Land Rover Defender har ikke forandret seg mer enn at man lett kjenner igjen bilen som ble lansert for 65 år siden! Dette er jubileumsmodellen LXV (romertall for 65). Foto: Land Rover
Land Rover Defender har ikke forandret seg mer enn at man lett kjenner igjen bilen som ble lansert for 65 år siden! Dette er jubileumsmodellen LXV (romertall for 65). Foto: Land RoverVis mer

Jubilerer med Land Rover Defender LXV

Land Rover Defender LXV er 65-års jubileumsgave av den opprinnelige Land Rover.

Det er slående hvor tidløs den fremstår. Muligens med unntak av Jeep Willys, er Land Rover selve symbolet på terrengbilen - farkosten for de ufremkommelige stedene man kan ferdes jorden rundt.

Den ser ut som den bilen man tegner når man er fire år gammel, med en skisse så enkel og så fornuftig den kan få blitt: En skal ut å kjøre, en skal frakte mennesker, og en skal gjøre det enten det finnes vei eller ei.

Helt ny Land Rover Freelander på vei

Ur-Land Rover i ny utførelse

Dette er den egentlige, opprinnelige Land Rover, og den er 65 år gammel og likevel helt ny. Dette er nemlig en nylansering av Land Rover, som nå heter Defender i sin nær-originalutførelse, og den har fått navnet LXV. De som er vel bevandret i romertall ser at «LXV» naturligvis er det samme som «65».

Konseptets kjerne har ikke endret seg stort siden Land Rover ble lansert i 1948, og det begynner å bli få overlevende igjen av de som kjørte nyheten det året. Modellen fikk kodenavnet HUE 166, og ble kjent under kjælenavnet "Huey".

FOR BARE TI ÅR SIDEN: Les vår fortsatt aktuelle test av Defender

Land Rover Defender LXV:

Land Rover Defender har ikke forandret seg mer enn at man lett kjenner igjen bilen som ble lansert for 65 år siden! Dette er jubileumsmodellen LXV (romertall for 65). Foto: Land Rover
SLIK EN FIREÅRING TEGNER BIL: Land Rover Defender LXV er ikke mye forskjellig fra opprinnelsen som nå er 65 år gammel. Foto: Land Rover


Defender - men fortsatt den samme

Den modellen het ellers bare "Land Rover" helt frem til 1990, da det ble nødvendig å differensiere den fra nye, mer moderne modeller. Den fikk det passende navnet Defender, og det heter den fortsatt. Den er selvsagt blitt jevnlig, om enn forsiktig, oppgradert. Allerede i 1983 fikk den spiralfjærer i stedet for bladfjærer, men oppsettet har alltid vært veldig stivt - ja, bortimot steinhardt. Man kjører ikke i en Land Rover Defender med tungen mellom tennene.

Les vår test av nyeste utgave av Land Rover Defender her!

Begrenset effekt - mye trekkraft

Dette er en Land Rover av den opprinnelige "Series 1", her i såkalt Safari-utførelse. Foto: Wikimedia Commons Vis mer


Det vi tross alt må kalle nykommeren, altså nyeste utgave av en 65-åring, er nå utstyrt med en 2,2-liters dieselmotor og en 6-trinns manuell girkasse. Makseffekt er 122 hestekrefter, mens dreiemomentet måler relativt solide 360 newtonmeter.

Denne LXV-versjonen har "Special Edition" 16-tommers Sawtooth-hjul i lett legering, og kan leveres i "Santorini"-sort eller "Fuji"-hvitt med kontrasterende "Corris-grått" tak, grill og rammer rundt hovedlyktene. Interiøret er øspesialbehandlet i henhold til anledningen, med skinninteriør i eksklusiv utførelse med border som reflekterer de utvendige LXV-dekalene (se bildeserien).

Defender LXV blir først lansert i Storbritannia på sensommeren - priser for Norge får vi eventuelt komme tilbake til.

Vi har testet verdens beste SUV!