STOR OPPMERKSOMHET: Opel Ampera-e er elbilen som nærmest er på alles lepper om dagen. Foto: Opel 
STOR OPPMERKSOMHET: Opel Ampera-e er elbilen som nærmest er på alles lepper om dagen. Foto: Opel Vis mer

Opel Ampera-e

Kan batteriet virkelig svekkes 40 prosent?

Opel Ampera-e kommer til våren, og det ryktes om kluss rundt garantivilkårene. Her er GMs egen forklaring. 

Opel Ampera-e er kanskje den heteste poteten i bilbransjen om dagen. Norge er det første landet i verden hvor bilen lanseres, en gang i mai.

Med en rekkevidde på over 50 mil er det kun de aller heftigste utgavene av Tesla som kan skilte med bedre rekkevidde.

Mindre interessant ble det heller ikke da de for litt siden offentliggjorde prisen.

For noen uker siden dukket det likevel opp et lite sår som hadde fått smake en bitteliten dose salt.

Uklare garantibetingelser

Norge har kanskje verdens beste beskyttelse av forbrukere generelt, og er i en særstilling når det gjelder garantivilkår for biler. I Norge er standarden fem år, noe ingen andre land i verden er i nærheten av. Nye Opel Ampera-e vil også leveres med fem års garanti, men vil i tillegg ha 8 år for batteriene.

Flere medier har de siste ukene referert til en sak om ordlyden i garantivilkårene på nettopp batteriet til den kommende Opel Ampera-e.

Årsaken er at søstermodellen Chevrolet Bolt, som er ment for det amerikanske markedet, har en ordlyd i brukermanualen som kan skape usikkerhet.

På side 322 i manualen til Chevrolet Bolt står det skrevet at batteriet kan miste så mye som opptil 40 prosent av kapasiteten innenfor garantiperioden på åtte år.

Men bare for å legge til, vi snakker teori og garantivilkår på papiret. Elbiler generelt viser seg å ha langt bedre batterikapasitet over tid enn mange har turt å håpe på.

Derfor føles det enda mindre nødvendig med denne ordlyden i vilkårene.

Dette sier GM selv

Dinside har allerede fått sittet på en runde med bilen som kommer til Norge i mai, og snakket i den forbindelse med hele ledergruppen for utvikling av både Bolt og Ampera-e.

På dette tidspunktet var vi allerede klar over ordlyden i den amerikanske brukermanualen, og spurte like godt de ansvarlige om denne oppføringen.

Pamela Fletcher er ansvarlig for GMs utvikling av elektriske biler globalt. Hun så slettes ikke bort fra at den samme ordlyden kunne bli å finne i brukermanualen for Opel Ampera-e i Europa.

Vil sikre seg: Pamela Fletcher mener det er bedre å sette lavere garantigrense enn å senke oppgitt rekkevidde for oppnå bedre prosenttall for gjenværende kapasitet. Foto: Santa Fabio Vis mer

- Vi mener at den oppgitte rekkevidden bør representere det bilen er i stand til for en kunde i det øyeblikket bilen kjøpes, men er også klar over at batterier kan svekkes over tid. Vi er likevel rimelig sikker på at våre batterier i så måte er blant de beste som finnes, forteller hun - og fortsetter.

- Når vi vet at batterier kan svekkes må vi også ta høyde for dette i garantivilkårene. Et alternativ for å sikre oss kunne vært å redusere oppgitt rekkevidde, for på den måten å kunne økt prosenttallet i garantivilkårene. Det uheldige med dette hadde vært at vi undersolgt den faktiske rekkevidden til de kundene som ønsker å kjøpe bilene, og det syns vi ikke er noe bedre alternativ, svarte Fletcher om saken.

Hva med Europa?

Det er derimot ikke sagt at Opel i Europa er av den samme oppfatningen som Detroit-baserte Fletcher.

Hos tyske Opel er de nødt til å forholde seg til de gjeldende garantivilkårene i hvert av de europeiske markedene.

Vi stilte derfor samme spørsmål til Dr. Ralf Hannappel. Han er direktør for all elektrifisering hos Opel i Europa, og kommer til å ha hendene fulle med Ampera-e i hele 2017, og litt til.

- Vi er klar over ordlyden i den amerikanske manualen, og jobber med disse tingene akkurat nå. Jeg kan ikke her og nå bekrefte at den blir verken lik eller annerledes, men vi skal finne en akseptabel løsning, forteller Hannappel til Dinside.

