til et ytterligere prisfradrag i tillegg, og bilen bør derfor være ganske kraftig rabattert i forhold til tilsvarende bil kliss ny fra offisiell forhandler.

Tabbene som ikke dekkes

2011 ikke godt nok

Om du derimot skulle kjøpe en brukt 2011-modell som er solgt ny i Norge, så bør du vel være sikker, tenker du kanskje. Ikke helt, for også da er det forhold du bør sjekke.

Det er ingen hemmelighet at det er lett å kalle en bil som er registrert sent i 2010 for en 2011-modell. Amerikanerne er ramme på dette, og har allerede startet leveransene av 2013-modeller. Dette er i beste fall et gedigent selvbedrag, men i Norge har registreringsdatoen en stor betydning. Er bilen registrert sent i 2010 så kan den kalles 2011-modell aldri så mye. Du får uansett ikke med den nye 5 års garantien, og det bare ved å velge en bil som er registrert noen dager for tidlig.

Altså, i forhold til garantien er det datoen da bilen ble registrert første gang som er vesentlig. Ikke hvilken modell selger sier den er.

Skal, skal ikke

Hva da med 2010 modellene? Vel, det er disse modellene som er de store taperne etter at vi har fått en ny standard med 5 års garanti på nye biler fra 2011. Skal du kjøpe en 2010-modell, så bør den først ha det vanlige bruksfradraget i verdi i forhold til en 2011-modell. I tillegg bør den ha en ytterligere reduksjon i prisen fordi den har to-tre år kortere garantitid i forhold til en 2011-modell.

Hva skal du satse på: Vedlikehold eller reparasjon?

For liten forskjell

Dette er det tydeligvis ikke alle bilselgere som har kalkulert inn i prisen, for på Finn.no er det generelt for liten avstand i pris for en 2010 og en 2011-modell av samme type. I så tilfelle er det langt bedre å gå for en 2011-modell, ikke minst med tanke på den slagkraften du har når du skal selge bilen igjen. Han som kjøper den av deg igjen vil helt sikkert mene det er verdt å betale ekstra for en bil som har nybilgaranti igjen.

Mangelfulle garantiordninger

Et regnestykke

Det er med andre ord ikke bare enkelt å kjøpe nesten ny bil heller. Ta hensyn til forholdene over dersom du skal kjøpe en nesten helt ny bil, uansett om bilen er bruktimportert, demokjørt, eller ble førstegangsregistrert i 2010. Er du bevisst på det, har du et prutningsgrunnlag som faktisk kan gjøre det både lønnsomt og attraktivt å kjøpe en sen 2010-modell, eller til og med en tidlig 2011. Lykke til.


HER FINNER DU LISTEN MED ALLE MERKERS GARANTIVILKÅR