<b>VIND I HÅRET: </b> Det er mye takløst å velge mellom. Foto: AUTOFIL
VIND I HÅRET: Det er mye takløst å velge mellom. Foto: AUTOFILVis mer

Kabrioleter til 100.000 kroner

Har du drømt om en kabriolet? Her ti gode kjøp som ikke koster skjorta.

Det finnes ikke bedre måter å nyte sommerturen på enn i en kabriolet. Vinden i håret, mens fuglekvitteret og blomsterlukten bombarderer sansene dine og gir deg full sommer bak rattet.

Vel, denne lykken er høyst oppnåelig.

Toppløs-salget fikk en skikkelig oppsving på slutten av 80-tallet da VW Golf, Ford Escort, Peugeot 205 og ikke minst Mazda MX-5 kom på markedet. De var billige og bød på brukervennlighet og kvalitet.

Senere har utvalget blitt enormt, mens interessen rundt kabrioleter har sunket. Dette til tross for at de er blitt bedre enn noen sinne. Flere er kommet med foldbare ståltak de siste årene, noe som gjør de til året-rundt biler.

Få kilometer

Fordelen med kabrioleten er egentlig ulempene. Trange bakseter, lange dører som føles litt tungvinte i parkeringshus og stofftak som gjør vasking vanskeligere. Dette gjør at kabrioleten blir den kule nummer to-bilen som ikke får de tunge jobbene i huset.

Stasjonsvogna eller SUV-en tar hånd om møkkete unger til og fra barnehage, skole og trening. Kabrioleten blir kjørt lite og stelt bra med. Det ser man lett på bruktbilannonsene også. Du får bra biler for små penger. Dessuten er de ofte pent kjørt.

Statens Vegvesen og NAF i Norge har dessverre dårlige statistikker, så vi har sett til Tyskland og Sverige for å finne informasjon om feil og mangler.

De samme ulempene

De åpne bilene, i alle fall de som er åpne løsninger av allerede eksisterende modeller, har de samme ulempene. De er tyngre, føles noe latere og mister noen ganger noe av kjøreegenskapene.

Lekkasjer rundt vinduer og skjøter kan også forekomme og flere av modellene har vinduer som går noe ned hver gang du åpner dørene. Altså mulige problemer.

Sjekk også selve taket før du kjøper en. Defekt taktrekk eller mekanisme kan koste deg dyrt.

Velg nyest mulig

Med mindre du vil sponse ditt lokale verksted, er det greit å finne en så ny bil som mulig. Styr også unna de med mest kilometer på telleren.

Alt over 120.000 kilometer betyr bytte av slitedeler som bremser, støtdempere, fjærer, foringer, endeledd, registerreim og eksosanlegg.

Våre eksempler er en smule over i pris hva overskriften antyder, men gir en indikasjon på hva du får for pengene.

Husk at det er lov å prute på pris, og at dette er enklere på kabrioleter enn på andre biler. Det er få kjøpere og bilene er vanskeligere å selge.

BMW 3-serie

Eksempel fra Finn: 318CI — 2003 — 106.000 km — 114.997 kr

SOBERT: BMW 3-serie er en klassiker som aldri vil gå av moten. Foto: JOGRIM AABAKKEN Vis mer


Mange mener BMW 3-serie fra 2000 til 2006 har de lekreste linjer noen sinne, spesielt som Coupé og kabriolet.

Les full test av BMW 320CI

Innstegsmodell er 318 (150 hk) og modellen fås i en rekke bensinvarianter med seks sylindre (320 med 170 hk, 325 med 192 hk, 330 med 233 hk og toppmodellen M3 med 342 hk). Den fås også med diesel som 320Cd (150 hk) og 330Cs (204 hk).

Bilene fås fra 70.000 til nærmere 500.000 for de peneste M3-modellene. Stort sett alle er velutstyrte og de nyere utgavene har gjerne både Xenon, klimaanlegg og antisladdsystemer. Mange er entusiastbiler, er godt holdt og har forholdsvis lav kilometerstand.