Løsningsorientert: Dr. Ralf Hannappel (t.h.) forteller til Dinsides Fred Magne Skillebæk at de ønsker å være på linje med andre produsenter, og ser på betingelsene i disse dager. Foto: Santa Fabio Vis mer

Følger Norge etter?

Norge er som sagt i en særstilling når det gjelder garantier på biler, og forbrukervernet er sterkt.

I Norge er det kjent at Ampera-e vil garantere for batteriene i 8 år/160.000 kilometer, men hva med reduksjonen innenfor denne perioden?

Informasjonssjef Stein Pettersen i Opel Norge forklarer:

- Vi ønsker å være åpne ovenfor våre kunder. Det er riktig at under ekstreme forhold, er det mulig at enkelte kan oppleve en reduksjon av batterikapasiteten med mellom 10 og 40 prosent i løpet av garantiperioden på 8 år / 160.000 km. Det er imidlertid greit å ta med i denne sammenhengen, at enkelte av våre konkurrenter ikke gir noen garantier for redusert kapasitet. Vi har erfaring fra over 100.000 Ampera og Volt som ruller på veien. Den viser at våre batteripakker holder svært godt, med svært små endringer i kapasiteten. Derfor mener vi det ikke er noen grunn til bekymring, og mener også at våre batterigarantier er blant bilindustriens beste, avslutter Pettersen.

Men en ting er hva som gjelder for Opel. Tilbyr deres konkurrenter noe mer?

Dette er garantert gjenværende kapasitet for de forskjellige merkene:

  • Hyundai - 70 % / 8 år / 200.000
  • VW - 70 % / 8 år / 160.000 km
  • Mitsubishi - 70 % / 8 år / 160.000 km
  • BMW - 70 % / 8 år / 100.00 km
  • Mercedes-Benz - 70 % / 8 år / 100.000 km
  • Renault - 66 % / 8 år / 160.000 km
  • Opel - 60 % / 8 år / 160.000 km (Foreløpig, kan bli endret.)
  • Peugeot - * / 8 år / 100.000 km
  • Citroën - * /8 år / 100.000 km
  • Tesla - / 8 år / ubegrenset (60kWh er begrenset til 200.000) Merket oppgir garantitid og distanse, men oppgir ikke minimum resterende kapasitet innenfor garantitiden.
  • Nissan - Merket oppgir ikke minimum restkapasitet i prosent, men sier at de garanterer minimum 9 av 12 streker i indikatoren. I teorien utgjør dette 75 prosent, men Nissan anerkjenner ikke denne formen for omregning. Dermed definerer heller ikke Nissan hva de garanterer, kun garantitid og kjørelengde.

* PSA-gruppen (Peugeot og Citroën) har forventninger om at bilene innenfor garantitiden har en gjenværende kapasitet på 80 prosent, men dette er ikke definert i garantivilkårene, og dermed ikke juridisk bindene.

Forbrukrådets klare tale

Ingeborg Flønes er direktør for forbrukerservice hos Forbrukerrådet, og hun er klar i sin tale.

ETTERLYSER UNDERLAG: Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet ber bilbransjen definere bedre hva de garanterer. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

- Det er ikke godt nok bare å garantere, men bilprodusentene må også definere hva de garanterer.

Hun etterlyser derfor bedre opplysninger fra de produsentene som foreløpig ikke oppgir resterende kapasitet. Flyktige løfter om at batteriene vil være mer enn gode nok ved garantitidens utløp er ikke nok.

Det er først og fremst gjenværende kapasitet som er relevant, enten i kilowatt-timer eller i antall prosent av opprinnelig kapasitet. De fleste produsentene oppgir sistnevnte, mens noen altså ikke oppgir hva de garanterer i det hele tatt, bare hvor lenge de garanterer det. Det holder ikke.

Opel oppgir 8 år og 160.000 km som tid, i tillegg til at de oppgir garantert gjenværende kapasitet. Dersom den endelige garanterte restkapasitet skulle bli de pålydende 60 prosent når Ampera-e kommer på markedet, så er det ikke best i klassen, men heller ikke dårligst.

LES OGSÅ:

Her får du den beste garantien
Garanti eller reklamasjon?
Nybilgaranti utenom det vanlige