<b>KAMUFLERT:</b> En ny Corsa er på vei. Vi har kjørt "hemmeligheten". Foto: CHARLIE MAGEE  Foto: Fred Magne Skillebæk
KAMUFLERT: En ny Corsa er på vei. Vi har kjørt "hemmeligheten". Foto: CHARLIE MAGEE Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Kamuflert test: Opel Corsa E

Noen ganger får vi teste biler tidligere enn andre, som her.

Nåværende Corsa har levd siden 2006, og den ble oppgradert i 2010. Nå er en ny bil snart på vei, men bare snart. Den skal først vises for offentligheten i oktober, på bilutstillingen i Paris. Vi har allerede kjørt den, og det på et så tidlig tidspunkt at den fortsatt er kamuflert.

Katta er med andre ord bare delvis ute av sekken.

Nye Corsa blir den femte i rekken siden den første så dagens lys, men tradisjonen tro bruker ikke Opel tall for å vise til generasjon. De bruker bokstaver, så her er de aller første inntrykkene av Opel Corsa E.

Det lille rommet

Sjefsingeniør: Matthias Alt har avsvaret for å utvikle en helt ny serie små motorer innen GM. Foto: Charlie Magee Vis mer


De store forandringene på nye Corsa skjer i det lille rommet under panseret. Her kommer det nyheter som virkelig kommer til å sette Opel, eller GM for den saks skyld, på kartet igjen. Opel er forøvrig gitt oppgaven av GM å lage en helt ny rekke små motorer. GM har selv valgt å ta seg av de store, naturlig nok.

Til nå har merket manglet utslippsnille små motorer, en situasjon som med dette er historie.

Nye Corsa får en helt ny tresylindret 1-liter, en spennende sak som både er sterk, går stille, bruker lite drivstoff, og spytter dermed ut lite CO2. Denne 1,0 ECOTEC-maskinen kommer i to konfigurasjoner, på respektive 90 og 115 hestekrefter, og sistnevnte har et dreiemoment på 170 Nm.

Fords suksess-motor går på tre sylindre

Fått dreisen

Vi kjørte 115-hesteren under denne testen. Samtidig hadde vi også med en utgående modell med 1,4-literen under panseret. Det gir et smertelig godt eksempel på at verden har gått videre, også når det gjelder forbrenningsmotorer. Den eldste hadde rett og slett ikke nubbetjangs til å henge med når det gjaldt.

Den nye 1-literen leverer fullt dreiemoment ved 1800 omdreininger, men allerede fra 1200 føltes den kvikk. Dersom du kjører pent, så ber den deg skifte til neste gir allerede ved 1500 omdreininger, noe som sier sitt.


Peugeot satser på 3

Den nye motoren har aluminiumstopp med fireventilsteknikk, og direkte innsprut. Et hovedpoeng for Opel har vært å gjøre motoren så stille som mulig, og under kjøring var det faktisk flere ganger vi hørte hveset fra turboen, men ikke motoren i seg selv.

For å få til dette har de blant mange andre ting foret opp dysene for å isolere dem fra resten av motoren.

Sammen med denne 3-sylindrede motoren har Opel også konstruert en nødvendig 6-trinns manuell kasse, og de to passer stort sett i alle situasjoner som hånd i hanske. På en av bilene hadde vi en kløtsj som tok for langt ut, men det setter vi på kontoen for justeringer.

Kommer snart: Tidenes raskeste Astra

Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
KJøreglede: Nye Corsa byr på langt mer kjøreglede enn den forrige. I tillegg byr den på bedre komfort i tillegg. Foto: CHARLIE MAGEE
KAMUFLERT: En ny Corsa er på vei. Vi har kjørt "hemmeligheten". Foto: CHARLIE MAGEE Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
Foto: Charlie Magee
Sjefsingeniør: Matthias Alt har avsvaret for å utvikle en helt ny serie små motorer innen GM. Foto: Charlie Magee


Hastigheten avgjør

Det er ikke mange småbiler som har hastighetsavhengig styring, men dette har Opel planer om å sette inn i nye Corsa. I testbilene fungerte dette veldig bra, selv om endringen ikke var av det voldsomme slaget. Likevel var det nok til å hjelpe.

Tilbakemeldingene fra veibanen er også filtrert bort i akkurat passe grad. Det er nok igjen til at du ikke føler deg som en passasjer, både på de komfortabelt oppsatte modellene, og de sportslige. Det er for tiden overflødig å fortelle at servostyringen er elektronisk, noe den er på så godt som alle nye biler som ankommer markedet.

Vi har kjørt BMW med tre sylindre

Kjøreglede

For å virkelig se forskjell på utgående og den nye Corsa, hadde vi også med oss den utgående. Foruten de nye motorene, så ligger forskjellen utvilsomt i chassiset og oppsettet av understellet.

Personlig mener jeg at det ordinære understellet, som Opel kaller Comfort, er det som passer for de aller fleste.

Skulle du ønske stivere oppsett, så vær så god, men på en så liten bil som dette er det minimalt med fjæringsvei.