Har du heller lyst på etterkommeren?

Bilene er godt sammenskrudd og har kjøreegenskaper som tåler sammenligning med nyere biler. Firehjulsdrift ble tilgjengelig i 2001.

Nå heter den 4-serien. Vi har testet den.

Hvor bra er den?
Euro NCAP gav sedanversjonen fire stjerner i 2001. Bilprovningen skriver: Klarer seg gjennomsnittlig, uansett motoralternativ. Mange anmerkninger på lenkearmer, først og fremst på firesylindrede biler. Vi Bilägare skriver: Hele karosseriet er galvanisert, bra hulromsbeskyttelse og hele undersiden sprøytet med beskyttende PVC-lag. (BMW bruker plast til drivstofftank og bensinrør.)

Fiat 500

Eksempel fra Finn: 1,4 sport — 2010 - 70.000 km — 100.000 kr

FIAT 500: Du får en nesten ny bil for 100.000. Foto: AUTOFIL Vis mer


Her har du mulighet til å få ganske ny bil til lav pris. Den ble lansert i 2009 og selges ennå. 500 fås med 1,2 liter på 68 hester, 1,4 på 100 og toppmodellen Abarth med 138 hk.

Dette er ingen ekte cab, men har taksider og stolper med et elektrisk tøytak på skinner som gir deg vind i håret. Fiat kjører ublygt sjarmerende retrolinjer fra femtitallet, og det er mest kvinner å se bak rattet.

Dette skrev vi da den kom:

Skal du være skikkelig retro, velger du en nyere Twin Air, altså utgaven med tosylindret motor, slik originalen hadde. Den er kvikk nok for den lette bilen. Det er derimot ikke 1,2-literen. Sportversjonen med 100 hk funker derimot bra. Bilen er kvikk i byen med egen knapp for lett styring, men kjøreegenskapene er ikke sportslige.

Hvor bra er den?
Euro NCAP gav modellen med fast tak fem stjerner i 2007, men den floppet totalt i en amerikansk krasjtest der man kun kolliderer med 25 prosent av fronten.
DEKRA mener bilen er over gjennomsnittet bra. Kun småfeil med lamper, rust og lekkasje på eksosanlegget og slitte bærearmer. Vi Bilägare gir karakteren to (av fem mulige) på rustbeskyttelse. Innvendig beskyttelse finnes ikke. Doble plater i front, dårlig PVC-beskyttelse under og flere rustfeller.

Ford Focus CC

Eksempel fra Finn: 1,6 — 2010 — 105.000 km — 119.997 kr

FORD FOCUS CC: Kjøreglad med plass i baksetet. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer


CC kom i 2006 og ble solgt til 2011. En litt glemt helårsbil med metalltak. Det gir varm og støyfri bil de 11 månedene du kjører med taket oppe. Ulempen er et litt eiendommelig framoverlent utseende for å få plass til taket når det er nedslått.

Les hele testen av Focus CC.

Ford Focus er kjent for bra kjøreegenskaper, det gjelder også CC, til tross for nærmere 200 kilo ekstra vekt. Stivere ruteramme, bjelker i gulvet og ei plate bak baksetene gjør den stiv og trygg. Du får den med 1,6 og 2,0 bensin og 2,0 diesel. Sistnevnte er det beste valget.

Heller lyst på Focus med 300 hester?

534 liters bagasjerom med taket oppe gjør den praktisk også.

Hvor bra er den?
Euro NCAP har gitt firedørsversjonen fem stjerner. De tidligste modellene sliter med utett tak, elektronikkproblemer, klimaanlegg, bremse-gnissing og ulyder.

Vi Bilägare gir den to av fem i rustbeskyttelse. Den har ikke heldekkende liminger i dører og luker, ikke heldekkende PVC-beskyttelse under bilen, den har dårlige innerskjermer bak, karosseriskjøt i kanalen og mange ubeskyttede skjøter.

