<b>OVERVÅKER:</b> Henrik Roshauw (t.v) og Geir Petter Gjefsen følger kontinuerlig med for å luke ut brukere med uærlige hensikter. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
OVERVÅKER: Henrik Roshauw (t.v) og Geir Petter Gjefsen følger kontinuerlig med for å luke ut brukere med uærlige hensikter. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Juks og bedrag

Å kjøpe bil er forbundet med fare for å bli svindlet. Hvordan opererer egentlig svindlerne?

Finn.no er Norges definitivt største markedsplass på nett. Ingen andre kanaler for omsetning av biler kan vise til tilsvarende antall salgsobjekter.

I skrivende stund ligger det 65.000 biler til salgs ut fra Norge, 300 biler som står i utlandet, pluss 3.500 bobiler og en mengde nyttekjøretøy.

I 2013 rullerte det 580.000 annonser kun på bil gjennom systemet hos Finn.no, og et sted opp mot 25 prosent av annonsene ble reprodusert.

Med så stor pågang på både salgs- og kjøpssiden er dette automatisk et eldorado for kjøpere og selgere med uærlige hensikter. Finn.no er blitt et svindlernes Paradis, og bilkjøp troner helt øverst på klagetoppen hos Forbrukerrådet.

Metodene er mange og endrer seg stadig. Svindlerne blir stadig mer utspekulert, og hos Finn er det en egen avdeling som jobber med forbrukertrygghet. Her jobber fem personer på heltid for å stikke kjepper i hjulene for de som urettmessig forsøker å sko seg på andre.

Mest småbeløp

Terskelen for hva som kan kalles svindel er varierende. Dersom en kjøper har fått et produkt som ikke virker tilfredsstillende, er ikke dette det samme som å bli svindlet. Ordinære forbrukertvister ses med andre ord ikke på som svindel hos Finn, naturlig nok.

- Forbrukerne har lett for å ty til ordet svindel med en gang de ikke er tilfreds med kjøpet, forteller leder for forbrukertrygghet hos Finn, Geir Petter Gjefsen.

Han mener at kundene må skille mellom et dårlig kjøp, og en bevisst intensjon om ikke å levere varen man betaler for.

Slik gjør du et sikkert bilkjøp

Flere filtre

Det lagt inn flere forskjellige filtre som skal sikre brukernes interesser. Tidligere fikk man se et antall telefonnummer før man måtte SMS-verifisere seg. Dette er endret, og nå må det en SMS-pålogging til fra første telefonnummer, men til gjengjeld får man mulighet for å se flere telefonnumre.

Hver gang en bruker legger inn en annonse, så foretas det alltid en automatisert annonsekontroll. Dersom denne kontrollen viser avvik vil annonsen gå videre til en manuell kontroll. Også når det gjelder betalingsløsninger finnes det utfordringer.

- Vi jobber med stadig nye løsninger som skal sikre pengene enda bedre, forteller forretningsutvikler for Finn Bil, Henrik Roshauw.

Stadig flere kjøper bilen på nett

Den falske selgeren

MANGE METODER: Svindlerne tyr til stadig smartere metoder. Det gjelder å være på vakt. Foto: PER ERVLAND Foto: COLOURBOX Vis mer


Han later som han har noe å selge, men har ikke varen. I slike tilfeller er det stort sett rimeligere kapitalvarer det handles med, som mobiltelefoner og tilsvarende. Kundene har naturlig nok mindre sperrer for å sende penger på forhånd når beløpene er relativt lave. Når det gjelder bil er terskelen for å sende penger langt høyere, og kjøperen benytter ofte sikrere metoder.

- Vi har faktisk hørt om grove episoder hvor svindlerne har truet til seg bilen og stukket av når de har møtt selgeren. Andre tilfeller er at de aldri kommer tilbake fra prøvekjøringen, forteller leder for forbrukertrygghet i Finn, Geir Petter Gjefsen.

Husk: SMS gjelder som bindende avtale

Den falske kjøperen

Han henvender seg til selgeren, men er ofte veldig skeptisk, og ber om mer dokumentasjon. Det kan eksempelvis være kopi av vognkortet. Det er nå tilfeller hvor den falske kjøperen benytter kopien av vognkortet videre i et forsøk på å selge den gjeldende bilen, som ikke engang er hans. Her bytter svindleren altså side av bordet fra å være en falsk kjøper til å bli en falsk selger.