Å sette opp et slikt understell til å bruke mindre av denne fjæringsveien, er nødt til å gå utover komforten i den andre enden. Det viser seg spesielt godt på den nye generasjonen Corsa E, som er blitt en kjempestor porsjon bedre enn den utgående. Og da er det interessant å tenke på at dette er med de samme vitale mål som forgjengeren.

Blant annet har alle modeller nå fått bedre returdemping, noe som utgjør mye av forskjellen. I praksis krenger den langt mindre, noe som gjør at du som fører får mindre å kompensere for. Alt er mer direkte og føles ærligere.

En amerikansk slektning

Senket tyngdepunkt

Tyngdepunktet er også senket en del, som om bilen i seg selv ikke er særlig lavere. Hjulgeometrien er endret til noe som virker å være bedre, blant annet med hjelp av en helt ny fremvogn.

Selv om bakvognen fortsatt består av torsjonsaksel, så er også hele denne enheten ny. Det merkes godt, for nå takler bilen traverser og andre uhumskheter i veibanen langt bedre, selv om torsjonsaksler aldri kan bli det optimale. Noe annet er likevel ikke å finne i en bil som dette.

KJøreglede: Nye Corsa byr på langt mer kjøreglede enn den forrige. I tillegg byr den på bedre komfort i tillegg. Foto: CHARLIE MAGEE Vis mer


Like stor

Størrelsen har ikke vært et viktig tema for Opel når de skulle lage denne nye modellen.

-Vi kunne endret akselavstanden et par millimeter eller så, men ettersom den kjører samme plattform som forgjengeren, så lot vi den være lik, forteller Dr. Matthias Alt, en av ingeniørene fra Opel.

Han legger til at dette gjelder de øvrige målene også. De små endringene som likevel kommer kan skyldes en list, eller andre uviktige detaljer. Nye Opel Corsa blir nærmest identisk sin forgjenger i ytre mål.

Evolusjon

Nye Corsa blir heller ingen visuell revolusjon. Vi står der med den nye sammen med den eksisterende. Kamuflasjen gjør at vi må føle oss frem for å finne det som ligger under, og på den måten sammenligne med den utgående. Veldig mye er likt.

Formen er den samme. Det samme med detaljer, som dørhåndtak, trekantvinduet i fordørene, og flere andre elementer. I det store og hele tyder mye på at det strukturelle og underliggende er helt likt.

Det som er utvendig skiller mest, er lyktene foran og bak, speilhusene, og noen kantlinjer her og der. I gamle dager kvalifiserte såpass små endringer til betegnelsen «facelift», men i dag er det mer vanlig i bilbransjen å gjøre mange små evolusjoner fremfor en revolusjon hvert syvende år.

TILDEKKET: Jo da, vi har sett interiøret, men ikke tro vi fikk ta bilde av det. Foto: CHARLIE MAGEE Vis mer


Stor forskjell

Tro likevel ikke at nye Corsa er som den forrige. Det er veldig store forskjeller her også.

Det starter allerede når du åpner døren. Interiøret er langt mer påkostet, selv om vi måtte løfte på en mengde matter for å se detaljene. Nå er det nye materialer med en finish som gir en langt bedre kvalitetsfølelse enn tidligere.

Dørpanelene er polstret, det samme med øvre del av dashbordet. Frontpanelet i dashbordet er lakkert, på samme måte som i Adam. Foreløpig har vi kun sett dem i grå metallic og sort, men det skulle ikke forundre om Opel planlegger enda spenstigere fargeutvalg.

Resultatet gir en bedre følelse, og det er ikke lenger forbundet med billig å kjøpe rimelig.

Småbiler byr på mer og mer av det samme som i de større. Ikke minst merkes dette på utstyrsnivået.

Full pakke

Opel lar oss se og kjøre bilen, vel og merke med kamuflasje. Utover dette er de svært tilbakeholdne med ytterligere informasjon. Hva vil bilen få av sikkerhetsutstyr?

Vi leter oss frem på egenhånd.

Bilene vi får kjøre er de kommende Cosmo og Sport-linjene. Nå vet vi likevel at den norske importøren syr sammen og lager egne pakker, som stort sett består av langt mer utstyr enn i Tyskland.


Av utstyret vi klarte å finne som i det minste er tilgjengelig fant vi blant annet følgende:

  • Automatisk fartsholder
  • Avstandsvarsler til bilen foran, med lyd- og visuell varsling
  • Skiltgjenkjenning
  • Filskiftvarsler
  • Dekktrykksvarsler (TPMS)
  • Start/stopp-funksjon
  • Parkeringsassistent (automatisk)
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • Ryggekamera
  • Stor skjerm i midtkonsollen med applikasjonsløsninger
  • Stor info-skjerm mellom instrumentene
  • Denon stereopakke, med delte høyttalere i dørene
  • Navigasjon
  • Norsk meny
  • 4-veis justerbart ratt
  • Varme i ratt
  • Sportsstoler
  • Skinnseter

I tillegg har den naturligvis alt det som nå er vanlig på enhver bil, som klimaanlegg, varme i setene, elektriske vinduer, elektrisk justerbare speil, og alt det der.

Nye Corsa E skal som sagt vises på bilutstillingen i Paris i begynnelsen av oktober. I slutten av oktober starter salget, og de første kundene vil få bilene sine mot slutten av året.