Kabriolet-opplevelse, motor og kjøreegenskaper

Eos tilbyr kabriolet-opplevelser for enhver smak og kan leveres med flere fine motoralternativer. Komforten er høy, men skarpe, greske svinger var ikke noe for Eos.

Vis mer


Volkswagens modell-palett består i dag nærmest utelukkende av velkjørende modeller. Derfor lot vi oss overraske over Eos, som raskt viste seg å være en utpreget understyrer. Våre testeksemplarer gled i hvert fall på forhjulene så snart vi ga på litt ekstra i svingene, noe som effektivt tok kål på kjøregleden.

Vi kan ikke forstå at Volkswagen med vilje har laget en bil som understyrer så mye som Eos gjorde på greske landeveier. Og når vi vet at forhjulsopphenget kommer fra Golf og bakhjulsopphenget fra Passat - begge velkjørende modeller - blir det hele svært merkelig.

Har gresk asfalt skylden?

Vis mer


Vi velger derfor foreløpig å tro at det ikke er Eos det er noe feil med, men de greske veiene. Det regner nemlig svært sjeldent i Aten og omegn, noe som betyr at pollen, dieselpartikler, dekkrester og oljesøl får god tid til å feste seg i asfalten. Samtidig bruker grekerne en asfaltblanding som er langt mer finkornet enn den vi bruker her i landet, noe som gjør veiene glatte også når de er tørre. Inntil vi har testet Eos på norske veier velger vi derfor å la tvilen komme tiltalte til gode.

Mykt forhjulsoppheng

Det vi imidlertid er sikre på, er at Eos med fordel kunne hatt et stivere forhjulsoppheng - fremvognen krenger rett og slett mer enn ønskelig. Vi er selvsagt klar over at vi her snakker om en fireseters kabriolet og ikke en toseters roadster med sportslige ambisjoner. Likevel tør vi hevde at et noe stivere forhjulsoppheng hadde gjort bilen godt.

Lettkjørt

Vis mer


Ved kjøring i moderate hastigheter gjør imidlertid Eos et svært godt inntrykk. Bilen er generelt lettkjørt, triller lett og oppleves samtidig som svært godt sammenskrudd. Ulyder er fraværende både med og uten tak og en relativt direkte styring bidrar til å gi en høy kvalitetsopplevelse. Det samme gjør de fast stoppede sportssetene.

Lun kupé

Det som imponerer minst like mye, er bilens evne til å styre luftstrømmene utenom kupeen. Med vinduene hevet er vind- og støynivå behagelig lavt og hvis man i tillegg hever en liten vindskjerm som vanligvis skjuler seg i toppen av tverrliggeren, forsvinner i tillegg de fleste antydninger til vindprovosert dissonans. Det betyr i praksis at man kan klare seg godt uten den store vindskjermen som tilbys som ekstrautstyr. Og det er fint, for sistnevnte koster 2.650 kroner og hindrer i tillegg adgangen til baksetene.

Vanskelig kombinasjon

Vis mer


Eos er altså svært lun, samtidig som bilen gir en fin, åpen og luftig kabrioletopplevelse. Denne kombinasjonen er vanskelig å oppnå og viser at Volkswagen-ingeniørene har gjort en grundig jobb. Den som har lyst på mer fartsvind kan selvsagt bare felle ned de fire siderutene, noe som kan gjøres via en enkelt knapp.

Lekker tak-knapp

Når vi først er inne på knapper benytter vi også anledningen til å skryte av den lekre tak-betjenings-knappen. Denne aluminiumsknappen er formet som en bue, og omslutter knappen for betjeningen av soltaket. Bare så synd at Volkswagen har valgt å programmere knappen "feil". Mens man i alle andre kabrioleter med tilsvarende knapper trekker knappen opp for å få taket av - må man i Eos trykke knappen ned.

Fire motoralternativer i Norge

Vis mer


Eos leveres i utgangspunktet med fem motoralternativer, men den norske Volkswagen-importøren har av forståelige årsaker valgt å kutte ut det råeste alternativet - en 3,2-liters V6-motor som yter 250 hestekrefter.

1.6 FSI

Det mest økonomiske alternativet kalles 1.6 FSI, og er som navnet tilsier en 1,6-liters motor. FSI står for direkte innsprøytning og bensinmotoren yter 115 hestekrefter. Vi fikk dessverre ikke testet denne motoren, men antar at den vil holde fint for den som ikke er altfor opptatt av akselerasjon.

2.0 FSI

Vis mer


Neste alternativ er 2.0 FSI, som yter 150 hestekrefter. Denne motoren fungerer fint i Eos og gir tilstrekkelig akselerasjon til at bilen aldri oppleves som treg. I likhet med 1.6 FSI leveres også 2.0 FSI med en sekstrinns manuell girkasse, som i våre testeksemplarer fungerte utmerket.

2.0 TFSI

Kraftigste bensinalternativ her i landet blir 2.0 TFSI, som er samme motor som vi kjenner fra Golf GTI. Det betyr blant annet 200 hestekrefter, 280 Nm og 0 til 100 på bare 7,8 sekunder. Med denne motoren under panseret blir selvsagt bilen sprek, men den som forventer samme tempo som i Golf GTI vil bli skuffet. Eos 2.0 TFSI veier nesten 200 kilo mer enn Golf GTI, noe som merkes godt.

2.0 TDI

Vis mer


Tradisjonelt har kabriolet vært synonymt med bensinmotorer, men denne historiske trenden er i ferd med å snu. Volkswagen er blant dem som nå har valgt å tilby dieselmotor i sin nyeste kabriolet. EOS 2.0 TDI har en kraftig 140-hesters dieselmotor under panseret, noe som skulle gi garanti for mer enn nok kraft. Vi rakk imidlertid dessverre ikke å teste dette motoralternativet. 2.0 TDI kan forøvrig i likhet med 2.0 TFSI leveres i kombinasjon med Volkswagens såkalte DSG-girkasse. Denne superraske, halvautomatiske girkassen vil imidlertid først bli tilgjengelig til høsten.

Men hvordan er Eos-interiøret? Bakseteplassen? Utstyrsnivået? Og - ikke minst - prisene? Vi gir deg svarene her.