Foto: Hyundai
Foto: HyundaiVis mer

Joda, snart kjører også DU elektrisk bil

Det er spenning i luften og stadig mer i bilene. Strømmen er blitt uimotståelig.

OK, unnskyld billige ordspill, men det er nærliggende. Den seneste tiden har vi fått bekreftet de vi har ant et par, tre år nå: Bilprodusentene har mer eller mindre bestemt seg. Bare forleden fikk vi for eksempel høre at Audi har ansatt flere hundre ingeniører bare for å jobbe med elbil-utvikling.

Om du tror det eller ikke er sannsynligheten ganske stor for at du seriøst vil vurdere elbil om noen få år. En demning nærmer seg bristepunktet og fra 2011/2012 vil vi se en jevn strøm av biler med eldrift , både delvis (hybrid) og helt, flomme inn i markedene.


Norges mest solgte bil, Golf, skal eksempelvis bli strømdrevet i 2013 - om bare tre år.

Se for øvrig lenkene våre nederst i saken.

Les her om alle fordelene elbileiere har her i landet.

Her: Et nytt eksempel

Vi vil komme tilbake til temaet generelt om ikke lenge og utdype hva vi mener. Her har vi bare nok et eksempel: Også koreanske Hyundai, et merke som overbeviser i stadig større grad på alle plan, lanserer sitt elbilprosjekt. Og her er det den mer tradisjonelle typen som vises, nemlig en forholdsvis liten bil hovedsaklig beregnet for bytrafikk. Men den har fem dører og fire sitteplasser samt et (relativt lite) bagasjerom.

Vi har testet bilen i mer konvensjonell versjon (Les vår test av Hyundai i10 her).

Rimelig, men effektiv løsning

Men her dreier det seg altså om elversjonen. Hyundai er ikke spesielt vågale og slår ikke på stortromma, men det er tydelig at det de ønsker å få til er et økonomisk attraktivt produkt i tillegg til at det er miljøvennligere enn bensin- eller dieselmodellene som fortsatt vil utgjøre hovedtyngden av tilbudet noen år til.

STRØM I VINDEN: I forrige uke observerte vi miljøvernminister Erik Solheim på vei ut av en elektrisk Volvo på elbilparkeringen ved Aker Brygge. Foto: Knut Moberg Vis mer


Bilen ble vist som prototype i Frankfurt i 2009 og er nå inne i sin førproduksjonsfase, det vil si at den skal testes ut i full skala for driftssikkerhet, infrastruktur-behov og lignende. Elmotoren forsynes med energi av et litiumpolymerbatteri med en relativt beskjeden kapasitet på 16,4 kWh. Her snakker vi økonomi, ikke imponerende teknologi. Dette skal allikevel være en fullt kjørbar bil med den toppytelse på 81 hestekrefter og 210 newtonmeter, hvilket turde være mer enn tilstrekkelig i en slik småtass.

Batteriet lades normalt fra stikkontakt på 6 timer, eventuelt til 80% kapasitet med hurtiglader på 25 minutter.

Dette var altså et nytt eksempel på hva som er i ferd med å skje. Mange produsenter har gått opp veien på forhånd (GM, Peugeot og Citroën var tidlig ute, men det rant for en stor del ut i sanden), og mange mindre bedrifter tilpasser nå i tillegg eksisterende biler til eldrift. (Som Citroëns el-C1). Også SUVer, til og med: Nylig kjørte vi for eksempel en ganske så besnærende Nissan Qashqai med elmotor.

Renault Fluence Z.E. lanseres neste år. Vis mer


Flere lenker:

Les om nye Buddy her.

Les her om den nye modellen fra Reva.

Tesla greide det de store bilprodusentene ikke greide: Å gjøre elbiler sexy. En ekte pioner - og roadsteren vil få en sentral plass i bilhistoriens annaler. Les her om vår prøvekjøring av den - for snart to år siden.

Tesla Model S vil bli Teslas neste løft og skal gjøre elbilen til et seriøst alternativ for familien.

Mitsubishi i-MiEV er på markedet, og kommer på markedet i Norge ved årsskiftet, til en pris som er lav til å være en femdørs, fireseters elbil: 240.000 kroner. I tillegg har den overbevisende garantiordninger. Les om vår prøvekjøring her. Vi har nylig hatt den på grundigere test og kan bekrefte at den greier 120 km og vel så det på en lading hvis man ikke kjører den for hardt.

Denne bilen har to kloninger som bærer merkene Peugeot og Citroën. Les om Citroën C-Zéro her, og om Peugeot iOn her.

I sommer kjørte vi den smarte bybilen... Smart, med elmotor. Les om det her. I den andre enden av spekteret presenterte nylig Daimler supersportsbilen Mercedes SLS AMG som elbil her i Norge. Les om det her.

HVA MED DEG?

Tror du du vil kjøre elbil? (Avsluttet)
Ja, en gang i fremtiden(47%) 1716
Nei, aldri i livet(20%) 727
Ja, i løpet av tre til fem år(19%) 686
Vet ikke(8%) 300
Ja, i løpet av året/neste år(4%) 150
Har elbil allerede(2%) 65
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Storstilt alliansesatsning

Nissan Leaf er første reelle familiebil med eldrift fra en stor produsent og er i salg i USA før den kommer til Europa til neste år. Og prisen blir ikke så gal.

Renault (små i Norge men store i verden), er Nissans alliansepartner og de to sammen utgjør en spydspiss mot fremtidens elbilmarked etter toppsjefen, Carlos Ghosns visjonære strategi. Denne inkluderer en rekke vidtrekkende samarbeidsavtaler, som for en stor del allerede er på plass, når det gjelder infrastruktur og energiforsyning. Utrulling er i gang og blant testmarkedene finner man Israel, Danmark og andre etterhvert.

Les her om storsatsningen og om elbilen Renault Fluence Z.E.

Mot uendelig rekkevidde

Infrastrukturen bygges ut i stadig flere land og regioner. Det dreier seg om ladestasjoner samt systemer for peiling av disse med bilenes GPS-systemer for ikke å risikere å gå tom for strøm. Men det er også utviklet et system for hurtig batteribytte - i stedet for å tanke full tank fjerner stasjonen tomt batteri og substituerer et nytt. Les om dette og se hvordan det virker (med video), på denne lenken.

Toyota RAV4 skal også bli elbil (les her), og Prius tar steget fra hybrid til ladbar hybrid (vi har testet den).

Elbil-realiteten hittil har vært ganske begrensende, men brukerne har gjennomgående vært fornøyde med det miljøvennlige transportalternativet. Les her hvordan en av våre kolleger har opplevd elbilen til hverdags.

Vil du følge bedre med? Forvirret? Se den smarte elbilvelgeren her.