Mini Cabrio

Eksempel fra Finn: 1,6 — 2005 — 82.000 km — 91.580 kr

MINI CABRIO: BMW står for produksjonen og har sikret morsomme kjøreegenskaper. Foto: AUTOFIL Vis mer


Dette er kanskje den hippeste og mest kjøreglade cabrioleten du kan kjøpe deg. Mini Cabriolet kom ikke før i 2004 og fulgte ikke Mini Hatch sin livssyklus. Hatch kom nemlig med ny modell i 2007 (du ser det best med at grillen ikke går så langt ned på støtfangeren), mens Mini Cabriolet ble produsert frem til og med 2008.

Les full test av bilen her.

Du må ned på de tidligste modellene for å få bil til 100.000 kroner. Mini er påkostet med flere lags tak og bakrute i glass med varmetråder. Du får den med 1,6 liter med og uten kompressor på 120 hk og 175 hk.

Mini lager også toseters cab.

Hvor bra er den?
Euro NCAP gir Mini med tak fem stjerner, men ADAC mener rullebeskyttelsen er for dårlig på den åpne versjonen.

DEKRAs rapporter viser at den er på gjennomsnittet. Motorene bruker mer olje og sliter bremser mer enn gjennomsnittet. Rustne bremserør, og feil på høyderegulering på lys er gjengangere.

Vi Bilägare er gjennomgående fornøyd med rustbeskyttelsen, men advarer mot at slitebeskyttelsen under ikke er heldekkende og at plastskjermer og innerskjermer kan samle skitt. Hele karosseriet er også laget i stål, noe som betyr rust.

Mazda MX-5

Eksempel fra Finn: 1,8 — 2004 — 71.500 km — 120.000 kr

MAZDA MX-5: Den mest kjøreglade billig-caben du får Foto: MAZDA Vis mer


Mazda MX-5 i andre generasjon ble produsert i tidsrommet 1998-2005 og skiller seg fra forgjengeren med vanlige lykter. Med godvilje kan den gi assosiasjoner til Jaguar XK.

Lest full test av Mazda MX-5 Sport.

Den ble levert med både 1,6 liter på 110 hk og 1,8 Sport på 146 hk. Sistnevnte har variable kamaksler og oppleves som kvikk i den lette bilen.

Sjekk disse to konkurrentene.

Vil du ha det moro, går du for den sprekeste. Den har strammere understell, større bremser, større hjul, diffsperre på bakakselen, 6-trinns girkasse og sportsstoler. Dette er en ekte roadster med lett overstyrende kjøreegenskaper, og blir hyllet av noen få entusiaster verden over for sine artige kjøreegenskaper og gode kvalitet.

Hvor bra er den?
Euro NCAP gav bilen fire stjerner i 2001. Bilprovningen hevder dette er en av de beste bilene i statistikken. MX-5 har så å si ingen feil og de holder prisene bra. Dårlige pluggledninger forekommer og om du må bytte kalesje er dette billig.

Mercedes SLK 200

Eksempel fra Finn: SLK 200 — 2001 — 88.000 km — 112.000 kr

MERCEDES SLK: SLK var blant de første som kom med ståltak i nyere tid. Foto: HENNING SUND Vis mer


Mercedes var en av de første moderne kabrioleter som gjeninnførte metalltak, og dermed skapte en trend da den ble lansert i 1996. Den ble ikke avløst før i 2004. Kjøreegenskapene er utmerket. Den ligger stabilt på veien og tåler å presses hardt.

Dette mener vi om Mercedes SLK 200

ESP var standard allerede i 1998, så det er en fin vinterbil. Du fikk den som 200 (138 hk) 200 kompressor (165 hk) 230 kompressor (196, senere 200 hk) og 320 med 221 hk. I 2001 toppet man det med SLK 32 AMG med 354 hk.