- Man bør som selger være veldig varsom med hva man gir fra seg av dokumentasjon, og felles for all handel at dersom avtalen virker for god til å være sann, så er den som regel det, mener Gjefsen.

I en periode var det veldig mye utlendinger som gjorde sine fremstøt mot bruktmarkedet i Norge, men det burde ringe en bjelle når utlendinger ønsker å kjøpe biler i Norge, et land hvor biler fremstår som rådyre på grunn av avgiftsnivået.

- Vi er svært glade for at brukerne sier fra via kundeservice når de blir lurt eller svindlet, ja, faktisk om de så bare har en mistanke. Dette er med på å hjelpe oss i arbeidet med å avdekke både svindlere og metodene de bruker, oppfordrer Roshauw.

VÅR GUIDE TIL BRUKTBILKJØP

Hvitvasking

Bil er i grunnen et ypperlig redskap for å hvitvaske penger. Av erfaring vet de i Finn at det er en del tilfeller hvor kjøper får tilbud om ekstra betalt dersom de tar imot store kontantbeløp. Det har også skjedd at selger ikke har fått pengene, men hvor kjøper har stikket av med både pengene og bilen etter at papirene er skrevet. Ved andre tilfeller har kjøper stukket av med bare bilen, uten at den er betalt eller at papirene er skrevet under.

- Dessverre blir dette klassifisert som et underslag hos politiet, og ikke et tyveri. Dermed blir også strafferammen lavere, forteller Gjefsen.

Triksing med kilometerstanden

LITEN KONTROLL: Finn ønsker et system for bedre kontroll av kilometerstanden velkommen. Foto: STEIN INGE STØLEN Foto: DINSIDE Vis mer


Per i dag er det ingen registre i Norge hvor det er mulig å rapportere inn eller hente ut data om bilers tidligere kilometerstand.

- Dette ville vi tatt i bruk umiddelbart, forteller Henrik Roshauw, forretningsutvikler på bil hos Finn.

Han legger til at dette krever omleggelser i egne rekker, og at de da må begynne med obligatorisk registrering av bilens chassisnummer, eller registreringsnummer i annonsene. Dette finnes ikke i dag.

- Det beste registeret finner vi antagelig hos oss selv, mener både Roshauw og Gjefsen, og sikter til at de kan søke i historiske annonser fra sist en bil lå ute for salg.

Dette kan være med å avdekke hvorvidt en bil har et mistenkelig fall i antall kilometer på klokka.

- I den grad vi ikke blir begrenset av regelverk rundt deling av denne informasjonen, så ser ikke vi noe i veien for å kunne dele dette med et nasjonalt register. Et slikt register tar vi imot med åpne armer, forteller forretningsutvikler Roshauw.

Gjefsen, som leder avdelingen for forbrukertrygghet hos Finn, forteller at det lar seg gjøre å ringe inn til Finn dersom man har mistanke om triksing med kjørelengden.

- Vi har ikke anledning til å gå ut med kontaktinformasjon på tidligere eiere, men vi har anledning til å si fra dersom gammel og ny kilometerstand ikke samsvarer på logisk vis, sier Gjefsen.

I slike tilfeller gjør ikke Finn annet enn å si fra dersom det er tegn til at kunden kan være lurt, for deretter å be dem ta kontakt med politiet. Dersom politiet ber om ytterligerer informasjon, så får de det.

Skulle det komme et sentralt register, så vil vi ta dette i bruk med en gang, legger Roshauw til.

Selger verktøyene

Du skal ikke lenger enn til Torget på Finn.no før du finner produkter som er laget for å justere kilometerstanden på biler. Det etiske rundt dette har Finn gjennomgått, men så lenge produktene ikke er ulovlig i salg, så er det lite de kan gjøre. I tillegg er også de fleste slike produkter laget for å gjøre flere ting som er lovlige.

Alt i alt må man være varsom på begge sider av bordet, enten man skal selge eller kjøpe noe. Den gamle floskelen er med andre ord i høyeste grad gjeldende.

- Ser avtalen ut til å være for god til å være sann, så er den som regel det, avslutter Geir Petter Gjefsen, leder for forbrukertrygghet hos Finn.no