Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Jøss - den er tilbake!

McLaren har besluttet å gjenoppta produksjonen av SLR. God - og dyr - nyhet for noen veldig få.

ESSEN (DinSide Motor): Mercedes SLR McLaren var en supersportsbil som har satt spor etter seg. Som resultatet av et samarbeid mellom… nettopp Mercedes og McLaren, ble den et slags kompromiss mellom de to – en viss grad av status, luksus og opplevd kvalitet fra Mercedes’ side og en karakter av rå sportslighet fra McLarens’.

SLR døde i fjor

I fjor gikk modellen ”ut av tiden” med produksjonen av en barchette-lignende spesialversjon i begrenset opplag. Det var slutt for Mercedes SLR, og SLS AMG overtok rollen, ikke som etterfølger, men som ny supersportsbil for Mercedes. Kompromisset var borte: Dette var supersportsbilen helt i Mercedes’ ånd.

McLaren på sin side utviklet og lanserte en like kompromissløs McLaren: Supersportsbilen med det barbariske navnet mp4-12c. (Les her: England angriper Italia!)

McLaren produserer

Men nå har det seg slik at når det gjelder den ”gamle” SLR (som ble vist første gang som ”Vision SLR” i 1999), så er det McLaren som har stått for produksjonen i sitt anlegg i Woking nær London. Dermed var det tydeligvis fristende å vekke den avdøde SLR til live igjen og relansere den som et McLaren-produkt. Akkurat hvordan dette har gått til i forhold til den opprinnelige avtalen med Mercedes, vet vi ikke i skrivende stund, men motorene fra AMG må de jo få levert. Og Mercedes-stjernen er fortsatt på plass.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg


Lettere og bedre å kjøre

Uansett: Det er her på Essen Motor Show vi har sett det som er en gjenoppstått SLR, denne gang som McLaren SLR (uten Mercedes i navnet). Den er noe modifisert i forhold til den originale utgaven og har fått en del plast-elementer erstattet med karbon, noe endret utstyr (iPod-uttak i informasjons- og underholdningsenheten og førersete som kan tilpasses i større grad, for eksempel). Det er i det hele tatt snakk om karbon for alle penger – og det dreier seg om mange penger.

Det er en begrenset produksjon McLaren ser for seg: Visstnok skal dette bli en eksklusiv serie på 25 eksemplarer. Prisen tør vi ikke tenke på engang.