Slik er nyeste SLK med 5,5 liters V8!

For 100.000 får du kun den billigste, så du må se etter en gammel bil. Mange av bilene er brukt mye, så du må lete en stund for å finne en fin entusiastbil med lav kilometerstand.

Hvor bra er den?
Euro NCAP gav den fire stjerner. Bilprovningen mener den er mye bedre enn gjennomsnittet og rustbeskyttelsen er mye bedre enn på samtidens E- og C-klasse, men rust finnes på kantene til caben, hjulbuer og baklukens kanter.

Motorene har kamkjede, så du trenger ikke tenke på bytte. De første modellene lakk vann i taket. Det er sikkert fikset på garanti. Om taket ikke går ned, kan det bli dyrt. Da blir det ofte vajer- og microbryterbytte. Automatkasser som ikke girer opp har også forekommet. Det løses med ny programvare, men det koster litt.

Peugeot 207 CC

Eksempel fra Finn: 1,6 — 2008 — 39.000 km — 110.000 kr

PEUGEOT 207CC: Nesten ny bil for småpenger. Foto: PEUGEOT Vis mer


Peugeot har hatt et eventyrlig kabrioletsalg. Utvalget er enormt på Finn.no. Du får relativt ny bil for småpenger, men vi går for den nyeste.

Dette mente vi da den var ny.

207CC var på markedet fra 2007 til 2012 og var tilgjengelig med 1,6 hDi (120 hk) eller 1,6 Vti (122 hk). Bilen er kjøreglad og kvikk og ser passe tøff ut. Du har et par nødseter, men de er best for barn over setestadiet.

Ønsker du å gå et hakk opp, har de også den noe større 307 CC. Ikke alle mener den er like pen med taket på.

Les test av 307 CC.

Hvor bra er den?
Euro NCAP gav 207 fem stjerner i kollisjonstest. Gjennomgående er bilen bra, men ESP har streiket. Skrikende forbremser, sprekker i stofftrekket, defekte ryggesensorer og kontakbrudd i baklys har forekommet.

Vi Bilägare gir den bare to for rustbeskyttelse. Ingen innvendig behandling av bjelker, dører og luker. Dårlig liming av panser og bakluke. Undersiden har flere utettede skjøter, ekstra kritisk er den utvendige skjøten på kanalene. De har også spart på lakken på flere steder, blant annet på dørenes underkant.

Renault Megane CC

Eksempel fra Finn: 1,6 -2007 — 85.000 km — 115.000 kr

RENAULT MEGANE CC: En linjelekker franskmann med god kvalitet. Foto: AUTOFIL Vis mer


Renault hadde en relativt bra suksess med sin linjelekre Megane CC. Den ser bra ut, selv med ståltaket på og er en skikkelig året rundt-bil. Den er ikke den mest spennende å kjøre, men har et brukbart baksete.

Bilen var i markedet fra 2002-2009. Den er tilgjengelig med 1,6 og 2-liter bensin, samt 1,9 diesel med enten 106 (senere erstattet av 1,5 cdi) eller 130 hk. Du får også en 2,0-diesel med 150 hk. For 100.000 må vi ned på minstemann, som egentlig er litt for svak.

Les full test av 1,6 litersversjonen.

Bilen fikk ny front og små endringer i 2006, som kan være greit å få med seg.

Hvor bra er den?
Renault har lenge vært i front på sikkerhet, og den fikk solide fem stjerner i 2004.

Vi har også teset 1,5 diesel.

Rustbeskyttelse er også tatt på alvor. Vi Bilägare gir den fem poeng. Den inneholder svært få rustfeller, er 98 prosent galvanisert og kanalene er uten skjøter. Understellet er flatt og nesten uten skjøter og behandlet med et tykt slitelag.

DEKRA er ikke like fornøyd. Den er på gjennomsnittet, men dårligere på understell og elektronikk.

Smart Fortwo Cabrio

Eksempel fra Finn: 0,8 CDI — 2010 — 37.500 km — 79.900 kr

SMART FORTWO: En ren toseter og smidig i bytrafikken. Foto: AUTOFIL Vis mer


Du tror du har sett den i en evighet, men Smart kom med helt ny bil fra innerst til ytterst i 2007, og den produseres ennå.

Fortsatt med eksakt samme konsept, en toseter med en 800-kubikks diesel eller tre versjoner av en 1-liters bensin (71 hk, 84 hk eller 101 hk) under bagasjerommet.

Slik er den sprekeste versjonen.

En kvikk bybil med automat, som paradoksalt nok er mest komfortabel på landeveien. Den ble 20 centimeter lenger og mistet samtidig muligheten til å parkere på tvers på parkeringslommene. Bilene er ikke alt for dyre som nye, og du kan ha den i mange år før du taper så mye som 50.000 kroner på den. Altså et billig alternativ om du ikke trenger plass til mange.

Hvor bra er den?
Euro NCAP ga bilen fire stjerner i 2007 og DEKRA gir den veldig gode skussmål. Den er langt bedre enn gjennomsnittet på det meste. Rust er ikke Smarts største problem. Mye av bilen er utskiftbare plastpaneler.

VW Beetle

Eksempel fra Finn: 1,4 16v -2005 — 54.900 km — kr 84.999

VW BEETLE: Retroform, bygget på Golf-plattform. Foto: AUTOFIL Vis mer


VW gikk skikkelig retro da de lanserte New Beelte basert på Golf-plattformen i 1998. Kabriolet-utgaven kom i 2003 og ble produsert til 2011. En sjarmklump som på grunn av proporsjonene har en sitteposisjon lenger bak enn i Golf og dermed mikroskopisk plass i baksete og bagasjerom.

Vi har testet 102-hesteren.

Beetle finnes med fem motorer. Det begynner med 75 hestekrefter og er innom 102 og 115 på vei til 150, som er den sterkeste bensinmotoren. I tillegg finnes det en dieselmotor med 90 hestekrefter. I Norge har majoriteten valgt 1,4 og 1,6 liter. Dessverre er akkurat de bilene ganske late.

Den har trygge kjøreegenskaper og med ESP finner den ikke på mange krumspring.

Hvor bra er den?
Euro NCAP gav den fire stjerner i kollisjonstest. Det er lite feil med bilene, stort sett det vanlige. A/C kompressorene, vindusheiserne, coilpakkene til 1,8 t og turboene til 1,9 TDI, automatkasser og vannpumper kan være svakhet. Toliteren er kjent for å bruke litt olje, ifølge eiere på forskjellige forum.

Disse bilene kjøper du nye
ModellPris fra
Aston Martin V8 Vantage1.999.799
Aston Martin Volante3.469.700
Audi A3/S3373.900
Audi A5/S5502.000
Audi TT435.300
Audi R81.877.300
BMW 2-serieIkke fastsatt
BMW 4-serie550.900
BMW 6-serie1.196.100
BMW Z4421.500
Citroen DS3234.000
Ferrari California 
Ferrari 458 Spider 
Ford Mustang Cabriolet 
Fiat 500209.900
Jaguar F-Type1.124.900
Jaguar XK1.441.900
Koenigsegg CC8s 
Maserati Grancabrio 
Porsche Boxster681.000
Porsche 9111.383.000
Smart Cabrio172.400
Mercedes SLK494.000
Mercedes E-klasse567.500
Mercedes SL1.187.500
Nissan 370Z891.000
VW Golf338.200
VW Beetle293.200
Mazda MX-5286.200
Lamborghini Aventador Roadster5.490.000
Morgan 3-wheeler556.100
Morgan Classic531.100
Morgan Aero 
Mini One260.400
Mini Roadster279.200